اهمیت منشور کوروش کبیر
اهمیت منشور کوروش کبیر
شنبه 8 آبان 1400 - 16:18:45
صبح ‌ملت نیوز
اهمیت منشور کوروش کبیر

عواملی که باعث شد، این لوح گلی تبدیل به منشوری بزرگ برای آزادی و عدالت گستری شود و  بسیاری از اصول اساسی میثاق جهانی حقوق بشر که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 1948 میلادی تصویب کرد تا از روی آن اقتباس شود، شامل آزاداندیشی؛ احترام به حقوق انسان ها از هر رنگ، نژاد و با هر عقیده و ایمان؛ عدم غارت، کشتار، ویرانی، اسارت، زورگویی؛ همچنین دستور بازسازی خرابی های ناشی از جنگ و حتی ویرانی های قبل از ورود پارسیان؛ نوسازی معابد ویران شده به دست نبونید و عدم برخورد با ملت مغلوب می شود.

اهمیت این لوح گلی تا بدان اندازه بود که  «بان کی مون دبیر کل وقت سازمان ملل متحد» از استوانه کوروش به عنوان نخستین بیانیه حقوق بشر یاد کرد و در 1971 میلادی، سازمان ملل آن را به 6 زبان رسمی سازمان منتشر و بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک گذاشته شد. همچنین «توماس جفرسون» که پیش نویس اعلامیه استقلال آمریکا را نوشت به کتاب گزنفون با عنوان سایروپدیا یا کوروش نامه تکیه و بر پایه آن پیش نویس قانون اساسی ایالات متحده در 1787میلادی را تعیین کرد. 

گزنفون در این کتاب چگونگی اداره جامعه ای متنوع به وسیله کوروش براساس تحمل و بردباری را شرح می دهد.

(برای مطالعه بیشتردرخصوص زندگینامه کوروش بزرگ، رجوع شود به کتاب مطالب رنگارنگ تاریخ ایران، علی غلامرضائی، انتشارات دافوس)

تهیه کننده: علی غلامرضائی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر تاریخ ایران

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/80559/اهمیت-منشور-کوروش-کبیر
بستن   چاپ