ضمن ابراز نگرانی از تاخیر در تشکیل دولت
آمریکا:در انتخاب مسئولان دولت جدید عراق دخالتی نمی‌کنیم
يکشنبه 4 ارديبهشت 1401 - 10:37:24
ایسنا
 آمریکا:در انتخاب مسئولان دولت جدید عراق دخالتی نمی‌کنیم

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق، نگرانی کشورش را از تداوم تاخیر در تشکیل دولت جدید فدرال عراق علیرغم گذشت ماه‌ها از انتخابات اعلام و تاکید کرد که کشورش در انتخاب شخصیت‌ها برای تصدی پست‌های مهم دولتی در دولت جدید عراق هیچ‌گونه "دخالتی" نخواهد کرد.

 جنیفر گاویتو، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در یک نشست خبری درباره روابط آمریکا با عراق اعلام کرد که کشورش از تداوم تاخیر در شکل‌گیری دولت در عراق علی رغم گذشت ماه‌ها از انتخابات، نگران است.

وی در این نشست خبری با اعلام اینکه کشورش از همکاری راهبردی با عراق خرسند است، مدعی شد که آمریکا به تعهد بلند مدت خود برای "تامین امنیت عراق و منطقه" پایبند است.

باید خاطرنشان کرد که آمریکا و عراق یک سری گفتگوهای استراتژیک را در چند دور برگزار کرده‌اند که آخرین مورد آن در ژوئیه 2021 بود.

گاویتو با بیان اینکه مشارکت عمیق، بلندمدت و چند جانبه با عراق هم در خدمت مردم آمریکا و هم مردم عراق است، افزود: آمریکا همچنین "متعهد به کمک به پیشبرد دموکراسی و حاکمیت عراق است."

وی همچنین گفت که انتخابات زودهنگام عراق در سال گذشته فرصتی را برای رای دهندگان عراقی فراهم کرد تا از طریق دولتی که نشان دهنده اراده مردم عراق است و می‌تواند به چالش‌های حاکمیتی و اقتصادی در عراق رسیدگی کند، درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق اعلام کرد؛ اکنون که مردم عراق صدای خود را از طریق صندوق‌های رای به گوش رسانده‌اند، زمان آن فرا رسیده است که رهبران عراق دولت مقتدر و مستقل را تشکیل دهند.

 وی در همین رابطه افزود؛ تأخیر فعلی در تشکیل دولت در عراق مانع پیشرفت و توسعه روابط دوجانبه میان عراق و آمریکا در همه بخش‌ها از جمله امنیت، اقتصاد، فرهنگ، آموزش، محیط زیست و مراقبت‌های بهداشتی شده است و تاکید کرد که عدم تشکیل دولت مانع از رسیدگی رهبران عراقی به مسائل مهم و ارائه خدمات اساسی به مردم عادی عراق‌ خواهد شد.

گاویتو در ادامه گفت؛ ایالات متحده از تمامی طرف‌های سیاسی عراقی می‌خواهد که فرآیند تشکیل دولت را سرعت دهند، زیرا نبود دولتی که با تمام ظرفیت کار کند، منجر به ناامنی و بی‌ثبات می‌شود و باعث کاهش اعتماد جامعه جهانی و همینطور اعتماد مردم عراق نسبت به دولت خود می‌شود.

این مقام آمریکایی مدعی شد که کشورش اساساً خواهان این است که عراقی قوی، متحد، منعطف و دارای حاکمیت ملی و مستقل شکل گیرد.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق درباره هراس واشنگتن از تاخیر در تشکیل دولت فدرال جدید در عراق گفت؛ نگرانی‌های آمریکا در این رابطه چند وجهی هستند. بطوریکه تأخیر مستمر در تشکیل دولت، قبل از هر چیز، نشان دهنده تأخیر در توانایی دولت جدید عراق در ارائه خدمات و اجرای مأموریتی است که برای آن انتخاب شده است و این مسئله امکان تاثیر منفی بر همکاری راهبردی عراق با آمریکا را دارد.

در ارتباط با شخصیت‌هایی که قرار است به پست‌های حساس دولتی در دولت جدید عراق رسند، گاویتو مدعی شد؛ با توجه به گفتگوهای ما با عراقی‌ها، پیام ما کاملاً ثابت بوده است، آمریکا در مورد شخصیت‌هایی که برای تشکیل دولت انتخاب می‌شوند موضعی نخواهد گرفت و دخالتی نخواهد کرد

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/94972/آمریکادر-انتخاب-مسئولان-دولت-جدید-عراق-دخالتی-نمی‌کنیم
بستن   چاپ