غذاهای سوخته یا نیمه سوخته را مصرف نکنیم
غذاهای سوخته یا نیمه سوخته را مصرف نکنیم
يکشنبه 7 شهريور 1400 - 14:34:21
*غذاهای سوخته یا نیمه سوخته را مصرف نکنیم!*

🔹کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اعلام کرد: بر اساس مطالعات علمی انجام شده یکی از عوامل اصلی سرطان‌های مری، معده و روده مصرف زیاد مواد غذایی سوخته است.

🔹به گزارش خبرنگار وبدا محمد شاطرپور، اظهار داشت: امروزه محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف غذای سوخته خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و این موضوع تا حد زیادی به دلیل شکل‌گیری ماده‌ای به نام *« آکریل آمید »* است که هنگام پخت غذا در درجه حرارت بالا ایجاد می‌شود. 

🔹وی افزود: ماده آکریل آمید در بعضی از غذاها مثل غلات، چیپس، سیب‌زمینی و سایر غذاهای حاوی نشاسته، قهوه، بیسکوییت، نان برشته، گوشت کبابی، سیب‌زمینی کبابی و غیره وجود دارد.

🔹این کارشناس ارشد سم شناسی دانشگاه در خصوص عوارض خطرناک مصرف غذای سوخته گفت:یکی از عوامل اصلی سرطان‌های مری، معده و روده مصرف زیاد مواد غذایی سوخته است.همچنین آکریل آمید سبب آسیب به DNA شده و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. 

🔹شاطرپور افزود: آکریل آمید موجود در غذای سوخته علاوه در افزایش سرطان های روده، مثانه بر آسیب رساندن به سیستم عصبی و همچنین باعث ناباروری در مردان می شود.

🔹وی بیان داشت: آکریل آمید در گوشت، محصولات لبنی و غذاهای دریایی یا غذاهای خام و گیاهی وجود ندارد و آب پز و بخارپز کردن غذا معمولاً سبب شکل‌گیری آن نمی‌شود.

🔹وی در خاتمه به کلیه شهروندان محترم توصیه کرد: جهت تضمین سلامتی خود و خانواده هایمان، غذاها را کمتر سرخ کنیم، از مصرف غذاهای آماده تاحد امکان خودداری و بیشتر از غذاهای سالم خانگی استفاده کنیم.  
 
#کرونا_را_جدی_بگیریم

روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/75219/غذاهای-سوخته-یا-نیمه-سوخته-را-مصرف-نکنیم
بستن   چاپ