تحلیل یک شبکه چینی از اهمیت بهبود روابط ایران و عربستان
تحلیل یک شبکه چینی از اهمیت بهبود روابط ایران و عربستان
يکشنبه 18 مهر 1400 - 13:08:39
ایسنا
شبکه چینی سی. جی. تی. ان در گزارشی درباره اهمیت بهبود روابط تهران-ریاض نوشت: انتظار می رود ایران و عربستان سعودی، رقبای منطقه‌ای، به توافق‌هایی در مذاکرات مصالحه‌جویانه اخیرشان در راستای ایجاد اعتماد و پایان بخشیدن به خصومت ها دست یافته اند و انتظار می رود روابطشان را بهبود ببخشند. 
سی. جی. تی. ان افزود: طبق گفته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات بیشتری برای بهبود روابط لازم است اما مذاکراتی که در جریان است، در مسیر درستی پیش می روند و پیشروی  «خوبی» داشته اند. فیصل بن فرحان، همتای ایرانی او نیز  تایید کرد که کشورش اولین دور مذاکرات مستقیم را ماه گذشته با دولت جدید ایران داشته است و ابراز امیدواری کرد ایران مبنایی‌ای برای پرداختن به مسائل حل نشده پیشنهاد کند. 
این شبکه در ادامه می نویسد: دست کم، اگر این دو کشور همسایه نسبت به گذار به منطقه ای که برای همگان با ثبات بماند، امیدی دارند، به ویژه برای یمن و سوریه، زمان آن رسیده است بر گفتمان و آنچه واقعا به شیوه ای عقلانی و واقع گرایانه تحقق آن امکان پذیر باشد، متمرکز شوند. همچنین، اقداماتی از سر حسن نیت به منظور از بین بردن بی اعتمادی حاکم بر طرفین حائز اهمیت هستند. 
در ادامه این گزارش آمده است: ایران و عربستان سعودی در زمینه مناقشه های یمن و سوریه در مقابل یک‌دیگر قرار دارند. این موضوع مذاکرات ادامه را به نفع این دو کشور جنگ زده می کند. در بهترین حالت، این گام رو به جلوی دیپلماتیک ممکن است الگویی برای دیگر کشورهایی باشد که در آرزوی خروج از وضعیت ورشکسته ای هستند که غرب بر آن ها اعمال کرده است. 

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/78171/تحلیل-یک-شبکه-چینی-از-اهمیت-بهبود-روابط-ایران-و-عربستان
بستن   چاپ