مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در مصاحبه اختصاصی:
شرکت‌های دانش بنیان بازوی پرتوان مدیریت بحران باشند.
چهارشنبه 12 خرداد 1400 - 11:31:06
صبح ملت نیوز

با وجود بحران‌های مختلف از خشکسالی گرفته تا گرمای زودرس و هیجانات و تنش‌های اقتصادی و سیاسی سطح توانمندی و قدرت واکنش مدیریت بحران با چالش بزرگی روبه‌رو است که نیاز به مدیریت علمی و فرا‌سازمانی را بیش ازبیش برجسته کرده است.

از سویی اقشاری که در نقاط محروم زندگی می‌کنند، به‌شدت در مقابل  بحرانی‌هایی مانند خشک‌سالی یا حتی ترسالی آسیب‌پذیرند که اولویت رسیدگی به مشکلات آنها باید در راس امور باشد. به‌همین جهت گفتگویی با دکتر محسن نجات  مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ترتیب دادیم تا نگاهی به برنامه‌ها و رویکرد این مدیریت کلیدی داشته باشیم.



صبح ملت نیوز: چه برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش بنیان در حل مشکل بحران آب و خشک‌سالی دارید؟


ما تا لان نسبت به موضوع آب رویکردهای مختلفی داشتیم؛ ولی دغدغه اصلی ما  رویکرد پیشگیرانه  مبتنی بر مدیریت ریسک در خشک‌سالی است. یعنی ما باید تمام ظرفیت‌ها را پای کار بیاوریم.  یک دغدغه‌ای بود در رویکردها و بحث‌های مختلف در سطح شهرستان‌ها که انجام بعضی کارها با نگاه علمی نبوده و حتی گاهی گتره‌ای تصمیمات گرفته ‌می‌شده. ما به سمت یک نگاه علمی می‌رویم که قطعاً فرصتی  عالی برای مجموعه‌های نخبگی و دانش‌بنیان است تا بسیار به ما  کمک کنند. 


درعین‌حال ما یک مقدار در حوزه‌های دانشگاه‌ها، مردم، نخبگان کمرنگ بوده‌ایم. ما می‌توانیم از این مجموعه‌های دانش‌بنیانی که در استان داریم و ظرفیت‌های بسیار خوبی هم دارند، بهره‌مند شویم. هر کدام از آنها طرح‌های خوبی داشته باشند ما با استقبال از آنها در حوزه مدیریت ریسک در بحران استفاده خواهیم کرد.


ما در حوزه ریسک یک مقداری دچار ضعف و حتی خمودگی هستیم. اگر یک زلزله‌ای یا حادثه‌ای  اتفاق بیفتد ما باید بپرسیم که چقدر توانسته‌ایم سطح تاب‌آوری جامعه را بالا بیاوریم. سطح تاب‌آوری ما دچار ضعف است و نشان از این دارد که مدیریت ریسک به‌خوبی مطالعه و کار‌های مشاوره‌ای انجام نشده.  

اگر شرکت‌ها دانش بنیان در این حوزه ورود کنند و با همکاری چند شرکت بتوانند یک طرح جامع به ما بدهند در بحث مطالبه و  مشاوره کمک می‌کنیم و آن را به‌عنوان بازویی  پرتوان استفاده می‌کنیم. 



صبح ملت نیوز: در مناطق محروم صدمات بیشتر است و درواقع آنها اول این صدمات ریسک‌ها را با پوست و گوشت و استخوان تجربه می‌کنند و بعد مناطق دیگر، آیا برنامه‌ای برای مناطق محروم دارید؟ 


یک طرحی را شهرداری به‌عنوان داوطلب واکنش اضطراری محلات و طرحی را هم در کنار آن هلال احمر اجرا می‌کند به عنوان توانمند‌سازی خانه‌های هلال  که نقطه اوج عملیاتی آنها در روستاها است.

 ما هدف‌گذاری کردیم به سمت این برویم که نقاط اسکان اضطراری در کنار خانه‌های هلال ایجاد کنیم. مثلاً هلال احمر یک طرحی به‌عنوان هر خانواده یک امدادگر دارد که قصد دارد بحث آموزش‌ها را  سمت مردم ببریم و آنها را توانمند کنیم.

 

 ما در حوزه توانمند‌سازی روستایی نگاه ویژه‌ای داریم. در تمام بازدید‌های ما اغلب شهرستانهایی که شخصا بازدید داشتم، حتماً سه روستایی که در معرض خطر بودند و در سال‌ها گذشته حادثه داشتند در معیت فرمانداران بازدید کردیم. این یک کار مطالعاتی و با برنامه  است.

 

همچنین ما در حال تدوین یک برنامه و سند جامع برای  مدیریت بحران هستیم.کارها و مقدمات آن انجام شده،‌ بیس اولیه هم نوشته شده. کارگروه‌های آن باید شکل بگیرد. 

باتوجه‌به اینکه سال گذشته قانون مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی تصویب شده منتظر هستیم که آخرین آئین‌نامه‌های آن مصوب و در کشور به ما ابلاغ شود که بر اساس آن سند جامع مدیریت بحران را اجرا کنیم. 


از سمتی یک کار بسیار مهم اعلام کردیم که فرمانداران باید به تهیه سند خطر پذیری هر شهر اقدام کنند. در بطن همین سند هم بحث روستا‌ها،  هم  بحث حاشیه شهرها ویژه دیده می‌شود. مثلاً در حاشیه شهر مشهد چه دغدغه‌های وجود دارد.  سند خطر پذیری شهری که ترسیم شود ما تقریباً به یک پایه اولیه می‌رسیم و در کنار آن یک بانک اطلاعاتی قدرتمند خواهیم داشت که ظرفیت‌های لازم در این روزهای بحران را برای ما عملیاتی می‌کند. 

این برنامه کار خوبی برای پایان دادن به مشکلات اصلی بحران‌های مثل همین قطعی برق‌ها و حواشی آنها است.


عبدالصمد حسینی خبرنگار - صبح ملت نیوز



http://sobhemelatnews.ir/fa/News/70500/شرکت‌های-دانش-بنیان-بازوی-پرتوان-مدیریت-بحران-باشند
بستن   چاپ