محوطه باستانی هفت تپه/موزه هفت تپه/هر آنچه درباره آن باید بدانید
محوطه باستانی هفت تپه/موزه هفت تپه/هر آنچه درباره آن باید بدانید
چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 21:45:42
صبح ملت نیوز
*محوطه باستانی هفت تپه/موزه هفت تپه/هر آنچه درباره آن باید بدانید*

به گزارش خبرنگار صبح ملت ؛ یکی از مناطق باستانی خوزستان شهر شوش است.
در حدود 10 کیلومتری جنوب شرق شهر شوش محوطه باستانی هفت تپه وجود دارد که هنوز بسیاری از رازهای آن نهفته باقی مانده اند.
هفت تپه مجموعه ای از 14 تپه ی باستانی است که طبق یافته های باستان شناسان ، شهر کبناکِ تمدن ایلام را در خود جای داده است.
مدارک باستان شناسی بدست آمده در حفاری هفت تپه بیانگر این است که این شهر باستانی متعلق به حدود چهارده قرن قبل از میلاد می باشد.
در سنگ نوشته بزرگی که در حفاری هفت تپه بدست آمده از شخصی به نام (تبتی اهر) نام برده شده  که خود را پادشاه ایلام و شوش نامیده است.(( این سنگ نوشته اکنون در موزه هفت تپه نگهداری می شود.))
تبتی اهر در این سنگ نوشته، لقب خود را آزاد کننده کشور ایلام از یوغ سلاطین بین النهرین نامیده و بدین لقب فخر می نماید. 

کشف محوطه باستانی هفت تپه
در جریان راهسازی مربوط به شرکت نیشکر هفت تپه، بقایای  طاقی آجری به همراه قسمتی از یک دیوار خشتی نمایان شد  و همین مسئله باعث شروع عملیات حفاری توسط باستان شناسان ایرانی در منطقه ی هفت تپه شد.
فراوانی اکتشافات در هفت تپه مسئولان وقت را به فکر ساخت موزه ای در همین محوطه انداخت. در نتیجه سال 1352 موزه هفت تپه به منظور نگهداری از اشیای مکشوف افتتاح شد.
این موزه و محوطه آن امروزه به عنوان یکی از دیدنی های استان خوزستان میزبان گردشگران است. 

 موزه هفت تپه
موزه هفت تپه بخش عظیمی از تاریخ را به صورت دسته بندی شده و مهیج برای شما روایت می کند .
 داستان شهر مدفون، انواع تدفین در دوره ی ایلامی ها ،انواع گل نوشته ها ،مُهرها و تندیس های گلی و ... میتواند سفر تاریخی شما به هفت تپه را کامل کند.

 شیردال
یکی از آثار برجسته این موزه مجسمه شیر عقاب یا شیردال است که در سالن سوم به نمایش گذاشته شده است.
شیردال بدنی به شکل شیر دارد و سر، دم و بال او مانند عقاب است.
این موجود اساطیری از کاوش های دروازه شمال غربی زیگورات چغازنبیل در زمان رومن گیرشمن به دست آمده است.

انواع تدفین ایلامی

یکی دیگر از جاذبه های این موزه در انتهای سالن سوم قرار دارد که شما را با انواع تدفین مردگان در دوره ایلامیان آشنا میکند .
تدفین گویا ترین زبان انسان های باستانی برای معرفی باورهایشان به زندگی پس از مرگ است. در دوره ایلام ،مقداری خوراکی در ظروف و تعداد محدودی از وسایل شخصی فرد متوفی را به همراه او دفن می کردند تا در دنیای دیگر، از آنها استفاده کند. 
انواع تدفین نه تنها می تواند باور ایلامیان به دنیای پس از مرگ را نشان دهد ، بلکه می تواند وضعیت اقتصادی، رتبه سیاسی و شرایط اجتماعی فرد متوفی را نیز مشخص کند.
در دوره ایلام انواع روش های دفن مردگان ، به صورت ساده و دسته جمعی ، تدفین چاله ای ، دفن در تابوت ، گورخمره و آرامگاه زیر زمینی رایج بوده است.که به اختصار به دو روش گورخمره و دفن در تابوت می پردازیم؛

  تدفین خمره ای
یکی از شیوه های رایج در دوره ی ایلام برای تدفین مردگان، تدفین خمره ای است. این شیوه اغلب برای کودکانی که به کام مرگ می رفتند و یا افرادی که پیکر کوچکی داشتند به کار می رفت. خمره های تدفین که (گورخمره) نیز نامیده میشوند از سفال ساخته شده و بعضی از آنها در پوش دارند.

 تدفین با تابوت
یکی دیگر از روش های تدفین در این دوره استفاده از تابوت است. تابوت ها از سفال، مفرغ  و یا سنگ ساخته می شدند.
در این شیوه تدفین ، اشیای متعلق به مردگان را در تابوت در کنار آنها می گذاشتند.
تابوت ها به طور معمول به افراد عالی رتبه و اداری تعلق داشتند.

گل نوشته ها
در این نمایشگاه انواع گل نوشته ها که عبارتند از ؛
گل نوشته های اداری همراه با پاکت گلی آن ،سنگ افراشته کتیبه دار هفت تپه،  گل نوشته های مدرسه ای وهمچنین آجر های نوشته دار به نمایش گذاشته شده است.

در سنگ افراشته ی کتیبه دار هفت تپه که از حیاط مجموعه آرامگاهی محوطه هفت تپه به دست آمده است، به دستمزد نگهبانان معبد که به صورت آرد، آبجو و گوسفند پرداخت می شد ، اشاره دارد.
و همچنین نام نگهبانان ایلامی ، نام مقادیر و وزن ها در دوره ایلامیان و نام اعیاد و مراسم آن دوره اشاره شده است که در نوع خود بی نظیر است. 

آرامگاه محوطه باستانی هفت تپه
در محوطه موزه ی هفت تپه آرامگاه تبتی اهر یکی از پادشاهان ایلامی وجود دارد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

محل دفن تبتی اهر و ملکه اش، معبدی خصوصی دارای سالن و ایوان و حیاط  است که به وسیله ی راهرویی به آرامگاهی عمومی در بین بنا متصل می شود.
طاق این آرامگاه اولین طاق ضربی ساخته شده در ایران باستان به شمار می آید و به عقیده ی مورخین از ابداعات معماران ایلامی است.

 نکات بازدید از محوطه باستانی هفت تپه

اگر شما هم به  تماشای آثار تاریخی علاقه مند هستید برای دیدن این موزه ی دیدنی و محوطه باستانی آن که شامل آرامگاه تبتی اهر و معبد خصوصی او و همچنین کارگاه سفال سازی و کوره ی ذوب فلزات است، باید به حدود 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوش و 100 کیلومتری اهواز بروید .

 بازدید از موزه هفت تپه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می باشد.

شایان ذکر است، بازدید از محوطه هفت تپه همه روزه برای عموم آزاد است.

خبرنگار؛ نوشین رشیدی نژاد

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/103761/محوطه-باستانی-هفت-تپهموزه-هفت-تپههر-آنچه-درباره-آن-باید-بدانید
بستن   چاپ