بایدن دست به دامن رئیس جمهور چین شد
بایدن دست به دامن رئیس جمهور چین شد
چهارشنبه 3 آذر 1400 - 15:00:41
مهر
روزنامه «گلوبال تایمز» چین در گزارشی نوشت که پکن ممکن است با آزاد کردن ذخایر نفت خام خود به واشنگتن در مهار افزایش قیمت این کالا و ترس از تورم ناشی از آن کمک کند اما آمریکا نیز باید در ازای آن برای ایجاد یک محیط بهتر برای همکاری چین و ایالات متحده صادقانه تلاش کند، به ویژه با خودداری از اعمال فشار بی اساس و سرکوب چین در حوزه هایی که نیازی به کمک پکن ندارد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود که وزارت انرژی این کشور 50 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر راهبردی نفت آمریکا را به جهت پایین آوردن قیمت ها برای آمریکایی ها و رفع عدم تطابق بین عرضه و تقاضا، آزاد خواهد کرد.

بایدن در این اقدام که برخی از رسانه ها آن را چالش برانگیزترین اقدام سیاسی پیش روی وی خوانده اند، در جریان دیدار مجازی چندی پیش خود با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، از وی خواسته بود که پکن نیز اقدامی مشابه در جهت کمک به واشنگتن، انجام دهد.

گلوبال تایمز در ادامه می نویسد که چین هنوز پاسخی به درخواست آمریکا نداده است اما خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از منابع خاصی از اداره ذخیره دولتی چین، مدعی شده است که پکن در تلاش است تا ذخایر نفت خام خود را آزاد کند.

در ادامه این گزارش آمده است که درخواست بایدن از حمایت چین در این رابطه، نشان‌گر «اضطراب» وی است زیرا او تلاش می‌کند تا از فشار سیاسی بر سر افزایش قیمت بنزین و سایر هزینه‌های مصرفی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 در آمریکا جلوگیری کند تا به وعده‌اش مبنی بر کمک به بازگرداندن بنیه اقتصادی به کشور، عمل کند.

این در حالی است که همانطور که در ابتدای گزارش مذکور نیز اشاره شد، همکاری چین در این زمینه منوط به رفتار دوستانه آمریکا است اما واشنگتن با پیگیری سیاست خصمانه «ایندوپاسیفیک» خود برای تنش زایی در این منطقه وسیع و سرشار از انرژی، علیرغم ادعای احترام به اصل چین واحد، به دنبال ایجاد تفرقه و حمایت از جریان های جدایی طلب در تایوان و هنگ کنگ است.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/82584/بایدن-دست-به-دامن-رئیس-جمهور-چین-شد
بستن   چاپ