رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به ایسنا اعلام کرد ادامه مذاکره برای از سرگیری پروازهای عمره
رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به ایسنا اعلام کرد ادامه مذاکره برای از سرگیری پروازهای عمره
سه شنبه 21 آذر 1402 - 13:27:50

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان، گفت: مقدمات از سرگیری پروازها انجام شده و برای پروازهای برنامه‌ای، مقاصدی مورد نظر هر دو طرف ایران و عربستان است که بعد از نهایی کردن توافق‌نامه و اجرایی شدن، اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد محمدی‌بخش در نشست خبری نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام اظهار کرد: در اجلاس آی‌کن بیش از 100 کشور دنیا در سطح وزارت هوانوردی یا سازمان هواپیمایی کشوری شرکت کردند. امسال به‌دلایل مختلف برنامه‌ریزی کردیم که با حدود 20 کشور دنیا در حاشیه این اجلاس، جلسه دوجانبه برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر مقصد پروازی نداریم که با آن کشور تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه نداشته باشیم، چون‌ به تعداد زیادی از کشورهای اروپایی پرواز داریم که باید مورد توافق باشند و از این رو جلساتی با مسئولان هوایی این کشورها برگزار کردیم تا دغدغه‌هایمان از جمله تامین سوخت و ارائه خدمات مسافری رفع شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران و عربستان، بیان کرد: در این اجلاس با وزیر هوانوردی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عربستان جلسه داشتیم و تفاهم‌نامه کشور درحوزه هوانوردی منعقد و قرار شد بعد از جلسات و تایید تیم‌های کارشناسی، این موافقت‌نامه به مراجع ذیصلاح برسد.

محمدی‌بخش با بیان اینکه مذاکراتی را برای از سرگرفتن پروازهای حج عمره شروع کردیم، افزود: مقدمات از سرگیری پروازها انجام شده و فعلا با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و معراج، پروازها شروع می‌شود، درخواستمان را به‌صورت رسمی به سازمان هواپیمایی کشوری عربستان ارسال کردیم.

وی ادامه داد: برای گام‌های بعدی هم اعلام آمادگی کردیم که جلسات برگزار کرده و برای افزایش پروازهای عمره، تمتع و برنامه‌ای به ظرفیت لازم برسیم. برای پروازهای برنامه‌ای، مقاصدی مورد نظر هر دو طرف ایران و عربستان است که بعد از نهایی کردن توافق‌نامه و اجرایی شدن، اعلام می‌شود.

آمار را از ابتدای دولت تا الان مقایسه کنید

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ناوگان فعال کشور بیان کرد: ما بنا به دلایلی شاید نخواهیم ورود هر هواپیما را رسانه‌ای کنیم، اما باید آمار را از ابتدای دولت تا الان مقایسه کنید. باید به آمار ناوگان و آمار نشست و برخاست‌ها توجه کنید، اینکه ‌پروازهای یک مسیر پروازی 2 درصد کم شده باشد، معیار درستی برای سنجش افزایش یا کاهش پروازها نیست، بلکه تعداد مسافر مورد توجه است؛ کما اینکه طبق اعلام فرودگاه مهرآباد، رکورد پروازهای مسافری ماه گذشته به بالای 40 هزار نفر در روز رسید و به رکود قبل از کرونا و اوج پروازها برگشت، تعداد پروازهای عبوری هم به قبل از کرونا برگشت.

محمدی‌بخش با اشاره به مشکلات صنعت هوایی اظهار کرد: بعد از کرونا همه اقتصاد هوایی جهان دچار مشکل شد که ایران را هم تحت تاثیر قرار داد، به‌دلیل تحریم‌ها هم این مشکل مضاعف شد. امروز بعد از دو سال دوباره به شرایط قابل قبول، استاندارد و ایمن می‌رسیم. اما اینکه ناوگان را به سطحی برسانیم که همه مردم رضایت داشته باشند و بلیت به وفور تهیه شود، به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا تا به 500 فروند برسیم، دچار مشکل خواهیم بود و ناترازی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نسبت درخواست مردم برای بهره‌برداری از پروازها افزایش یافته است. با مقایسه آمار نوروز و اربعین متوجه این افزایش درخواست‌ها می‌شوید و تعداد زیادی از پروازها هم اکنون انجام می‌شود. در عین حال که سازمان هواپیمایی کشوری عالی‌ترین و معتبرترین مرجع اعلام آمار و تایید تعداد هواپیما و نشست و برخاست در همه فرودگاه‌ها است و تا پایان آذر هم ناوگان عملیاتی را اعلام خواهیم کرد، تا پایان سال هم اینکه چه تعداد صندلی به مجموعه هوایی کشور اضافه شده، اعلام می‌شود.

هفته گذشته، ایرباس 320 با تعمیر به ناوگان برگشت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه توسعه ناوگان چند مرحله دارد، گفت: یک مرحله این است که هواپیماهای زمینگیر از دو سال به بالا را به چرخه برگردانیم؛ کمااینکه اکنون بعضی از تعمیرات سنگین که باید صرفا در برخی از مراکز خاص انجام شود، توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، از جمله ایرباس 320 که هفته گذشته رونمایی شد؛ کار بزرگی بود که توسط دانشگاه‌های معتبر دانش‌بنیان در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما انجام شد و به چرخه عملیاتی برگشت.

محمدی‌بخش ادامه داد: یک مرحله هم واردات است که هواپیماهای دست دوم همچنان وارد می‌شود، اما بنا به دلایلی در شرایط تحریمی اینها را رسانه‌ای نمی‌کنیم. ما یک کشور تحریمی هستیم و در اصل در جنگ تحریمی هستیم؛ کوچک‌ترین قطعه هواپیما و مواد مصرفی هم اجازه حمل به ایران ندارد و گاهی اعلام یک مسیر واردات، آن را دچار اشکال خواهد کرد. این باعث می‌شود که در شرایط جنگی ملاحظات خود را داشته باشیم.

ادامه دارد...


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/115328/رئیس-سازمان-هواپیمایی-در-پاسخ-به-ایسنا-اعلام-کرد-ادامه-مذاکره-برای-از-سرگیری-پروازهای-عمره
بستن   چاپ