آخرین مطالب

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول:

فسخ قرارداد پیمانکار پارک جنگلی «لاله» دزفول در دستور کار است اجتماعی - خوزستان - محیط زیست

فسخ قرارداد پیمانکار پارک جنگلی «لاله» دزفول در دستور کار است

  بزرگنمایی:
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با اشاره به دغدغه‌های مردم و طبیعت دوستان برای حفاظت از پارک جنگلی لاله گفت: پارک لاله در مرحله فسخ قرارداد با پیمانکار قبلی است که پس از آن، فرآیند واگذاری به مجری جدید انجام می‌شود.

 به گزارش صبح ملت به نقل از ایرنا محمد شفیعی‌زاده  دوشنبه 16 آبان ماه گفت : پارک لاله دزفول سال 97 طی قراردادی 10 ساله بین اداره کل منابع طبیعی خوزستان و صندوق صاحب الزمان(عج) در قالب طرح ماده سه به این صندوق واگذار شد.

وی ادامه داد: طبق این قرارداد مقرر شده بود بخشی از این پارک کشت و بخشی دیگر هرس و سبک سازی شود در مقابل نیز پیمانکار می‌بایست حفاظت از پارک را برعهده گیرد علاوه بر این در قرارداد برداشت سالانه 500 تن چوب از پارک لاله ذکر شده بود ولی هرگز اجازه این کار داده نشد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با اشاره به تنش‌های زیادی که در این خصوص وجود داشت، اظهارداشت: این پارک به دلیل کم کاری مجری و خشکسالی دچار مشکلات و خسارت‌هایی شده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات پیش آمده و ورود سازمان‌های مردم نهاد، در مرحله فسخ قرارداد با مجری هستیم البته صندوق مجری ادعای خسارت کرده است.

شفیعی زاده با بیان اینکه مراحل قانونی فسخ قرارداد باید طی شود، گفت: تمام این اقدامات در سطح اداره کل در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند زیرا گذشت این زمان موجب بی‌انگیزگی مجری اول نیز شده و در عمل کاری در پارک انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول به صورت جدی پیگیر این موضوع است، افزود: نقشه پارک لاله با توجه به معارضان و تصرفات صورت گرفته مشکل داشت؛ برخی متصرفان و کشاورزان، معارض بودند که سعی شد در این مدت نقص‌ها برطرف شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول به وقوع توفان اخیر در این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: 82 اصله درخت پارک لاله در این توفان واژگون شد که با تلاش نیروهای منابع طبیعی بهسازی، پاکسازی و ایمن سازی پارک انجام شد تا آسیبی به گردشگران وارد نشود.

خبرگزاری ایرنا تاکنون چند گزارش درخصوص وضعیت بغرنج پارک لاله دزفول از جمله " اوضاع بحرانی پارک لاله دزفول و دلی که نسوخت " ، " واگذاری پارک لاله دزفول به شهرداری در پیچ و خم کاغذبازی اداری " و " فرجام درختان پارک لاله دزفول " منتشر کرده که پیشنهاد می‌شود برای آگاهی بیشتر از چالش‌های این پارک جنگلی مطالعه شوند.

فسخ قرارداد پیمانکار پارک جنگلی لاله دزفول در دستور کار است

حفاظت از جنگل‌ها و مراتع وسیع دزفول به دلیل نبود راه دسترسی دشوار است

شفیعی زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهرستان دزفول با تنوع اقلیمی و اکوسیستم، متراکم ترین و بهترین لکه‌های جنگلی زاگرس را دارد همچنین بیشه زارهای عباس آباد و زاویه‌ها آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری در خاورمیانه به شمار می‌روند که بخشی از آنها تحت مدیریت محیط زیست هستند.

وی با بیان اینکه شهرستان دزفول اکوسیستم‌های حساسی دارد، افزود: دزفول در زمینه مرتع نیز جزو معدود شهرستان‌هایی است که مراتع قشلاقی برای زمستان گذرانی و مراتع ییلاقی برای عشایر دارد البته با توجه به این وضعیت اقلیمی متنوع، حجم کار نیز گستردگی زیادی دارد. 

شفیعی زاده با بیان اینکه این اداره با 13 نیروی رسمی، یک نیروی قراردادی و هشت قرقبان وظیفه حفاظت از 370 هزار هکتار جنگل این شهرستان را دارد، اظهارداشت: ساختار سرزمینی شهرستان دزفول به گونه‌ای است که تمام توسعه استان از نظر زمین کشاورزی، صنعت و توسعه شهرک‌ها در دامنه‌ای به وسعت 100 تا 120 هزار هکتار گسترده شده که یک سوم آن جاده دسترسی ندارد و حفاظت از این مناطق نیازمند پیاده روی و طی مسافت‌های بسیار زیاد است. 

وی افزود: گستردگی جنگل و مرتع دزفول باعث شده برای آتش سوزی‌ها با مشکلات زیادی مواجه شویم به همین منظور نیاز مبرم به بالگرد داریم که طی تفاهم نامه‌ای که سازمان جنگل‌ها امضا کرده مقرر شده در مواقع ضروری از بالگرد استفاده شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول بر ضرورت کمک‌های رسانه ای و مشارکت‌های مردمی درخصوص حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: نیروهای موجود  

از نظر حفاظتی جوابگو نیستند ولی ترویج و مشارکت مردمی باعث شده بیش از 200 نیروی مردمی بالقوه در کمترین زمان ممکن به یاری نیروهای منابع طبیعی بشتابند.

 

95 درصد نقشه‌های قدیمی شهرستان دزفول بازنگری و اصلاح شدند

 

شفیعی زاده درخصوص زمین‌های ملی واقع در محدوده شهری و روستایی اظهارداشت: در محدوده شهری و روستایی زمانی زمین ملی داریم که وضعیت زمین تعیین تکلیف نشده باشد لذا به دنبال این هستیم که به صورت جهادی زمین‌های ملی را مشخص کنیم تا ضمن تعیین محدوده‌ها، زمینه توسعه نیز فراهم شود. 

وی افزود: ناهماهنگی با بنیاد مسکن و تعیین محدوده‌ها مشکلاتی برای طرح‌های هادی ایجاد کرده بود که در نشست با بنیاد مسکن، موارد برطرف شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با تاکید بر اینکه مانع توسعه پایدار نیستیم، گفت: درخصوص اراضی کشاورزی تابع قوانین جهاد کشاورزی هستیمٰ؛ برخی افراد ادعای مالکیت می‌کنند در حالی که زمین‌های مورد ادعا جزو اراضی ملی هستند و افراد اجازه کشت ندارندٰ.

 

وی ادامه داد: نقشه‌های قدیمی شهرستان دزفول مشکل داشتند که سال گذشته، 95 درصد آنها را اصلاح و بازنگری کردیم و اشتباهاتی که در تشخیص وجود داشت، رفع شدند.

شفیعی زاده با بیان اینکه این اقدامات با همکاری اداره ثبت و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان انجام شدند، بیان کرد: طرح در حال تکمیل، اصلاح و بازنگری است تا تعارضات مردم با ادارات دولتی رفع شوند.

 

وی افزود: توقف برخی طرح‌های عمرانی به این منظور است که راهی بیابیم تا درختان کمتری بریده شوند و خاک آسیب کمتری ببیند به همین منظور باید طرح‌ها ارزش گذاری و در صورت مقرون به صرفه بودن، اجرا شوند.

 

فسخ قرارداد پیمانکار پارک جنگلی لاله دزفول در دستور کار است

 

قطع درختان جنگلی خط قرمز منابع طبیعی است

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با تاکید بر اینکه قطع و حمل درخت جرم است، گفت: قطع درختان جنگلی خط قرمز و جزو وظایف سازمانی ما است.

 

وی با بیان اینکه با گشت زنی‌های به موقع، محیط را برای افراد سودجو ناامن می‌کنیم، افزود: با اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال ارزش و قیمت چوب بالا رفته و برخی به مناطق مختلف جنگلی، بیشه زارها، پارک‌ها و محدوده شهر ورود می‌کنند که با جدیت با آنها برخورد می‌شود. 

شفیعی زاده با قدردانی از اقدامات همیاران منابع طبیعی اظهارداشت: درختان بلوط شمال دزفول با توجه به تاثیری که در کاهش خسارات سیل و تغییرات اقلیمی دارند، بسیار ارزشمند هستند و ارزش هر اصله درخت بلوط 24 میلیارد ریال برآورد شده است.

 

وی با تاکید بر لزوم حفاظت از درختان جنگلی افزود: در ازای قطع هر درخت، خسارت زیادی متحمل می‌شویم که لازم است اقدامات لازم برای حفاظت از این درختان انجام شود و مردم نیز در این زمینه کمک کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول درخصوص مبارزه با آفات جنگل نیز گفت: امسال 500 میلیارد ریال در استان خوزستان برای کنترل آفات درختان جنگلی هزینه شده که بخشی از این اعتبار در 2 مرحله برای 6 هزار و 130 هکتار از جنگل‌های دزفول برای مبارزه با آفات برگخوار و جوانه خوار بلوط هزینه شده است.

وی ضمن ابراز خرسندی از اینکه طغیان آفت در دزفول نداشتیم، افزود: علاقه‌ای به دستکاری طبیعت نداریم مگر اینکه مجبور شویم البته اگر قوانین منابع طبیعی در توسعه پایدار رعایت شوند نیازی به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیست و اکوسیستم توانایی حفظ خود را دارد.

 

شهرستان دزفول حدود 470 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که 350 هزار هکتار آن منابع ملی است ضمن اینکه 230 هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که پوشش گیاهی آن بلوط، کلخونگ، بادام و کیکوم است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری