معرفی تابلو" امتحان سخت" (رمی جمره) اثر استاد محمود فرشچیان
معرفی تابلو" امتحان سخت" (رمی جمره) اثر استاد محمود فرشچیان
يکشنبه 19 تير 1401 - 19:04:37
*معرفی تابلو" امتحان سخت" (رمی جمره) اثر استاد محمود فرشچیان*

دکتر پرویز اقبالی
استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد


یکی از مناسک حج که در سه محل بین مکه و منا معروف به «جمرات ثلاث» انجام می‌شود، پرتاب 21 قطعه سنگ یا ریگ به طرف سه نماد شیطان است این مراسم باشکوه که نماد دوری از شیطان و هوای نفس و نزدیکی به درگاه حق است، دست‌مایه خلق آثار هنری بسیاری شده است که هنرمندان از سر ارادت و عشق خلق کرده‌اند و از مهم‌ترین این آثار، نگاره استاد محمود فرشچیان، با عنوان «رمی جمره» است.
در این تابلو، حضرت ابراهیم(ع) در حالی که فرزندش اسماعیل را در آغوش گرفته است و در حال پرتاب سنگ به سوی شیطان است، با رنگ‌بندی چشم‌نوازی تصویر شده است.
استاد فرشچیان این تابلوی نفیس را در سال 85 خورشیدی به سبک نگارگری، در ابعاد 58 در 83 سانتیمتر از جنس مقوای بدون اسید و با تکنیک اکریلیک به تصویر کشیده است
در ترکیب‌بندی و فرم این اثر، ترکیبات رنگی متنوعی به کار رفته است که مهم‌ترین آن، استفاده از رنگ‌های سبزمایه به‌عنوان نماد تقدّس و بهره‌گیری از رنگ‌های فرعی سبز برای ایجاد حالت‌های مدرن است.
در زمینه پشت تصویر، درخت و گیاه و کوهی که متصل به ابر است مشاهده می‌شود و در مقابل، مکانی که شیطان فرضی حضور دارد و براساس آیات قرآن کریم که شیطان از جنس آتش آفریده شده است، با رنگ‌های آتشین به چشم می‌خورد که این تضاد رنگ‌ها، تناسب موضوع و مفهوم را در پی داشته است.

http://sobhemelatnews.ir/fa/News/97762/معرفی-تابلو-امتحان-سخت-رمی-جمره-اثر-استاد-محمود-فرشچیان
بستن   چاپ