تازه های نشر/ تاریخچه بیماری تراخم در دزفول و خدمات پروفسور شمس
روشنی چشم ها ی ما در روایتی از شمس شهر دزفول
جمعه 5 شهريور 1400 - 00:57:43
صبح ملت نیوز

یادداشت/

مریم مفتوح

شهر من دزفول حکایت های بسیاری دارد و گفتنی های فراوان . با قصه های پرفراز و نشیب و روایت های تلخ و شیرین بسیار

شهر من دزفول  شهرتکاپو و تلاش ، شهر درد و لبخند ، شهر علم و عرفان و شهر روایت های تاریخی است .

و اینک ...

دل به تاریخ دزفول می دهیم و روایتی از هزاران روایت این شهر را در کتابی می خوانیم که با تلاش و کوشش پژوهشگر سخت کوش این دیار احمد افشاریان زاده با اهتمامِ گنجینه ی پربهایِ اطلاعاتِ تاریخی این شهر محمد حسین حکمت فر به تازگی روانه ی بازار نشر شده و بر ویترین کتابفروشی ها می درخشد .

در تورّق این کتاب با رنج مردم این دیار آشنا می شویم آن هنگام که کمبودها ، نبود امکانات و بهداشت ، دست در دست بیسوادی و فقر روزگاری سیاه را برای مردم رقم زده بود. بله زمانی بر این شهر گذشته که با محرومیت همه جانبه دست و پنجه نرم می کرد .

تراخمی که در دهه ی بیست شمسی به جان کل استان خوزستان افتاده بود بویژه دزفول و مناطق افراد ، تراخمی که  سوی چشمان مردم را نشانه گرفته بود و ظلمت و تاریکی را پیشکش دیدِ دیدگانِ زن و مرد و کودک و پیر این دیار می کرد ..

در زمانه ی ناچاری مردم که چاره سازی برایشان نبود ..

در تابش بی رمق خورشیدِ شهر، بزرگانش فریاد یاری سر دادند ، و خدایا شکر که فریادرسی آمد ، و فریاد رسان چندی را با خود به همراه آورد .

 شمسی بزرگ و پرو پیمان از راه دور از کوه های سر به فلک کشیده ی علم و دانش با مرکب کوشش و پشتکارخود را به شهر رساند و با تدبیر و درایت و با نفوذی که داشت از آنسوی کوه های سربه فلک کشیده که خارج می نامیدنش ، سرزمینی بنام اتریش مردی آمد که کمر همت بست و چند سالی را در دزفول بیتوته کرد تا سوی چشمان مردم را به آنان بر گرداند .

بله پروفسور محمد قلی شمس با دعوت از پزشکان اتریشی و از جمله دکتر رگنر نام خود را در مبارزه با بیماری تراخم و ریشه کنی این بیماری در دزفول و خوزستان تا ابد ماندگار کرد و منشا خدمات بسیارشد ...

دوستانی که مایلند تا روایت این تلاش و فداکاری را تا به انتها بدانند دمی در محضر روایتگر کتاب  تاریخچه بیماری تراخم در دزفول و خدمات پروفسور محمد قلی شمس پدر چشم پزشکی ایران ومداواگر بیماری تراخم در دزفول وبنیانگذار بیمارستان فارابی نشسته و خود را به روایتگری، گردآورنده و مؤلفِ پرتوان این کتاب  بسپارند ..

و به درستی که اگر نبود پروفسور محمدقلی شمس ، پزشکان اتریشی.. آلمانی که هیچ،  سازمان بهداشت جهانی هم نمی دانست که دزفول کجای نقشه ی جهان قرار دارد.

به منظور تهیه ی این کتاب  خود را به  کتابسرای رشد  و عکاسی ولیعصر روبروی آستان متبرک سبزقبا در دزفول برسانید .

 

 

 


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/75097/روشنی-چشم-ها-ی-ما-در-روایتی-از-شمس-شهر-دزفول
بستن   چاپ