در اولین نشست پژوهشکده دزفول شناسی با اصحاب رسانه
حفظ و احیای میراث گذشتگان دزفول در پژوهشکده دزفول شناسی
يکشنبه 14 آبان 1402 - 09:54:27
صبح ملت نیوز
 
حفظ و احیای میراث گذشتگان دزفول در پژوهشکده دزفول شناسی 

 شامگاه شنبه 13آبان ماه، اولین نشست خبری هیئت مدیره پژوهشکده دزفول شناسی( عباس چراغ چشم ، محمد حسین حکمت فر، پوررکنی و همایون ملک آسا) با اصحاب رسانه در این محل ،برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار صبح ملت ،عباس چراغ چشم ریاست فرهنگی موسسه دزفول  شناسی، هدف اصلی از ایجاد این پژوهشکده را  حفظ ، احیاء و نوآوری نسبت به میراث مکتوب ، ملموس و ناملموس گذشتگان دزفول بزرگ بیان کرد.

وی افزود: این پژوهشکده اهداف دیگری را هم دنبال می‌کند از جمله:
1-نگهداری ، ثبت و ضبط آثار مکتوب و تاریخی فرهیختگان و اندیشمندان دزفول.
2_ ایجاد کتابخانه تخصصی و اسناد خطی دزفول
3_ احیا ء و ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزه سازه های آبی ، آجری ، مس ، ورشو ، قلم نی، خراطی، نیلسازی ، کپوی دزفول و...
4_ تهیه و تدوین طرح های توسعه ی شهری و روستایی..

 چراغ چشم گفت: پژوهشکده دزفول شناسی به صورت هیئت امنایی _ متخصصین در حوزه های مختلف و  قومیت‌های مختلف _ اداره می شود و با مجوز وزارت علوم ،تحقیقات و فن آوری؛ و به هیچ نهاد و دستگاه دولتی مرتبط نیست و  هزینه های آن توسط خیرین انجام می شود.

ریاست موسسه فرهنگی دزفول شناسی بیان کرد: این پژوهشکده دارای 7 گروه پژوهشی است، شامل: فرهنگ ، ادب و هنر ، سازه های آبی ، معماری و بناهای تاریخی ، امور عشایر ، گردشگری و طب سنتی نوین..

وی ادامه داد: ما در پژوهشکده ی دزفول شناسی به منظور توسعه زیر ساخت های شهرستان دزفول،  فقط روی مسائل پژوهشی و‌ علمی متمرکز شده ایم چرا که این پژوهشکده یک مرکز پژوهشی و علمی می باشد و ورود به مسائل غیر علمی و سیاسی خط قرمز ما است. 

چراغ چشم با اشاره به اخذ سه مجوز کارگاه آموزشی صنایع دستی از سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: این کارگاه‌ها در محل پژوهشکده در حال برگزاری هستند.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه جندی شاپور درخصوص طرح‌های پژوهشی کنگره جندی شاپور افزود: پژوهشکده دزفول شناسی نزدیک به 800 صفحه درخصوص داشته‌های دزفول نظیر روستای لیوس، دریاچه تمی، چال کندی، غار سزار و دیگر جاذبه‌های گردشگری مستندسازی کرده است.

عباس چراغ چشم در پایان خاطرنشان کرد: امید است که با یاری و مساعدت فکری متخصصین بتوانیم خلاء و کمبودهایی را که در زمینه های پژوهشی و آموزشی در شهرستان دزفول وجود دارد ، با ایجاد پژوهشکده دزفول شناسی ، کاهش دهیم.

خبرنگاران : مریم کاظم پور _ ندا سعادتی نسب






http://sobhemelatnews.ir/fa/News/114682/حفظ-و-احیای-میراث-گذشتگان-دزفول-در-پژوهشکده-دزفول-شناسی
بستن   چاپ