شورای امنیت برای بازگشایی مدارس دختران در افغانستان وارد میدان شد
شورای امنیت برای بازگشایی مدارس دختران در افغانستان وارد میدان شد
شنبه 6 فروردين 1401 - 17:51:32
ایرنا
شورای امنیت برای بازگشایی مدارس دختران در افغانستان وارد میدان شد
   
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیان اینکه آموزش حقی جهانی برای کودکان است، تاکید کردند که دختران افغان نباید از تحصیل بازبمانند.

10 کشور از 15 کشور عضو شورای امنیت بعد از برگزاری نشست ویژه‌ای که در خصوص جلوگیری طالبان از ادامه تحصیل دختران بیشتر از 12 سال برگزار شد، در بیانیه مشترکی خواستار آن شدند تا امارت اسلامی با بازگشایی مدارس دخترانه در سراسر افغانستان موافقت کند.
این بیانیه مشترک توسط کشورهای آلبانی، برزیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، انگلیس، آمریکا، نروژ و امارات صادر شده است.
در این بیانیه تاکید شده است: پیام ما روشن است: تمام دختران در افغانستان باید اجازه رفتن به مدرسه را داشته باشند.
این کشورها اعلام کردند که در هفته گذشته، بیش از یک میلیون نفر از دختران افغان آماده بازگشت به مدرسه بودند اما امید آنها در آخرین لحظات از بین رفت زیرا اجازه بازگشت به مدرسه به آنها داده نشد.
در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: تصمیم طالبان مبنی بر محروم کردن دختران بالاتر از کلاس ششم از آموزش خلاف تعهدهای این گروه است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر باعنوان بخشی از تعامل با جامعه بین‌المللی داده‌ بودند. این یک عقب‌گرد عمیقا نگران‌کننده است.
ده کشور یادشده در این بیانیه خاطرنشان کردند که آموزش یکی از کلیدی‌ترین سنگ‌های بنا برای ساختن هر جامعه‌ای است و آموزش دختران برای داشتن یک افغانستان امن و با ثبات ضروری است.
اعضای شورای امنیت تاکید کردند: با صدور این بیانیه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیام واحدی را به طالبان اعلام می‌کنند: مدارس را برای همه باز کنید. همچنین فضای امن یادگیری را برای همه کودکان و جوانان در کشورتان فراهم کنید.
براساس تعهدات پیشین و اعلامیه‌های رسمی امارت اسلامی افغانستان، قرار بود تمامی مدارس دخترانه در افغانستان از روز چهارشنبه هفته گذشته بازگشایی شوند. با این حال دختران بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه منع شده و به آنها گفته شده است تا اطلاع ثانوی باید صبر کنند.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/93748/شورای-امنیت-برای-بازگشایی-مدارس-دختران-در-افغانستان-وارد-میدان-شد
بستن   چاپ