در ایستگاه ضرب المثلِ این هفته ی رادیو رسانه ای صبح ملت ؛
پایش را از گلیم خودش درازتر کرده
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 16:00:00
صبح ملت نیوز
شنوندگان محترم رادیو رسانه ای صبح ملت
با سلام و احترام
 
امیدوارم شادی همنشین لحظه هایتان باشد .

من زهرا بهشتی فر ، با شما هستم در برنامه ای دیگر از  ویژه برنامه ی ایستگاه ضرب المثل


این قسمت :
پایش را از گلیم خودش درازتر کرده


این ضرب المثل در مورد اشخاصی به کار می رود که بخواهند به شخصی گوشزد کنند ‌که به اندازه حد و توانایی های خودش قدم بر دارد و حد خود را در امور بشناسد.

و اما حکایت این ضرب المثل :
 
روزی شاه عباس از راهی می گذشت. درویشی را دید که روی گلیم خود خوابیده است و چنان خود را جمع کرده که به اندازه ی گلیم خود درآمده. شاه دستور داد یک مشت سکه به درویش دهند.

درویش شرح ماجرا را برای دوستان خود تعریف کرد . در میان آن جمع درویشی بود که به این فکر  افتاد که او هم از انعام شاه بی نصیب نماند، پس سر راه شاه پوست تخت خود را پهن کرد و به انتظار بازگشت شاه نشست.
وقتی که مرکب شاه از دور پیدا شد، روی پوست خوابید و برای اینکه نظر شاه را جلب کند هریک از دست ها و پاهای خود را به طرفی دراز کرده طوری که نصف بدنش روی زمین قرار داشت. در این حال شاه به او رسید و زمانی که او را دید فرمان داد تا آن قسمت از دست و پای درویش که از گلیم بیرون مانده بود را قطع کنند.
شخصی سوال کرد که : شما در راه رفتن درویشی را در یک مکان، خفته دیدید و به او انعام دادید. اما در بازگشت درویش دیگری را خفته دیدید و دستور دیگری دادید، چه سری در این کار هست ؟ شاه فرمود: درویش اولی پایش را به اندازه ی گلیم خود دراز کرده بود اما درویش دومی پایش را از گلیمش بیشتر دراز کرده بود.
و این چنین بود که اصطلاح «پایش را از گلیم خودش درازتر کرده» بوجود آمد و رفته رفته وارد فرهنگ عامه شده و در میان مردم رایج شد.
امیدواریم از شنیدن این روایت زیبا لذت برده باشید .
این برنامه تلاشی بود از گروه اجتماعی صدای صبح ملت
شاد و سلامت باشید.

گوینده متن :
زهرا بهشتی فر

تهیه و تنظیم :
حسن فرخی
زهرا بهشتی فر
لیلا حجازی


http://sobhemelatnews.ir/fa/News/98551/پایش-را-از-گلیم-خودش-درازتر-کرده
بستن   چاپ