*سه بارگاه در مصاف با عبیدزاکانی*
دوشنبه 22 شهريور 1400 - 15:50:20

یکی از دیدنی‌های تبریز مقبره الشعرا محسوب می‌شود و هر گردشگری که به این شهر سفر کرده باشد نام آن را شنیده و از آن دیدن کرده است. *این بنا که یادبودی از شاعران و ادیبان* مدفون در گورستان خرساب به‌عنوان *نماد تبریز شناخته می‌شود* . نقل است در این مکان شاعرانی چون اسدی‌طوسی، خاقانی، شروانی و 400 شاعر دفن شده اند.

مقبرهالشعرا همچنین موزه شعر و ادب آذربایجان محسوب می‌شود و شما در کنار بازدید از معماری تماشای این یادبود زیبا با شعرا و آثار آنها بیشتر آشنا خواهید شد. 


عزیز دولت آبادی در مقاله ای زلزله های تبریز درباره قبور مقبره الشعرا نوشته است:

 *با کمال تاسف* از مزارات شهریاران شعر و ادب فارسی مثل خاقانی، شروانی، اسدی طوسی ظهیر فاریابی، مجیرالدین بیلقانی، حکیم قطران تبریزی، شاهپور بن محمد اشهری، سبزواری، خواجه همام تبریزی و... *کوچکترین نشان و اثری نمی‌باشد.

یادبود فعلی مقبره الشعرا در دهه 50 شمسی ساخته شده است و در سال 1367 افتتاح شد.

*دعبل خزاعی افریقایی شادگانی خرمشهری آبادانی اهوازی شوشی خراسانی 

 
شوش از شهرهای با تمدن ایران و جهان است. این شهر بناهای باستانی بسیاری را در خود جای داده است و از این میان می‌توان به آرامگاه دِعبِل خزاعی از شاعران معروف شیعیان و اهل بیت (ع)، اشاره کرد. وی در سال 144 خورشیدی در خاندانی شیعه و شاعر به دنیا آمد. در سنین جوانی به دربار هارون الرشید رفت اما پس از مدتی از آنجا بیرون آمد و از مریدان اهل بیت (ع) شد. این شاعر کوفی با سرودن شعرهایی علیه خلفای عباسی به خوزستان فرار کرد و سرانجام در سال 239 خورشیدی و در سن 98 سالگی به شهادت رسید. محل دفن دعبل خزاعی سال ها در میان شیعیان پنهان ماند.

(و گفته شده برای گمراه کردن بنی عباس 5 مکان گوناگون از قبیل شادگان، خراسان، آفریقا و بخشی میان آبادان و اهواز برای این شاعر والامرتبه گفته شد.)

در حال حاضر آرامگاه دعبل خزاعی دارای محیطی با گنبد سیاه رنگ و فرمی منحصر به فرد تشکیل داده است. فضای دلنشین مقبره با آجرهایی تزئین شده اند و سنگ هایی مرمرین بر روی دیواره ها و زمین آن خودنمایی می کنند.

 

مقبره عبیدزاکانی

اما عبیدزاکانی در وضعیتی قرار گرفته که نسبت به دیگر فرزانگان آرامگاهش قدری متفاوت‌تر است


/. مزار عبید در بافت قدیم شهر واقع شده و ظاهرا هرگونه ساخت و ساز حتی طراحی معماری سنتی هم ممنوع است!

/. برای مزار و سنگ مزار وی سه مکان در فواصل نزدیک به‌هم به عبید نسبت داده شده است و همین امر باعث رنجش عزیزانی شده‌است!

/. مدفن عبیدزاکانی در بهترین فضای از حیث چشم‌انداز ساحل رود دز قرار گرفته است. چه بسا هر نوع طراحی و اجرا باعث شلوغی و تردد گردشگران فراوانی به‌این مکان را در پی‌داشته باشد!

/. اگر طرح و نقشه‌ای متناسب با معماری سنتی دزفول برای مقبره عبیدزاکانی طراحی شود، امکان دارد هزینه‌های سنگینی بر شانه مسئولین به‌دنبال داشته باشد. مضاف برآن‌که فضای سبز، سالن‌های چند منظوره، موزه مشاهیر، برگزاری همایش‌های ادبی و... درپی خواهد داشت که تامین این اعتبار به‌غایت سنگین است!

یکی از هم‌ولایتی‌ها می‌گفت محل دفن عبید مزبله شده!

یاد گفته خاتم الفقها والمجتهدین حضرت شیخ مرتضی انصاری(ره) افتادم آن هنگام که طلاب دزفول در نجف اشرف پیش شیخ شکایت برده که مردم شهر دزفول زباله‌های خود را داخل مقبره بابا اسقیل (حزقیل) می‌ریزند و از شیخ درخواست نمودند مرقومه‌ای در حفظ شأن این پیامبر خدا بنویسد.

شیخ در جواب گفته بود:«.....»

خواننده خود پی‌جو باشد.


نویسنده : محمد باقر مقدم نیا

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/76031/سه-بارگاه-در-مصاف-با-عبیدزاکانی
بستن   چاپ