نقد و بررسی کتاب "حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد" در برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ معرفی می شود
نقد و بررسی کتاب "حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد" در برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ معرفی می شود
دوشنبه 2 اسفند 1400 - 12:17:21
صبح ملت نیوز
نقد و بررسی کتاب "حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد" در برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ

 به گزارش خبرنگار صبح ملت «حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» به قلم دکتر محمد مهدی سید ناصری در رادیو فرهنگ معرفی، نقد و بررسی می‌شود.

در تازه‌ترین برنامه سیم و زر رادیو فرهنگ امروز دوشنبه دوم اسفند ماه در گفت و گو‌ با دکتر محمد مهدی سیدناصری نویسنده کتاب «حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد»»، این اثر معرفی می شود.

در برنامه رادیویی «سیم و زر» محمد آسیابانی به عنوان کارشناس مجری درباره کتاب «حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد» با «دکتر محمد مهدی سید ناصری»، نویسنده این کتاب گفت‌وگو می‌کند. 

درکتاب "حمایت از ممنوعیت از کار کودکان در اسناد سازمان ملل" نویسنده در تلاش است تا با زبانی بسیار ساده و روان تعریفی از کودک و اینکه در حقوق بین‌الملل چه ملاکی برای کودک نامیده شدن یک فرد وجود دارد ارائه دهد و به چگونگی تعریف کار کودک از دیدگاه حقوق بین‌الملل و بخصوص در اسناد سازمان ملل متحد بپردازد.
کارکودک از جمله مصادیق قدیمی نقض حقوق بشر است که واقعیات دردناک زندگی این افراد بی پناه موجب شد تا از دهه آخر قرن پیشین، حقوق کودک و سپس کار وی، مورد توجه جامعه بین‌لمللی قرار گیرد. کار کودک پدیده‌ای است که در جهان امروز به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست؛ به این  دلیل که کار کودک، کودکان را از دوران کودکی خود از جایگاه انسانی آن‌ها محروم می‌سازد و برای رشد فیزیکی و روانی آن‌ها زیان‌آور است.
امروزه یکی از مسایل مهمی که قانون‌گذاران، حقوق‌دانان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بین‌المللی و داخلی را مورد توجه خود قرار داده است کودکان کار و معضلات ناشی از کار کودک است. زیرا کودکان امروز امید و سرمایه ملی فردای جامعه خود هستند و چشم امید آینده یک جامعه به کودکان امروز است. کودک به عنوان یک انسان دارای حقوق اساسی و مشترک با سایر انسان‌ها است. حقوقی که از آن‌ها به عنوان حقوق بشر یاد می‌شود.
با این وجود ضرورت حمایت از حقوق کودکان بنا به دلایلی همچون ناتوانی آنها در محافظت بهینه از خود، حساسیت و لطافت روحی آنها و آسیب‌پذیری‌شان دو چندان می شود. کودکان کار به کودکانی اطلاق می‌شود که از سوی سرپرست یا والد خود به اجبار به فعالیتی واداشته می‌شوند که وی را از رشد طبیعی و حتی روانی و جسمی اش باز می‌دارد، یا به عبارتی هر کاری که کودک به واسطه آن از تحصیل و نشاط و شادی محروم شود و با انجام کارهای نادرست به سمت و سوی بزهکاری برود در این تعریف جای می‌گیرد. این تعریف برگرفته از کنوانسیون بین‌المللی کار است. کودکان به دلیل لطافت روحی و ضعف جسمانی که دارند از کار کردن ممنوع هستند.
کتاب حمایت از ممنوعیت کار کودکان در اسناد سازمان ملل متحد تالیف محمدمهدی سیدناصری در 300 صفحه با شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات ذکر در 1399 منتشر شده است.

برنامه «سیم و زر» با تهیه‌کنندگی فریده گودرزی و اجرای فاطمه اسحاق تبار دوشنبه‌ها ساعت 12:30 روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/92059/نقد-و-بررسی-کتاب-حمایت-از-ممنوعیت-کار-کودکان-در-اسناد-سازمان-ملل-متحد-در-برنامه-سیم-و-زر-رادیو-فره
بستن   چاپ