تاکید آکادمی نوبل بر افزایش تنوع جغرافیایی و جنسیتی برندگان این جایزه
سه شنبه 19 مهر 1401 - 12:33:44
ایسنا

در سال جاری(2022/1401) تنها یک زن موفق به دریافت جایزه علمی نوبل شد و تمامی برندگان نوبل امسال از ایالات متحده آمریکا یا اروپا بوده‌اند با این وجود یکی از مقامات این جایزه در روز دوشنبه گفت که تنوع در میان برندگان این جوایز معتبر در حال افزایش است.

به گزارش صبح ملت و به نقل از فیز، هانس الگرن(Hans Ellegren)، دبیرکل آکادمی سلطنتی علوم سوئد که جوایز نوبل شیمی، فیزیک و اقتصاد را اعطا می‌کند، می‌گوید که از پیشرفت‌های حاصل شده "خوشحال است".

او در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: در طول پنج سال گذشته، ما چهار زن برنده‌ی جایزه شیمی داشته‌ایم. این تعداد، برابر با نیمی از زنان برنده‌ی جایزه شیمی تاکنون است.

وی افزود: ما دو زن برنده در رشته فیزیک داریم، به رغم اینکه فیزیک رشته‌ای علمی تحت سلطه مردان است و ما یک برنده نیز در حوزه علوم اقتصادی داریم.

کارولین برتوزی از ایالات متحده جایزه شیمی امسال را به صورت مشترک با دو مرد به نام‌های بری شارپلس از ایالات متحده و مورتن ملدال از دانمارک دریافت کرد. او تنها زنی بود که امسال در یک رشته علمی موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

الگرن گفت که جوایز علمی نوبل معمولاً به افرادی تعلق می‌گیرد که تحقیقات خود را چندین دهه پیش انجام داده‌اند، زمانی که زنان کمتری در آزمایشگاه‌ها حضور داشته‌اند.

او همچنین بیان کرد: برندگان کنونی نشان می‌دهند که جامعه علمی زمان‌های گذشته چگونه بوده است.

زن دیگری که امسال برنده جایزه نوبل شد، نویسنده فرانسوی آنی ارنو(Annie Ernaux) بود که نوبل ادبیات را دریافت کرد.

رکورد حضور زنان در میان برندگان جوایز نوبل در سال 2009 ثبت شد. در این سال پنج زن موفق به کسب جایزه نوبل شدند و پس از آن در سال های 2018 و 2020 چهار زن نوبل دریافت کردند.

آخرین سالی که هیچ زنی برنده جایزه نوبل نشد، سال 2017 بود، اگرچه تا سال 2000 این پدیده معمول بود.

برندگان نوبل 2022،  گستره‌ی جغرافیایی زیادی را شامل نمی‌شدند. پنج نفر از آن‌ها از اتحادیه اروپا(اتریش، دانمارک، دو نفر از فرانسه و سوئد) بودند در حالی که شش نفر دیگر از ایالات متحده آمریکا این جایزه را دریافت کردند.

برنده جایزه صلح، آلس بیالیاتسکی(Ales Bialiatski)، یک مخالف زندانی از بلاروس، تنها برنده این جایزه بود که از یک کشور ثروتمند نیامده بود.

الگرن می‌گوید که باور دارد در سال‌های آینده تنوع جغرافیایی بیشتری وجود خواهد داشت.

او افزود: من این انتظار را دارم. اما ما نمی‌توانیم تضمین کنیم و واقعاً پیش‌بینی نمی‌کنیم که جوایز به چه کسانی تعلق می‌گیرد. اما می‌توان تصور کرد که در مورد منشاء جغرافیایی نیز تغییری رخ خواهد داد.

چندین آسیایی تاکنون برنده جایزه نوبل در زمینه‌های علمی شده‌اند، روندی که انتظار می‌رود در آینده افزایش یابد.


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/102133/تاکید-آکادمی-نوبل-بر-افزایش-تنوع-جغرافیایی-و-جنسیتی-برندگان-این-جایزه
بستن   چاپ