آخرین مطالب

/گزارش-راشاتودی/ مرد پشت پرده: دستگاه تبلیغاتی سوروس چطور رسانه‌ها را فاسد کرده است

/گزارش-راشاتودی/ مرد پشت پرده: دستگاه تبلیغاتی سوروس چطور رسانه‌ها را فاسد کرده است اطلاع رسانی وبازاریابی

/گزارش-راشاتودی/ مرد پشت پرده: دستگاه تبلیغاتی سوروس چطور رسانه‌ها را فاسد کرده است

  بزرگنمایی:
یک مرکز تحقیقات رسانه‌ای در آمریکا در گزارشی بخش دیگری از شبکه گسترده رسانه‌ای و سازمان‌های فعال با سرمایه‌گذاری وسیع میلیاردر معروف جورج سورس پرده برداشت و نوشت: میلیاردر متولد بوداپست یک شبکه جهانی "نفوذ" باورنکردنی ساخته است.

یک مرکز تحقیقات رسانه‌ای در آمریکا در گزارشی بخش دیگری از شبکه گسترده رسانه‌ای و سازمان‌های فعال با سرمایه‌گذاری وسیع میلیاردر معروف جورج سورس پرده برداشت و نوشت: میلیاردر متولد بوداپست یک شبکه جهانی "نفوذ" باورنکردنی ساخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از راشاتودی، نیوزباسترز Newsbusters ،‌ یک مرکز تحقیقات رسانه‌ای مستقر در آمریکا در گزارش خود آورده است که سوروس سالانه میلیون‌ها دلار برای این شبکه گسترده رسانه‌ای هزینه می‌کند. این مرکز خود را به عنوان یک وسیله واکنش سریع آنلاین برای مستندسازی، افشاگری و خنثی کردن سوگیری لیبرال‌ها در رسانه ها معرفی می کند.

نفوذ گسترده جهانی این سرمایه دار مجارستانی به خوبی شناخته شده است و خود سوروس نیز در موارد بی شماری به آن اعتراف کرده است - از جمله به تلاش های خود در اوکراین افتخار می کند. سوروس آشکارا نقش خود را در ترویج کودتای میدان 2014 در کی‌یف که توسط ایالات متحده سازماندهی شده بود  اعلام کرده و در آن زمان اظهار داشت: «من قبل از استقلال اوکراین از روسیه، بنیادی را در اوکراین تأسیس کردم. این بنیاد از آن زمان تاکنون فعال بوده و اکنون نقش مهمی در رویدادها ایفا می کند.»

او در یک مصاحبه طولانی با نیویورک تایمز در اکتبر 2019 توضیح داد: "قوس تاریخ مسیر خودش را دنبال نمی کند [و] باید خم شود" و او "درگیر تلاش برای خم کردن آن در جهت درست است."

نیوزباسترز صدها سازمان رسانه‌ای، بشردوستانه و عدالت اجتماعی را که سوروس سالانه تأمین مالی می‌کند، شناسایی و تأکید کرده که کمک‌های مالی او اجازه می‌دهد «قدرت گسترده‌ای بر اطلاعات در سیاست بین‌الملل داشته باشد» و «عقاید عمومی را عملاً در همه قاره‌ها با همه زبان‌ها شکل دهد."

چه کسی پول می گیرد؟

نیوزباسترز Project Syndicate را به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغاتی که توسط مجارستان تأمین مالی می‌شود، نام برده که خود را «صفحه نظر جهان» معرفی کرده و «مخاطبان جهانی» دارد که شامل «سیاستمداران برجسته، سیاست‌گذاران، دانشمندان، رهبران تجاری و فعالان مدنی از شش قاره جهان» و «بیش از 140 رئیس دولت» است و از سال 2016 تا 2020، حداقل 1.5 میلیون دلار خرج برخی پروژه‌ها کرده است. از جمله ترویج فعالانه سقط جنین، انتقاد از اسرائیل و پرداختن به مساله آب و هوا.

موسسه پوینتر Poynter نیز در صدر این فهرست قرار دارد که نیوز باسترز آن را به عنوان "وزارت حقیقت جهانی Ministry of Truth تحت حمایت سوروس" محکوم می‌کند. این موسسه نیز از 2016 تا 2020 ، 492000 دلار دریافت کرده است. این پول برای تأمین مالی شبکه بین‌المللی راستی‌آزمایی  پوینتر، که 100 به اصطلاح کارشناس «راستی‌آزمایی» را گرد هم می‌آورد، استفاده شد. این شبکه شامل PolitiFact  است و به طور فعال با پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی برای تقویت عملکردشان کار می‌کند، در حالی که صداها و نظرات جایگزین را سانسور می‌کند.

نیوزباسترز استدلال می کند که این ابتکارات در واقع فقط برای محدود کردن نظرات در مورد موضوعاتی مانند سقط جنین، تراجنسیتی، و کووید 19 عمل کرده است. این گزارش‌ها همچنین اشاره می‌کنند که تحقیقات آکادمیک قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد راستی آزمایی مانع از انتشار اطلاعات نادرست آنلاین نمی‌شود، و این سوال را در مورد اینکه چرا بسیاری از سازمان‌ها و افراد ثروتمند در وهله اول مبالغ هنگفتی را به چنین نهادهایی تزریق می‌کنند، ایجاد می‌کند.

"دموکراسی باز" OpenDemocracy یک پلتفرم رسانه‌ای مستقر در بریتانیا نیز از سال 2016 تا 2020 مبلغ 1,633,457 دلار دریافت کرده است. این وب سایت سالانه بیش از 11 میلیون بازدیدکننده دارد، به زبان های مختلف منتشر می شود و محتوای آن توسط روزنامه ها و مجلات مختلف در بسیاری از کشورها انتخاب می شود.

سوروس فقط به تولیدکنندگان محتوا کمک مالی نمی‌کند. بنیاد او از طیف گسترده‌ای از فعالان عدالت اجتماعی حمایت می‌کند که اغلب به رسانه‌ها و تأثیرگذاران آنلاین تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال، در ژوئیه 2021، او 100 میلیون دلار برای پیشبرد آرمان فمینیسم رادیکال در سراسر جهان طی پنج سال آینده متعهد شد. سازمان‌هایی که پول نقد دریافت می‌کنند، پوشش خبری عمده را برای رویدادها و فعالیت‌هایی که بر روی اهداف او تنظیم می‌شود، تضمین می‌کنند و در طول مسیر بر درک عمومی تأثیر می‌گذارند.

سوروس به صراحت اعلام کرده است که هدفش این است که اطمینان حاصل کند که «زنان، تراجنسیتی‌ها و افراد ناسازگار جنسیتی در پست‌های رهبری در سیاست و حکومت» جذب می‌شوند. کمک های مالی فردی ، بنیادها و شبکه او ممکن است بر اساس اندازه جزئی به نظر برسد، اما حجم کل حمایت مالی در کل شبکه با تقریباً 300 سازمان بسیار قابل توجه است.

این شبکه تبلیغاتی چگونه عمل می کند؟

گزارش نیوزباسترز حاوی نمونه‌های متعددی است که نشان می‌دهد چگونه این منابع اطلاعاتی ظاهراً مستقل، نه تنها مقالاتی را منتشر می‌کنند که منعکس‌کننده خط دولت ایالات متحده است، بلکه بر سیاست‌ها و اظهارات مقامات کاخ سفید نیز تأثیر می‌گذارد و اغلب اطلاعات نادرست را تقویت می‌کند. مبارزه برای اوگلدار: چرا کنترل یک شهر کوچک در جنوب غربی دونباس برای ارتش روسیه بسیار مهم است ادامه مطلب مبارزه برای اوگلدار: چرا کنترل یک شهر کوچک در جنوب غربی دونباس برای ارتش روسیه بسیار مهم است در اواسط سال 2022، دولت بایدن اعلام کرد که علیرغم دو فصل متوالی رشد منفی، تعریف فنی رکود، این کشور در واقع در رکود نیست. این اطلاعیه بلافاصله پس از ستون Project Syndicate توسط جفری فرانکل، اقتصاددان دانشگاه هاروارد، استدلال کرد که حتی اگر برآوردهای رسمی به دو چهارم رشد منفی اشاره می‌کند، «لزوما به این معنا نیست که ایالات متحده وارد رکود شده است». سپس، چند روز پس از انکار کاخ سفید که ایالات متحده در رکود است، پولیتیفکت مرتبط با سوروس یک «بررسی واقعیت» منتشر کرد که در آن مدعی شد دولت بایدن تعریف رکود را تغییر نداده است. نیوزباسترز برای گزارش خود با مت پالمبو، نویسنده کتاب 2022 مرد پشت پرده: درون شبکه مخفی جورج سوروس مشورت کرد. او اظهار داشت که «یکی از بزرگترین پیامدهای» تأمین مالی سوروس و کنترل مؤثر رسانه‌های بزرگ «ایجاد فیلتری برای آنچه می‌توانیم ببینیم» در عموم مردم است. این تنها رسانه های خبری فردی نیستند، بلکه روزنامه نگاران در نشریات غربی بسیار با نفوذ - از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی بی اس، سی ان ان و ای بی سی - تحت تأثیر پول او هستند. دارایی های سوروس شناسایی شده در گزارش تیوزبسترز، که توسط پالمبو اثبات شده است، به او کمک می کند تا از تحقیقات مصون شود «زیرا خبرنگاران او را متحد می بینند، نه هدفی برای تحقیق».

این شبکه تبلیغاتی چگونه عمل می‌کند؟

گزارش نیوزباسترز حاوی نمونه‌های متعددی است که نشان می‌دهد چگونه این منابع اطلاعاتی ظاهراً مستقل، نه تنها مقالاتی را منتشر می‌کنند که منعکس‌کننده خط دولت واشنگتن است، بلکه بر سیاست‌ها و اظهارات مقامات کاخ سفید نیز تأثیر می‌گذارد و اغلب اطلاعات نادرست را تقویت می‌کند.

نیوزباسترز برای گزارش خود با مت پالمبو، نویسنده کتاب 2022 مرد پشت پرده: درون شبکه مخفی جورج سوروس صحبت کرده است. او اظهار داشت که «یکی از بزرگترین پیامدهای» تأمین مالی سوروس و کنترل مؤثر رسانه‌های بزرگ «ایجاد فیلتری برای آنچه می‌توانیم ببینیم» در عموم مردم است. این تنها رسانه‌های خبری فردی نیستند، بلکه روزنامه نگاران در نشریات غربی بسیار با نفوذ - از جمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، سی بی اس، سی ان ان و ای بی سی - تحت تأثیر پول او هستند.

پالمبو می‌گوید: دارایی‌های سوروس به او کمک می کند تا هدف تحقیقات قرار نگیرد زیرا خبرنگاران او را متحد خود می بینند، نه هدفی برای تحقیق». این نفوذ به این معنی است که سوروس می‌تواند هر تصوری را که می‌خواهد در مورد هر موضوعی ایجاد کند - از جمله این روایت نادرست که هرگونه انتقاد از او ضد یهود است. منتقدانش تبدیل به افراد بد شوند.

مرد پشت پرده: دستگاه تبلیغاتی سوروس چطور رسانه‌ها را فاسد کرده است

آخرین پروژه سوروس

در سال 2020، Project Syndicate  نوشته‌ای از ماریانا مازوکاتو، اقتصاددان منتشر کرد. او استدلال کرد که اگر جمعیت زمین آماده پذیرش یک "تحول اقتصادی سبز" ، انقلابی جدی با عواقب عظیم برای حقوق بشر و زندگی روزمره شهروندان، نیست، پس جهان باید "قفل‌های اقلیمی" را آزمایش کند، یک مفهوم کاملاً جدید و آزمایش نشده در علم، برای مقابله با گرمایش جهانی. گفته می‌شود که واکنش‌های دولت به همه‌گیری کووید 19 نشان می‌دهد که این امر ممکن است.

مازوکاتو در تحقیقی  آورده است: «جهان در حال نزدیک شدن به نقطه اوج تغییرات آب و هوایی است، زمانی که حفاظت از آینده تمدن، نیازمند مداخلات چشمگیر است. در آینده نزدیک، جهان ممکن است دوباره به قرنطینه متوسل شود - این بار برای مقابله با یک وضعیت اضطراری آب و هوایی.

 سوروس به روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا گفت که همه‌گیری کووید-19 «لحظه‌ای انقلابی است که دامنه احتمالات در آن بسیار گسترده‌تر از زمان‌های عادی است» و «آنچه در زمان‌های عادی غیرقابل تصور است نه تنها ممکن می‌شود، بلکه در واقع اتفاق می‌افتد. زیرا "مردم سرگردان و ترسیده‌اند."

هنوز مشخص نیست که سوروس در آینده به کدام جنبش کمک مالی خواهد کرد، از چه فاجعه‌ای بهره برداری خواهد کرد یا برای پیشبرد منافع ایدئولوژیک و مالی خود ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری