از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر
از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر
دوشنبه 25 دي 1402 - 10:41:07
صبح ملت نیوز
اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از عملیات حفاظت و مرمت برخی از دهانه‌های آسیب‌دیده و  نیز آسیاب پل‌بند تاریخی لشکر در شوشتر پس از حدود 10 سال وقفه خبر داد.

در فاز نخست این عملیات، پس از بازدید کارشناسی، آسیب‌شناسی محوطه و ارایه طرح مرمت توسط کارشناسان پایگاه میراث‌جهانی انجام و سپس در فاز دوم، عملیات مرمت و پایدارسازی توسط پیمانکار ذیصلاح و با نظارت کارشناسان این پایگاه آغاز شده است.

به گزارش صبح ملت به نقل از ایسنا، در این طرح بخشی از عملیات حفاظت و مرمت در برخی از دهانه‌های آسیب‌دیده و بخش دیگر آن در ساختمان آسیاب این پل‌بند تاریخی در حال اجرا است و مدت پیمان حدود 2 ماه است.

پل بند لشکر یک بنا از مجموعه سیستم آبی تاریخی شوشتر است. دروازه لشکر، یکی از دروازه‌های ششگانه تاریخی شوشتر در کنار این پل بند بوده و هنوز آثاری از حصار شوشتر را در کنار این پل بند می‌توان دید. پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و آبی که از زیر آن عبور می‌کند نهر رقط نام دارد. این اثر در تاریخ 29 تیر 1378 با شماره ثبت 2359 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل‌بند به همراه 15 اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 (پنجم تیر 1388) در شهر سویل اسپانیا با احراز معیارهای 1، 2 و 5 با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/117818/از-سرگیری-مرمت-پل‌بند-تاریخی-لشکر-شوشتر
بستن   چاپ