بدهی 800 میلیارد تومانی هلال‌احمر برای واردات واکسن سینو فارم
بدهی 800 میلیارد تومانی هلال‌احمر برای واردات واکسن سینو فارم
پنجشنبه 13 آبان 1400 - 19:57:55
میزان
محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در مورد واگذاری واردات واکسن سینوفارم به نهادهای دیگر گفت: هلال احمر از آغاز سال جاری و پس از دریافت مجوز از نهادهای مربوطه بیش از 112 میلیون دوز واکسن وارد کشور کرده و البته نه تنها در این طرح، بلکه در سایر فعالیت‌های خود هیچگاه به دنبال انجام فعالیت اقتصادی نبوده و تا به حال نیز دریافتی بابت بیمه، حمل و نقل و گمرک حتی با وجود اعلام ستاد کرونا مبنی بر تسویه حساب با این جمعیت نداشته است.

وی اظهتر کرد؛ پس از انجام تبادلات با صلیب سرخ چین و انجام قرارداد هزینه مورد مطالبه صلیب سرخ چین در مورد واکسن‌ها از سوی بانک مرکزی و با همراهی و حمایت وزارت خارجه و سایر نهادهای مسئول انجام می‌گرفت و این مبالغ صرفا جهت خرید خود واکسن بوده است.

قوسیان مقدم گفت: ما تنها به اندازه دریافت هزینه خرید واکسن از بانک مرکزی ارز دریافت کرده ایم و در زمینه حمل و نقل، گمرک، بیمه و دیگر متعلقات یا هزینه کردیم و با ما تسویه نشده، یا هنوز به آن بخش‌ها بدهکاریم. این بدهی به رقمی سنگین یعنی نزدیک به 820 میلیارد تومان رسیده است.

وی در مورد قیمت واکسن وارداتی به کشور گفت: با توجه به اینکه صلیب سرخ چین طرف مقابل ما برای واگذاری و فروش واکسن بود و هلال احمر نیز جمعیتی است که در راستای اقدامات عام المنفعه و بشردوستانه قدم برمی دارد، از این رو از سوی آن‌ها تسهیلاتی برای ما در نظر گرفته شده بود.

وی گفت: توجه کنیدکه واکسن سینوفارم که تا پیش از این بین 14 تا 15 دلار خرید و فروش شده بود را جمعیت هلال احمر به قیمت 8.9 دلار یعنی با تخفیف وارد کشور می‌کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر سایر دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی برای واردات این نوع واکسن بخواهند ورود کنند نیز چنین تسهیلاتی برایشان وجود دارد، گفت: خیر این طور نیست.‌ اگر سایر نهادها و دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بخواهند برای واردات این نوع واکسن اقدام کنند، طبعتا دیگر به چنین قیمتی نخواهد بود.

او افزود: چنانکه پیش از این یکی از شرکت‌های خصوصی کشور برای واردات 10 میلیون دوز واکسن سینوفارم مبالغی بیش از مبالغ خریداری‌شده توسط جمعیت هلال احمر پرداخت کرده بود.

وی اضافه کرد: سایر نهادها و شرکت‌های خصوص اگر بخواهند برای واردات ورود کنند، باید همان قیمت تعیین‌شده یعنی حدود 14 دلار را پرداخت کنند. در حالی که هلال احمر همین واکسن را از مبدأ پکن و با مبلغ کمتر وارد کرده است.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/80933/بدهی-800-میلیارد-تومانی-هلال‌احمر-برای-واردات-واکسن-سینو-فارم
بستن   چاپ