استادکار پرتوان مرحوم مشهدی عبدالحسین قبا دراز
استادکار پرتوان مرحوم مشهدی عبدالحسین قبا دراز
سه شنبه 7 تير 1401 - 04:27:26
استادکار پرتوان مرحوم مشهدی عبدالحسین قبا دراز
استادکار پرتوان مرحوم مشهدی عبدالحسین قبا دراز "qa_ba" فرزند معمار معروف منطقه لوریون"lur_ri_yown" و سرمیدونSAR_mediun3 بزرگ دزفول مرحوم حاج ملا محمد معمار می باشد. نامبرده از طرف پدر و مادر گرامی خود جزو معدود افرادی است که سرآمد معماران و استادکاران مسلم معماری سنتی دزفول بشمار می آید.
استاد عبدالحسین، فرزانه ای دانا و خردمندی فاضل در هنر معماری سنتی بود، وی بیش از آنکه به عنوان یک استادکار ماهر شناخته شود، شخصیتی علمی در تجزیه و تحلیل داده های معماری است! فلسفه وجودی جزء جزء یک بافت ، ساختار وجودی یک قسمت از صنعت معماری را معنا و مفهوم می بخشید.. استاد در علاقمندی و گرایش به دو سبک آجر تراشی و سنگ چینی استادکاری بی همتا است شخصیتی کم نظیر که به گفته خودش : همین نقوش خوون "xow_vun " که زیباترین آثار هنری را به در و دیوار شهر  ما آزین بسته است! به درستی رمز گشای نگشته! و معانی و مفاهیم به کار برده در آن بر تماشگران این صحنه زیبا هنری شرح و تفسیر نشده است
او که استادی بی همتا بود  در اجرای انواع طاق پوش "gal_plus"ها هنر نمایی می کرد و در کمال ناباوری به تفسیر و تشریح مفهوم واقعی هنرهای زیبای معماری بر می آمد. استاد در علاقمندی و گرایش به دو سبک آجر تراشی و سنگ چینی استادکاری بی همتا بود.
آجر در دستان استاد عبدالحسین گویی خمیر مایه‌ی اولیه حالت پذیری است که به رقص می آمد، مقدمه شکل پذیری اشکال در حالت مختلف است که به ضربات مختلف تیغه تیز چکش بخود شکل می گرفت و در چیدمان سیر رو گرسنهsir_ru_gos_nah تکه تکه آجرها اشکال هندسی را به هم پیچ می داد و چینش نو به خود می گرفت، پازلی زیبا از اشکال مختلف بر روی زمین هنر نمایی می کرد که به وقت نصب بر جدار یک دیوار چشم هر بیننده را مسحور خود می نمود، خوون کاری سخن دلدادگی معماران عاشق به هنر آفرینی است، تلاشی است در جهت خلق زیبایی و جلوه گر ساختن آنچه چشم نواز است و روح آدمی را به وجد می آورد.
. تماشاگر آسمان خوش نگار، زیر طاق بلند آسمان ایوان، ستارگان زیبای نقش و نمای تورنج "towranj "، پوزگووی "puz_qowvi " خارموهی "x_are_mowhi" ، دندون موشی "dendun_mesi"  ، بوتولی "butowli"، تیه گووی(چشم گاوی) و...آجرهای قد و نیم قد را در کهکشان خطوط چرخان در در و دیوارها به نظاره می نشیند ، آثار بی بدیل استاد عبدالحسین قبا دراز, دست مایه دیگر آجر تراشان شد و مکتب زیبا شناسی هنر خوون کاری در قالب آجر و آجر تراش در دهه سی به تمام و کمال خاتمه یافت.
سنگ فرش (( تلفیق سنگ و آجر)) از دیگر آثار استاد عبدالحسین می توان به هنر آفرینی با سنگ ریزها و نقش و نگارها هندسی در کف فضاها اشاره کرد. سنگ فرش فضاهای مسکونی  /   سنگ فرش فضاهای عمومی ، در مسیر کوچه ها، راه پله‌ های شیب دار، میدان ها، محله و سرمحله ها،


خبرنگار : محمدباقر مقدم نیا




http://sobhemelatnews.ir/fa/News/99638/استادکار-پرتوان-مرحوم-مشهدی-عبدالحسین-قبا-دراز
بستن   چاپ