مضمون و معنا در شعر حافظ" در بیان استاد بهاالدین خرمشاهی در «شب های فرهنگ»
مضمون و معنا در شعر حافظ" در بیان استاد بهاالدین خرمشاهی در «شب های فرهنگ»
يکشنبه 30 آبان 1400 - 08:30:09
"مضمون و معنا در شعر حافظ" در بیان استاد بهاالدین خرمشاهی در «شب های فرهنگ» 

برنامه « شب های فرهنگ» امشب ( یکشنبه 30 آبان) به بررسی "مضمون و معنا در شعر حافظ" در بیان استاد بهاالدین خرمشاهی اختصاص دارد .

در برنامه امشب شب‌های فرهنگ، "مضمون و معنا در شعر حافظ" در بیان استاد بهاالدین خرمشاهی و بررسی زندگی و آثار حافظ و جایگاه او در بیان استاد نجمی حسن زیدی دانشیار دانشگاه دولتی پاکستان پخش خواهد شد.
به گفته استاد خرمشاهی؛ حافظ در حقیقت معانی بزرگ و شامخ را از فرهنگ ایرانی - اسلامی گرفته و اندیشه‌های خود را بر آن مزید کرده است و این دیوان را به ما داده است که شاید زیباترین پدیده‌ای باشد که یک ایرانی پدید‌آورده است.
وقتی شعری از حافظ وسعدی و... را مطالعه کردید، دو وجهی مضمون و معنا در خاطرتان باشد و این دو را از هم جدا کنید. البته غلبه با «معنا» است که دیوان حافظ این اهمیت و شمول را پیدا کرده است؛ اگر غلبه با «مضمون» بود کلیشه‌سرایی، هجران، وصال، غصه از تنهایی و شب هجران و گلایه از فقر و ... بود و کار به جایی نمی‌رسید.
همچنین در برنامه امشب استاد نجمی حسن زیدی درباره شاعر گرانقدر ایرانی، حافظ شیرازی سخن می گوید.
این دانشیار دانشکده دولتی آموزشی کراچیِ پاکستان ، حافظ شیرازی را تنها کسی می داند که در زمینه سرایش غزل در میان اکثر شاعران زبان فارسی این‌گونه درخشید‌. بی‌گمان هیچکس توفیق آن را نداشته است که به اندازه حافظ مطلوب نظر عام و خاص قرار بگیرد.
حافظ دوران دانش‌اندوزی را در شیراز گذراند و جز یک سفر کوتاه به یزد و جزیره هرمز باقی عمر خود را در زادگاهش به سر برد تا اینکه چشم از جهان فروبست. او از علوم قرآنی و تفسیر و فلسفه و کلام بهره بسیار داشت و در شاعری خود نیز از قرآن کریم بسیار متاثر بود و الهام گرفت؛ همچنین از اشعار او برمی‌آید که حافظ قرآن کریم نیز بوده است.
برنامه «شب های فرهنگ» را به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت 21:30 روی موج اف ام‌ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/82306/مضمون-و-معنا-در-شعر-حافظ-در-بیان-استاد-بهاالدین-خرمشاهی-در-«شب-های-فرهنگ»
بستن   چاپ