بررسی "اشکالات یادگیری در پایه اول دبستان" در «خشت اول» رادیو فرهنگ
بررسی "اشکالات یادگیری در پایه اول دبستان" در «خشت اول» رادیو فرهنگ
شنبه 29 آبان 1400 - 08:56:42
بررسی "اشکالات یادگیری در پایه اول دبستان" در «خشت اول» رادیو فرهنگ 

در برنامه رادیویی «خشت اول» شنبه 29 آبان ماه، اشکالات یادگیری در پایه اول دبستان بررسی می شود.
مهارت در «خواندن» یکی از اساسی ترین و مهم ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان به خصوص در دوران ابتدایی است. توانایی درک مطلب، تفسیر و نتیجه گیری  از متون درسی و غیر درسی، دانش آموزان را با افکار و اطلاعات جدیدی آشنا می سازد تا راه بهتر اندیشیدن و بهتر زیستن را بیاموزند. با کمک "خواندن و فهمیدن" به معنای علمی و جامع آن  می توان به ذخایر بی انتهای تجربه بشری دست یافت. "خواندن درست" و یادگیری آن مستلزم تمرین و تسلط بر ریزمهارت های خواندن است و لازمه تسلط بر ریزمهارت های خواندن داشتن آگاهی و استفاده از راهکارها و استراتژی های کارآمد خواندن  است.
اصطلاح اختلال در خواندن (نارساخوانی) به هر گونه ناتوانی در خواندن اطلاق می شود که به واسطه آن دانش آموزان از سطح پایه کلاس خود  در زمینه خواندن عقب می مانند و هیچ گونه شواهد عینی دال بر نارسایی هایی چون عقب ماندگی ذهنی، آسیب مغزی، مشکلات هیجانی و فرهنگی  و مشکلات گفتاری وجود ندارد. دانش آموزان نارسا خوان، دارای نقایص بسیار گوناگونی هستند که منشا» آنها عملکرد نامناسب مغز است. زیرا مغز این افراد عملکردی متفاوت از کودکان عادی دارد. مشکلات یادگیری در خواندن به عوامل متعددی مانند: آسیب های مغزی، محرومیت فرهنگی و محیطی، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده، عدم آمادگی برای ورود به مدرسه، عدم دسترسی به کتاب و کتابخانه، وجود تاخیر در رشد بهنجار زبان و اختلال در دستگاه گفتاری مربوط می شود.  

 به همین منظور در برنامه امروز « خشت اول» ساجد یعقوب نژاد ، در بحث کارشناسی با مهمان برنامه، سرکار خانم پروانه قوامی؛ دبیر با سابقه پایه اول دبستان، به بررسی اشکالات یادگیری در پایه اول دبستان و ارائه راهکارهای مقابله در خصوص آن می پردازد.
 «خشت اول» در گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به نویسندگی و تهیه کنندگی «مریم یوسفی پور» و اجرای «فاطمه امجدیان» هر شنبه  ساعت12:30 روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/82224/بررسی-اشکالات-یادگیری-در-پایه-اول-دبستان-در-«خشت-اول»-رادیو-فرهنگ
بستن   چاپ