بیماری‌های عجیب در دنیای پزشکی
بیماری‌های عجیب در دنیای پزشکی
سه شنبه 27 دي 1401 - 14:44:04
آخرین خبر

سندروم خون آشام، مردسنگی، باکتری گوشت‌خوا ر و... نام بیماری‌های عجیب و نادری است که کمتر اسم آن ها را شنیده‌اید در حالی که این بیماری‌ها می‌توانند کشنده و خطرناک باشند
 
  اتفاقات عجیب و غریب در دنیا هر لحظه اتفاق می‌افتند و مارا شگفت زده می‌کنند. دنیای پزشکی هم از این قاعده مستثنا نیست. همیشه بیماری‌ها مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی شناخته شده نیستند. بعضی بیماری‌ها نادر هستند و شما را شگفت زده خواهند کرد.


 سندروم خون آشام
خون آشام ها فقط افسانه و داستان نیستند. اگر به این ژانر فیلم‌ها علاقه مند باشید حتما می‌دانید که خون آشام ها نمی‌توانند در نور آفتاب بمانند. شاید برای همین شباهت ها باشد که یک بیماری را با این اسم نام‌گذاری کرده اند.بیماری به نام «پیگمنتوسام» وجود دارد که در آن پوست افراد به نور آفتاب حساسیت دارد و اگر حتی برای 2 دقیقه زیر نورخورشید باشند، پوست آن‌ها می‌سوزد.


  سندروم مرد سنگی
این اختلال ناشی از جهش ژن هاست که در آن رباط‌ها و تاندون‌ها هم به استخوان تبدیل می‌شوند. وجود استخوان خارج از چهارچوب اسکلتی بدن باعث از دست دادن توان حرکتی، تنفس، صحبت کردن و حتی خوردن می‌شود. در مراحل پایانی، شخص به مجسمه‌ای انسان نما تبدیل می‌شود که امکان خم شدن ندارد و دقیقاً مانند یک مجسمه او را جابه جا می‌کنند. این بیماری از حدود 10 سالگی تشخیص داده می‌شود و بیمار با مراقبت تا حدود 40 سالگی عمر می کند.


  سندروم لهجه خارجی
در بیماری بسیار نادری به نام سندروم لهجه خارجی، فرد بیمار شروع به صحبت کردن با لهجه ای جدید و غیربومی می کند. این بیماری می تواند بر اثر ضربه ای به سر، سکته مغزی یا یک حمله میگرنی به وجود آید. سندروم لهجه خارجی گاهی اوقات قابل درمان است، اما با توجه به پیچیدگی مغز، همیشه پزشکان قادر نیستند بیماری را درمان کنند. در برخی بیماران این وضعیت در مدت چند ماه یا چند سال حل می‌شود، اما مواردی وجود دارد که در زندگی بیمار ثابت
می ماند و بهبودی در وضعیت بیمار حاصل نمی‌شود.

  متهموگلوبینمیا یا سندروم کودک آبی
«متهموگلوبینمیا» یا «سندروم کودک آبی» ناشی از کاهش میزان هموگلوبین در خون نوزاد است و باعث می‌شود پوست بدن به رنگ آبی ظاهر شود.
شایع‌ترین دلیل سندروم کودک آبی مصرف آب آلوده به نیترات است. بدن نوزاد نیترات را به نیتریت تبدیل می‌کند. این نیتریت‌ها با هموگلوبین ترکیب
می شود و متهموگلوبین را به وجود می‌آورد که قادر به حمل اکسیژن نیست.
نوزادان در سه ماه نخست تولد بیشتر در معرض ابتلا به متهموگلوبینمیا هستند اما احتمال ابتلای دیگر افراد به این بیماری هم وجود دارد. به گفته کارشناسان بزرگ‌سالانی که زمینه ژنتیکی دارند، دچار گاستریت هستند یا به دلیل نارسایی کلیوی دیالیز می‌شوند  و  در معرض ابتلا به این سندروم هستند.


  بیماری باکتری گوشت‌خوار
بیماری گوشت‌خوار که با نام علمی ورم مفاصل نکروزان شناخته می‌شود، نوعی بیماری عفونی است که به مرگ بافت نرم بدن منجر می‌شود.
این عفونت باکتریایی به سرعت گسترش می یابد و باعث از بین رفتن پوست، بافت‌های زیرین و بافت‌های پوشاننده عضلات می‌شود. این عفونت می‌تواند کشنده باشد.
عفونت فاسئیت نکروزان ممکن است در ابتدا علایم جدی نداشته باشد. احتمال دارد پوستِ فرد در ابتدای بیماری گرم و قرمز شود یا احساس کند به آنفلوآنزا مبتلا شده است. همچنین در ابتدای بیماری معمولا یک برجستگی قرمز و دردناک ولی کوچک روی پوست ظاهر می‌شود، اما این برجستگی کوچک باقی نمی‌ماند و به سرعت رشد می‌کند.


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/103617/بیماری‌های-عجیب-در-دنیای-پزشکی
بستن   چاپ