نائب رئیس مجلس شورای اسلامی :قانون نویسی کلی گرامیوه فساد ورانت ، باعث رشد ناموازن در برنامه ریزی کشور است
عبدالرضا مصری؛ : برنامه ریزی کلی نگر، سر لوحه های نار کارامدی دولت های قانون گریز است
دوشنبه 11 مرداد 1400 - 21:37:25
صبح ملت نیوز
عبدالرضا مصری؛ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ،در  برنامه  رادیویی فرهنگ   بنام در مسیر توسعه عواقب و پیامدهای  عدم رشد وشکوفایی  کشور پرداخت 

به گزارش  خبرنگار صبح ملت نیوز، مصری گفت  :تشکر میکنم از این کار بسیار شایسته ای که رادیو فرهنگ با همکاری فراکسیون توسعه متوازن مجلس انجام داده و این را به فال نیک میگیریم که در طلیعه برنامه هفتم توسعه ، این برنامه قطعا میتواند موثر و مفید باشد در اینکه بتوانیم انشاا... برنامه هفتم را برگرفته از نقاط قوت برنامه ششگانه و رفع نواقص و ایرادات آن، بتوانیم برنامه ای جامع تر و قابل حصول تری داشته باشیم.
هر کدام از برادران عزیز نکات مشترک و قابل توافقی را ارائه کردند منتها از زوایای مختلف.
مشترک از این جهت که همه اینها در رابطه با توسعه بود و ما را آشنا کردند با اینکه توسعه ابعاد مختلف اعم از زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برخوردار است و ما امیدواریم بتوانیم در این برنامه جدید این مسائل را حل کنیم.
اما من فقط به یک نکته بسنده میکنم چون بحث بسیار طولانی شده و آن اینست که متاسفانه ما وقتی برنامه قانون را در مجلس تدوین میکنیم با لایحه ای که دولت می دهد، شرایط کشور ما شرایط متفاوتی است از زمانی که می خواهیم همان برنامه را اجرا کنیم .
به عنوان مثال قانون برنامه ششم در زمانی تدوین شد که مثلا تورم نقطه پایین و رشد نقطه قوت داشت و ما ترسیم کردیم که از نظر رشد به چه نقطه ای برسیم . در ان زمانی که قانون برنامه را می نویسیم این اهداف و ایده آل ها قابل دسترسی است اما یکمرتبه یک عامل یا متغیر مزاحم خارجی مثل تحریم ها وارد می شود و ما دیگر نمی توانیم آن پیش بینی هایی که داشتیم را به فعلیت برسانیم. 
خیلی از مواقع ایراد از برنامه نیست چون متاسفانه دشمن ما خباثتی که در رابطه با کشور ما انجام می دهد، خیلی از اینها برای اولین بار در دنیا نمونه است که بانک مرکزی یک کشور را تحریم کنند و طبیعتا ما گرفتار می شویم.
موضوع دوم اینکه قانون برنامه ما خیلی مفصل هست و این امکان را برای مجری ایجاد می کند که مثل میوه چینی آنهایی را که دوست دارد بچیند . قانون در صورتی موثر خواهد بود که همه آنچه که در قانون دیده شده انجام بشود. اما ما راه را برای مجری باز گذاشتیم که برای خودش انتخاب کند و اینطوری ممکن است که این عدم توازن پیش بیاید یا رشد نامتوازن ایجاد بشود. 
قیافه پینوکیو را دربیاورد که مثلا بینی رشد می کند و بقیه اجزایش هیچگونه رشد و تناسبی با همدیگر ندارند. 
خواهشی از رادیو فرهنگ دارم به خاطر کار پسندیده ای که کردند ، این برنامه، برنامه اول است و اگر این برنامه تا انتها پیش برود و مجموعه دوستانی که دعوت میشوند از اقتصاددانان ، برنامه ریزان، نمایندگان ، دولتیها نظرات شنوندگان و... و اگر از این برنامه ماحصل یک مجلد جامع حاصل زحمات شما  باشد؛ خصوصا نطریات نمایندگان اعضای فراکسیون توسعه متوازن، انشاا... در تدوین برنامه هفتم توسعه استفاده خواهد شد.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/73727/عبدالرضا-مصری؛-برنامه-ریزی-کلی-نگر،-سر-لوحه-های-نار-کارامدی-دولت-های-قانون-گریز-است
بستن   چاپ