آخرین مطالب

بی آبی در همدان؛ از وارد گود شدن فعالان فضای مجازی تا بازار داغ شایعات اجتماعی - محیط زیست

بی آبی در همدان؛ از وارد گود شدن فعالان فضای مجازی تا بازار داغ شایعات

  بزرگنمایی:
مشکل بی آبی و افت فشار آب این روزها در استان همدان مردم را در فشار قرار داده که این میان برخی سعی در انتشار اخبار و تصاویر آن با نیت های خاص کردند که بد نیست واقعیت آن را بدانیم

همدان دو سال است که با کمبود بارندگی مواجه شده و مصرف آب شرب در تابستان امسال نسبت به سال گذشته هم دو برابر شده است چالشی که حدود دو هفته است با قطعی گسترده و طولانی مدت آب مشکلات جدی را مواجه کرده، تاجایی که در برخی مناطق شهر و روستا تانکر‌های سیار آبرسانی می‌شود.

به علت کاهش بارندگی‌های امسال و پایین بودن ورودی آب به سد اکباتان، حجم ذخیره آب مخزن سد به حداقل رسیده و به گفته معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران چیزی به خشک شدن آن نمانده، این بحران بی آبی تاجایی رسید که چند روز قبل هم علی اکبر محرابیان وزیر نیرو را مصمم کرد تا به منظور بازدید از طرح آبرسانی و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان به همدان سفر کند و وزیر نیرو بعد بازدید از سد اکباتان و همچنین طرح آبرسانی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام می‌دهد.

 

سفر وزیر نیرو به همدان برای بررسی روند آبرسانی به این شهر


محرابیان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابر طرح آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح ظرف 2 تا سه هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

او در خصوص جزییات این طرح گفته؛ اجرای این طرح با طول 140 کیلومتر و خط انتقال 1600، لوله‌ای به قطر یک متر و 60 سانتی متر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به 600 متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می‌شود و با طی یک مسیر، این آب به تصفیه خانه می‌رسد و به شهر همدان منتقل می‌شود.

شرایط آب در همدان تا هفته آینده حل می‌شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان هم در این باره نیز بیان کرده؛ عملیات اجرایی خط انتقال «بای پس» نیز 2 هفته پیش به صورت اضطراری کلید خورده، طول کل این خط 15 کیلومتر است که اکنون 10 کیلومتر آن حفاری، چهار هزار و 600 متر لوله خریداری و یک هزار و 700 متر لوله گذاری شده است.

ضروری گفت: با تامین لوله و لوله گذاری در چهار روز آینده، عملیات اجرایی خط «بای پس» در زمان تعیین شده به پایان می‌رسد.

 

حضور سرزده و شبانه وزیر در محل انتقال آب به همدان

علی اکبر محرابیان ساعت 2 بامداد دیروز هم  با حضور سرزده در محل طرح آبرسانی به همدان از روند اجرای این طرح بازدید کرد .

 

حضور شبانه و سرزده وزیر نیرو در محل طرح آبرسانی به همدان

او گفت: تاکنون اقدام خوبی برای مشکل آب همدان انجام شده که شامل اتصال طرح آبرسانی 145 کیلومتری از سد تالوار و در کنار آن انتقال آب از نقاط مختلف در اطراف همدان (آب چاه‌های کشاورزی) به همدان بود.

 

چاه های کشاورزی در خدمت تامین آب همدان قرار گرفتند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان هم می‌گوید: اکنون 130 لیتر در ثانیه آب از چاه‌های منطقه خالق وارد می شود و از طریق خط انتقال طرح آبرسانی به همدان انتقال می‌یابد.

او در ادامه گفت: گروه‌های شناسایی چاه‌های کشاورزی برای تامین آب همدان با کمک فرمانداران فعال است و عزم وزارت نیرو برای انجام هرچه سریع‌تر طرح آبرسانی به همدان بسیار جدی است و استاندار همدان نیز با همراهی مدیران اجرایی به صورت شبانه روزی پیگیر تکمیل و افتتاح طرح هستند.

مدیرکل بحران استانداری استانداری همدان درباره آخرین وضعیت پروژه آبرسانی تالوار به همدان گفت: همان طور که در ستاد بحران استان اعلام شد کمتر از یک هفته دیگر شرایط آب در همدان به پایداری می‌رسد.

علیمردان طالبی گفت: مرحله نخست این طرح بالاخره بعد از سال‌های طولانی از کلنگ زنی آن، به بهره برداری می‌رسد.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این  طرح در 18 سال گذشته بلاتکلیف و پیشرفت بسیار کمی داشته، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

برای قطعی آب همدان پرونده قضایی تشکیل شده است 


دادستان همدان هم در این خصوص گفته؛ بحران آب در همدان، مرتبط با کم کاری و ترک فعل برخی مسئولان در یکی دو سال اخیر نیست، بلکه عوامل متعددی پشت پرده است و شناخت این موارد نیاز به کار کارشناسانه، فنی و تخصصی دارد.


دادستان همدان

 

خانجانی موقر گفت: بنابراین برای اعلام مقصر یا مقصران وضع موجود باید بررسی جامع و گسترده انجام شود، چرا که بدون تحقیق به طور یقین نمی‌توان گفت که کدام مسئول یا مسئولان ترک فعل داشته اند و بدون دلیل بگیر و ببند داشته باشیم.

خانجانی موقر با اعلام اینکه برای مسئله قطعی آب همدان پرونده قضایی تشکیل شده است تأکید کرد: بی شک بانیان وضع موجود و این قطعی آب در همدان در هر سطحی باشند بازخواست می‌شوند.

در کم آبی همدان فعالان فضای مجازی هم وارد گود شدند

کاربری در فضای مجازی با هشتک همدان آب ندارد و هشتک بی آبی همدان، تصاویری از خشک شدن و کم آبی مخزن سدن اکباتان همدان را منتشر کرد.

 

توئیت فعالان مجازی برای بی آبی همدان

 

نوید لطیفی از دیگر فعالان فضای مجازی هم توئیت کرد: آنچه بحران آب همدان را ترسناک تر می کند اینجاست که منابع تامین کننده آب شهر تمام شده است. مثلا در شهرکرد سرچشمه گل آلود شده اما در همدان اساسا آبی باقی نمانده است.

واکنش فعالان فضای مجازی در بی آبی همدان

 

دیگر فعال محازی هم عکسی از جلسه شورای اداری استان همدان با حضور رئیس جمهور را منتشر کرد و نوشت: ولی این روزها همدان آب ندارد.

واکنش فعالان مجازی به کم آبی در همدان

 

کم آبی و قطعی آب در همدان بازار شایعات را هم گرم کرد 

با کمبود آب در مناطق مختلف شهر همدان بازار شایعات هم گرم شد و البته اساس و پایه بسیاری از این شایعات مشخص نبود در شایعه ای آمده بود آب معدنی به بطری 35 هزار تومان و نوشابه هم به بطری 55 هزار تومان افزایش یافته است در حالیکه بررسی های میدانی خبرنگار ما چیز دیگری را نشان می داد و آب معدنی در بطری های کوچگ و بزرگ با نشان های تجاری مختلف با قیمت مصوب دربازار به وفور در فروشگاه های شهر همدان عرضه می شود.

 

شایعه افزایش گرانی آب معدنی در همدان

خبرنگار خبرگزاری دیگری هم در پی انتشار اخباری مبنی بر نایاب و گران بودن آب معدنی در همدان، پیگیری های را انجام داده بود و اعلام کرد این شایعات حکایت از دروغ پردازی و فضاسازی رسانه های بیگانه دارد‌ که با اهداف خاص انجام می شود.

 

تکذیب شایعات گرانی آب معدنی در همدان

 

برگزاری تجمع های محدود در اعتراض به قطعی آب در همدان


و اما در این میان زمانی که بی آبی و قطعی آب زندگی روزمره مردم همدان را دشوار کرده، جمعی از همدانی‌ها در روز اول و دوم شهریورماه در اعتراض به کمبود آب مقابل آرامگاه بوعلی سینا تجمع کردند و شعار‌هایی همچون «مسئول بی‌کفایت استعفا استعفا»،سر دادند و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر مسئولان به وضع آب شهر همدان شدند.

شرایط آب در همدان تا هفته آینده حل می‌شود
درپی این اعتراضات برآن شدم تا مصاحبه‌ای با یکی و دونفر از شهروندان همدان در خصوص این موضوع داشته باشم.

آقای فاطمی نظر خود را در مورد وضعیت آب همدان اینگونه اعلام کرد: اکنون مدتی است که بی آبی عرصه بر مردم استان تنگ کرده و همه ما را با مشکلات متعددی روبرو کرده و فقط در یک جمله خلاصه می‌کنم که آب مایه حیات است.

او در ادامه می‌گوید:اینکه مردم اعتراض هایی را در این خصوص برگزار کردند می‌توان آن را حق شهروندی به حساب آورد و دل نگرانی هایشان و موضوع دیگری هم در میان نیست، اما من نظرم این است که صبور‌تر باشیم تا به امید خدا موضوع حل شود، چون چاره دیگری هم نداریم حل این چالش تخصصی است و نیاز به زمان دارد.

آقای حسینی یکی دیگر از شهروندان همدان هم درپاسخ به این سوال که مردم چگونه می‌توانند به حل این موضوع کمک کنند گفت: این چالش بزرگی است که تنها از سوی کارشناسان متخصص و مدیران و مسئولان حل می‌شود، ما مردم همدان همیشه در صحنه بودیم و دین خود را ادا کردیم هم اکنون هم تنها کاری که از دستمان برمیاد این است که با صبر و شکیبایی بیشتری تحمل کنیم.

او می‌گوید: نه تنها من بلکه تمام مردم این شهر حتی آنانی که اعتراض کرده اند حرفشان رفع این مشکل است و از مسئولان درخواست دارند برای رفع مشکل قطعی آب تمام تلاش های خود را به کار بگیرند و فعلا که استاندار مدیرآب منطقه‌ای استان و دیگر مسئولان مربوطه قول داده اند طرح انتقال آب به همدان تا بیستم شهریور انجام می‌شود و مردم همدان از این معضل عبور می‌کنند.

حسینی گفت: امیدوارم مسئولان هم کارشناسی‌تر و محکم‌تر به حل مشکل بپردازند به امید خدا هم وعده مدیران تا هفته دیگر تحقق یابد و عملیات طرح ابرسانی تمام شود و مثل قبل دیگر خبری از قطعی آب نباشد.

 این روزها با کم تر شدن زمان قطعی آب، صدای پای آب در منازل شهر همدان بیشتر شنیده می شود


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری