وزیر دفاع استرالیا:
اقدامات "هشدار" چین در تضاد با لفاظی های صلح آمیز است
جمعه 5 آذر 1400 - 11:42:00
صبح ملت نیوز

وزیر دفاع استرالیا روز جمعه پس از ردیابی یک کشتی نیروی دریایی چین در حال حرکت در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور گفت: که اقدامات "هشدار" چین با لفاظی های آن در مورد ترویج صلح و رفاه در منطقه مطابقت ندارد.

 به گزارش خبرنگار سرویس بین المل پایگاه خبری صبح ملت نیوز به نقل از رویترز پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا، نظامی‌سازی دریای چین جنوبی، تجاوزات اخیر به تایوان و ارائه قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ را نمونه‌هایی از اقدامات چین در تضاد با لفاظی‌های چین برشمرد.

دالتون درسخنرانی خود در کانبرا گفت: «همه ما با ادعاهای مکرر دولت چین مبنی بر تعهد به صلح، همکاری و توسعه آشنا هستیم.

بااین حال، ما شاهد یک گسست قابل توجه بین کلمات و اعمال هستیم.

سفارت چین در کانبرا گفت داتون سیاست خارجی چین را تحریف کرده، مردم استرالیا را گمراه کرده است و "در حال دامن زدن به درگیری و تفرقه بین مردم و ملت ها" است.

در بیانیه ای آمده است: «غیرقابل تصور است که روابط چین و استرالیا شتاب خوبی به خود بگیرد...اگر دولت استرالیا استراتژی ملی خود را بر اساس چنین تحلیل های بدون چشم انداز و ذهنیت منسوخ قرار دهد».

روابط بین استرالیا و بزرگترین بازار صادراتی آن در سال 2020  به پایین ترین سطح خود رسیده زمانی که کانبرا از تحقیقات سازمان ملل در مورد منشاء COVID-19 حمایت کرد، که اولین بار در چین ثبت شده است.

چین با قطع تماس‌های وزیران و اعمال تعرفه‌های سنگین بر صادرات شراب، جو، گوشت گاو، زغال‌سنگ و غذاهای دریایی استرالیا واکنش نشان داد و عملاً قرارداد تجارت آزاد 2015 را باطل کرد. استرالیا و متحدش ایالات متحده این اقدام را "اجبار اقتصادی" نامیدند.

نخست وزیر استرالیا گفت  کشتی چین- دومین کشتی از نوع خود که در چند ماه گذشته در سواحل استرالیا نظارت می شود - به طور قانونی سفر می کند.

موریسون به خبرنگاران در آدلاید گفت: "اما حتی یک لحظه هم فکر نکنید که ما آنها را تحت نظر نداشتیم، زیرا آنها (چین) زیر تحت نظر ما بودند."

آنچه که نشان می دهد این است که اکنون هیچ کس نمی تواند از وضعیت هند و اقیانوس آرام راضی باشد.

در ماه سپتامبر، یک پیمان امنیتی جدید بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا، به نام AUKUS، به طور گسترده به عنوان تلاشی برای تقویت قدرت نظامی منطقه در مواجهه با حضور رو به رشد چین بسته شد. چین AUKUS را خطری برای صلح جهانی خواند.

انتهای پیام


خبرنگار محمد منگری


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/82700/اقدامات-هشدار-چین-در-تضاد-با-لفاظی-های-صلح-آمیز-است
بستن   چاپ