نمادپردازی شرط اول برای احیای لباس‌های سنتی ایرانیست
نمادپردازی شرط اول برای احیای لباس‌های سنتی ایرانیست
شنبه 6 فروردين 1401 - 17:49:13
صبح ملت نیوز
نمادپردازی شرط اول برای احیای لباس‌های سنتی ایرانیست

دبیر فرهنگ عمومی کشور می‌گوید: نمادپردازی در پوشاک یعنی اینکه بتوانیم ارزش‌ها و نماد‌های ایرانی را با رویکرد علمی در لباس هایمان انتقال دهیم.

سید مجید امامی، دبیر فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر خواستار وجود ارزش ها، سنت هاو حتی لباس اقوامان در عصر مدرن هستیم باید باز آفرینی داشته باشیم.
به گفته او رویکرد یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر نمادپردازی در لباس است زیرا  بازآفرینی فرآیند نمادپردازانه می باشد و نمی‌توانیم از دختر امروز انتظار داشته باشیم که لباس صد سال پیش را بر تن کند.
امامی می‌گوید: نمادپردازی در پوشاک یعنی اینکه بتوانیم ارزش‌ها و نماد‌های ایرانی را با رویکرد علمی در لباس هایمان انتقال دهیم. قرار نیست این اتفاق فقط در جشنواره مد و لباس فجر بیفتد، یکی از مکان‌های تحقق این امر در جشنواره است.
او نظرات برخی از افراد که می‌گویند مضامین شهر‌ها را در لباس‌ها بیاوریم درست دانست اما شرط آن را توان بالا در نمادپردازی عنوان کرد.
 امامی با اشاره به سفر خود به شهر‌های مختلف به منظور شناسایی ظرفیت‌های هر استان در بحث پوشاک، گفت: این ظرفیت‌ها را در کارگروه‌های مد و لباس استان‌ها در نسبت با صمت، اصناف، سکو‌های توزیع، سرمایه در گردش، حمایت، فرهنگ سازی و الگو سازی قرار دهیم.
امامی بازآفرینی لباس‌ها و ارزش‌های ایرانی در شرایط قرن 21 میلادی و 15 شمسی را مستلزم هفده کار درست دانست.
او معتقد است جشنواره در الگو و چهره سازی می‌تواند موثر باشد به شرط اینکه بتواند برترین‌های بازآفرین مد و لباس را به مردم، رسانه‌ها و به صنعتگران معرفی کند. مثلا کسانی که روی  لباس‌های مدرن زنانه و مردانه، سنت‌های ایرانی، رنگ‌های اصیل و طبیعی و ارزش‌های ما کار کرده اند را به خوبی معرفی کند.
امامی می گوید:  برند‌های دنیا هم  وارد  عرصه دیجیتال شده اند تا بتوانند یک طرح لباس را در این فضا به فروش برسانند. پس با توجه به شرایط موجود برند پوشاک در جهان، مد و پوشاک ایران باید نوآوری داشته باشد. بنا بر این در این دوره واحد پژوهش و نوآوری در کارگروه اضافه شده است تا لباس ایرانی مورد تمجید فعالان فرهنگی غیر ایرانی هم قرار بگیرد.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/93756/نمادپردازی-شرط-اول-برای-احیای-لباس‌های-سنتی-ایرانیست
بستن   چاپ