معرفی مسجد جامع کبود یزد در "نشان" رادیو فرهنگ
معرفی مسجد جامع کبود یزد در "نشان" رادیو فرهنگ
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 09:06:01
معرفی مسجد جامع کبود یزد در "نشان" رادیو فرهنگ 

مستند "نشان" امروز سه شنبه 23 شهریور به معرفی قدیمی‌ترین نمونهٔ معماری قرن نهم هجری قمری، مسجد کبود یزد اختصاق دارد.

در مستند « نشان» رادیو فرهنگ‌ شنوندگان امروز با تاریخچه و ویژگی های  مسجد جامع کبود یزد بنایی تاریخی با بیش از 900 سال قدمت از زیباترین مساجد جامع کشور و یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران آشنا می شوند.
مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر در طی حدود 100 سال و سه دوره بنا شده‌است. پایه‌های اصلی مسجد در زمان ساسانیان بر روی یک آتشکده گذاشته است ولی بعد از اسلام در دوره ایلخانی و تیموری بصورت مسجد تکمیل شده است. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌فرد، شهرت دارد.
هر گوشه و کنار آن، یادگارهایی از دوران گوناگون برجای مانده‌است. تاریخچه و ساخت مسجد جامع از دوران پیش از اسلام آغاز شده و پایان کار آن به دهه اخیر برمیگردد. این مسجد یکی از زیباترین مساجد دورهٔ تیموری است که از نظر کاشی‌کاری، سَردَر رفیع، منارهها و کتیبهٔ آن در عداد زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری محسوب می شود، این مسجد در سال 1313 توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره 206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مردم معتقدند خاک کاشی و خاک همه مصالح آن از کربلاست و برای ساختن آن به جای استفاده از آب از گلاب استفاده شده است.
مستند نشان را ساعت 12:15 از رادیو فرهنگ بشنوید

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/76074/معرفی-مسجد-جامع-کبود-یزد-در-نشان-رادیو-فرهنگ
بستن   چاپ