هدیه ای به مناسبت روز زن، تقدیم به همه بهبهانی ها
هدیه ای به مناسبت روز زن، تقدیم به همه بهبهانی ها
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 09:26:00


📝هدیه ای به مناسبت روز زن، تقدیم به همه بهبهانی ها.

خدای را سپاس گزارم که بار دیگر به من توفیق داد تا در ثبت گوشه ای از فرهنگ شفاهی مردم شهرم قدمی بردارم.

کتاب«تعارف، تکیه کلام، دعا، نفرین و قسم در فرهنگ مردم بهبهان» یکی دیگر از مجموعه کتاب های چاپ شده در زمینه فرهنگ عامه بهبهانی هاست.

در این کتاب 187 صفحه ای با زیر مجموعه های ذکر شده در زمینه های مختلف، نشان داده شده که تحقیق در فرهنگ عامه تنها منحصر به آداب و رسوم و گذر ازدواج، تولد و مرگ نمی شود، بلکه در لابلای جملاتی که روزانه به صورت دعا، نفرین و تعارف بین مردم رد و بدل می شود، می توان فرهنگی نهفته را یافت که ریشه در تمدن دور آن منطقه دارد. دعا، نفرین و قسم، در فرهنگ مردم بهبهان جایگاه ویژه ای دارد چنان که دعاهای خیر(آفرین) و دعاهای بد(نفرین ) بخشی از تجربه های فردی و اجتماعی مردم بهبهان را در طیّ سالیان دراز نمایان می سازد.
علاوه بر این با دعا و نفرین و... می توان جنبه های از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... را در جامعه نشان داد. ثبت و ضبط این موارد در فرهنگ و گویش اقوام از ضروریات است چراکه در جوامع کنونی، زندگی از شیوه سنتی خارج شده است تا جایی که سبک زندگی در بین بیش تر اقوام به سمت یک دست شدن پیش می رود. پس ضرورت شناخت و مطالعه فرهنگ بومی بیش از پیش حس می شود. لذا با توجه به همین ضروریات و نیاز اساسی بر آن شدم تا جایی که مقدور است جملاتی را که در گویش بهبهانی در زیر این عناوین قرار می گیرند به صورت مجموعه ای به دوستداران بهبهان و فرهنگ بهبهان تقدیم کنم باشد که مقبول واقع شود.


✏️فرخنده نشاتی
بهمن ماه 1399
گروه بهبهان کهن


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/58242/هدیه-ای-به-مناسبت-روز-زن،-تقدیم-به-همه-بهبهانی-ها
بستن   چاپ