ماجرای رخنه رانت و مافیا در میدان الغدیر اهواز
ماجرای رخنه رانت و مافیا در میدان الغدیر اهواز
سه شنبه 23 شهريور 1400 - 18:54:17
ماجرای رخنه رانت و مافیا در میدان الغدیر اهواز

به قلم احمد سلامات

ایران 20 میلیون میوه تولید می کند و بر اساس آمارها ایران در تولید 68 محصول جایگاه 15 جهان قرار دارد و در این بین سهم خوزستان 40 درصد تولیدات ایران را دارد و افزایش احداث میادین میوه و تره بار می توانست کمک بیشتری به توزیع ، قیمت و دیگر موارد داشته باشد. 

هدف از تاسیس میادین میوه و تره بار کاهش فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده است و در این بین عواملی چون نرخ مناسب و کیفیت محصول و دیگر موارد مهم عرضه و تقاضا از جمله اهداف تاسیس میادین بود .اما متاسفانه نه تنها قیمت ها افزایش یافت بلکه کشاورز بعنوان تولید کننده کمترین سود و بیشترین ضرر را دیده و دست رنج او توسط دلالان و بعضی واسط ها با چند برابر قیمت به دست مصرف کننده می سد.

این روزها خبرهای خوبی از میدان الغدیر اهواز به گوش نمی رسد جایی که رخنه رانت و مافیا سبب شده جایی که پای چندین مسئول از جمله تعدادی از اعضا شورا ، نماینده مجلس در حمایت از دلالان در میان است .

اتحادیه صنف میوه و تره بار الغدیر تا کنون 20 سال است تغییر نکرده ضمن آنکه از 230 غرفه دار حاضر در الغدیر اهواز 200 غرفه غیر بومی و همگی فامیل یکدیگر هستند و در این بین حتی خبرهایی مبنی بر اینکه این غرفه داران بنا به نفوذ و ارتباط خود حتی حاضر به پذیرش و عقد قرار داد با نرخ مصوبه سال جدید را ندارند و از عقد قرار داد با سازمان میادین امتناع می کنند .

واگذاری معابرمیدان با هزینه های هنگفت

در نکته مهم دیگر این ماجرا طبق قانوان و ماده 9 قرارداد حق اجاره فضای باز درب غرفه را ندارند اما سال هاست غرفه داران با مبالغ 10 میلیون تومان فضای خالی را به بعضی از دلالان اجاره می دهند و موجب افزایش دلالی در میدان شده اند.

حمایت از مصرف کننده ؟

در این بین معلوم نیست سازمان حمایت از مصرف کنندگان کجاست و اصلا این سازمان متولی کدام حمایت است و باید از کدام مصرف کننده حمایت کند.

مشاهدات نشان میدهد میوه های درجه دو و سه در میدان به قیمت چند برابری به قیمت میوه درجه یک فروخته می شود این در حالی است بعضی از کشاورزان استان جهت فروش جنس خود با مشکل رو به رو هستند و بعضی از دلالان میوه های سایر استان ها رو اولویت فروش در میدان قرار داده اند که موجب خسارت به کساورزان داخلی شده است .

چرا وقتی پای کشاورز و میوه و تره بار در میان است جهاد کشاورزی کاره ای نییت و هیچ‌گونه وظیفه ای ندارد اگر سازمان جهاد کشاورزی مسئولیت نظارتی یا اجرایی بر عهده داشت می توانست از کشاورزان حکایت بهتری می کرد و اصلاح آن بهتر می شد.

مسئله فعلی سکوت برخی از مسئولین استانی در برابر این دلالی است و فقط تا کنون مدیر سازمان ساماندهی میدان شهرداری پیکیر برچیدن دلالان است و باتوجه به اعمال نفوذ دلالان میدان فشار های زیادی بر مدیر سازمان است.

اتحادیه صنف ، سازمان صمت و دستگاه های نظارتی وظیفه دارند در این خصوص ورود جدی داشته و وضعیت فعلی را تغییر دهند .

ادامه دارد ...

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/76132/ماجرای-رخنه-رانت-و-مافیا-در-میدان-الغدیر-اهواز
بستن   چاپ