گفتگو با مهندس محمد حسین پناهی
در خصوص اینکه در طراحی کلاچ اصطکاکی چه مواردی را باید در نظر گرفت
شنبه 28 فروردين 1400 - 17:38:29
صبح ملت نیوز
مصاحبه گر: سید محمدرضا حسینی علی آباد
مصاحبه شونده: مهندس محمد حسین پناهی - کارشناس و متخصص ساخت و تولید و کارشناس ارشد مهندسی طراحی کاربردی

جناب آقای مهندس محمد حسین پناهی، در مصاحبه با پایگاه خبری صبح ملت نیوز درباره اینکه در طراحی کلاچ اصطکاکی چه مواردی را بایستی مد نظر قرار داد ، این چنین تشریح می نماید:

اینجانب ابتدائا سیستم کلاچ و وظیفه آن را به صورت مختصر توضیح می دهم و سپس سوال مطروحه را پاسخ خواهم داد.
یکی از مهم ترین و کلیدی ترین بخش های خودرو، سیستم کلاچ است. عملکرد درست کلاچ، تاثیر بسزایی در کارکرد بخش مولد قدرت اتومبیل که شامل موتور، جعبه دنده، دیفرانسیل و ... می گردد، دارد.
وظیفه ی مجموعه کلاچ، قطع و وصل نیرو از موتور به جعبه دنده است. به زبان ساده تر و عامیانه تر، عمل کلاچ جهت عوض نمودن دنده های جعبه دنده است که این عمل توسط پدال صورت می گیرد. در واقع با فشردن پدال کلاچ، ارتباط بین موتور و گیربکس برای بازه زمانی کوتاه قطع می شود و پس از اینکه پدال کلاچ را رها نماییم، مجدد آن را برقرار می نماید.

حال به سوالتان می پردازم:
در طراحی کلاچ اصطکاکی بایستی موارد ذیل را در نظر داشت:
1- مواد در تماس با سطح بایستی با دقت کامل انتخاب گردد.
2- جهت افزایش ایمنی، بخش هایی از کلاچ بایستی پوشیده شود.
3- هیچ نیروی خارجی نبایستی به سطح تماس اصطکاک وارد بشود.
4- تدارکاتی جهت سهولت تعمیرات می بایست در نظر گرفت.

قابل گفتن است که ما انواع کلاچ اصطکاکی داریم:
1- Con Clutch
2- Single Plate Clutch
3- Diaphragm Spring Clutch
4- Semi-Centrifugal Clutch
5- Centrifugal Clutch



http://sobhemelatnews.ir/fa/News/65724/در-خصوص-اینکه-در-طراحی-کلاچ-اصطکاکی-چه-مواردی-را-باید-در-نظر-گرفت
بستن   چاپ