17مهرماه، روز جهانی پست
17مهرماه، روز جهانی پست
شنبه 17 مهر 1400 - 10:51:24
صبح ملت نیوز
17مهرماه، روز جهانی پست

 پست روشی برای فرستادن نامه و مرسولات پستی مانند بسته و پاکت های بزرگ است و از کهن ترین ابزار ارتباطی بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین ها و مناطق جهان است.
  *اتحادیه ی جهانی پست*
اتحادیه ی جهانی پست نخستین انجمن در جهت همکاری بین کارکنان بخش پست و از موسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است. در 9 اکتبر(17 مهرماه)سال 1874 بر اساس معاهده ی برن، اتحادیه ی عمومی پست تاسیس شد. اعضای این اتحادیه در طول سه سال به شدت افزایش یافت و به همین دلیل در سال 1878 عنوان اتحادیه ی عمومی پست ها به اتحادیه ی جهانی پست تغییر نام یافت و این روز به طور رسمی توسط قطعنامه ی مصوب کنگره ی توکیو منقعده در سال 1969 به عنوان روز جهانی پست نامگذاری شد. هدف این اتحادیه کمک به سازماندهی و بهبود بخشیدن خدمات پستی در سطح بین المللی است و مقر آن در ، سویس است.
*عضویت در اتحادیه ی جهانی پست*
هر یک از دولت های عضو سازمان ملل متحد می توانند عضو اتحادیه ی جهانی پست شوند. هر کشور ی که در سازمان ملل متحد عضویت ندارد، می تواند درخواست عضویت دهد و در صورتی که حداقل 3/4 اعضای اتحادیه موافق باشند به عضویت پذیرفته می شوند. در حال حاضر 192 کشور عضو این اتحادیه هستند.
 *سابقه ی پست در ایران* 
ایرانیان با پایه گذاری چاپار خانه ها در دوران هخامنشی، اولین سیستم پستی در جهان را
 ایجاد کردند و برخی از مورخان، ایرانیان را مبتکر ارتباط پستی می دانند. در سال 1297 ه‍ . قمری ناصرالدین شاه دستور داد تا موسسه ی پست آن روز به وزارت ‌تبدیل شود و اداره ی آن را به امین الملک، وزیر وظایف و رییس دارالشورا، سپرد. پس از صدارت امیر کبیر، تحولات تازه ای در پست کشور ایجاد گردید؛ فعالیت پستی کشورهای استعمارگر تعطیل شد و پیک های پست ایران، با نظم و دقتی که امیرکبیر             ایجاد کرده بود، امور مراسلات پستی را انجام می دادند. چون پست ایران ‌از قدمتی طولانی برخوردار است، از فعالیت چاپار های قدیم تا پست ‌پیشرفته ی کنونی، ابزار و آثار ی گرانبها و دیدنی گردآوری شده است که در موزه ی پست نگهداری می شود.

 

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/78072/17مهرماه،-روز-جهانی-پست
بستن   چاپ