آخرین مطالب

خرید کدام خودرو از سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟

خرید کدام خودرو از سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟ اقتصادی - اجتماعی

خرید کدام خودرو از سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟

  بزرگنمایی:
دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد. در این طرح ۲۱ خودرو برای فروش عرضه شده‌اند که هنوز چهار خودرو قیمت نهایی ندارند.

خرید کدام خودرو از سامانه یکپارچه سود بیشتری دارد؟

دومین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه از 20 اردیبهشت 1402 آغاز شد و تا 29 اردیبهشت ادامه دارد. در این طرح 21 خودرو برای فروش عرضه شده‌اند که هنوز چهار خودرو قیمت نهایی ندارند. گرچه خودروسازان اعلام کرده‌اند که قصد دارند به قیمت روز با مشتریان خود تسویه حساب کنند؛ اما با محاسبه قیمت روز این محصولات می‌توان دریافت که از لحاظ سرمایه‌گذاری ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح بین 115 میلیون تا 671 میلیون سود کسب خواهند کرد.

گرچه فونیکس تیگو 8 پرو پرمیوم با ثبت اختلاف قیمت 671 میلیون تومانی بین بازار و کارخانه، از لحاظ ارزش ریالی سودده‌ترین محصول عرضه‌شده در این طرح است، اما با محاسبات درصدی، این ساینا S است که با اختلاف 53 واحد درصدی، بیشترین سود را نصیب مشتریان می‌کند.

همان‌طور که در جدول زیر هم مشخص است، هنوز سه محصول از خودروهای عرضه‌شده سایپا، یعنی کوییک GX، ساینا GX و  شاهین اتومات قیمت قطعی در کارخانه ندارند؛ علاوه بر این سه مدل، ساینا S اتومات نیز هنوز در بازار کشف قیمت نشده است. از این رو خودروهای مورد اشاره در محاسبات این گزارش جای نمی‌گیرند.

در این بین اختلاف قیمت کارخانه تا بازار کوییک پلاس اتومات 128 میلیون، کوییک R مدل GX حدود 116 میلیون و شاهین، 183 میلیون تومان است.

ساینا S و تیگو 8 پرو پرمیوم؛ جذاب‌ترین خودروهای سامانه یکپارچه
سایپا اطلس که نمونه فیس‌لیفت کوییک شناخته می‌شود، هنوز نه در کارخانه عرضه‌ای داشته و نه به بازار خودرو رسیده که کشف قیمت شود. در این بین ساینا S با ثبت اختلاف قیمت 129 میلیون تومانی، پس از شاهین، دومین خودروی سایپا با بیشترین اختلاف کارخانه و بازار شناخته می‌شود. این محصول با ثبت اختلاف 53.4 درصدی بین تمام خودروهای عرضه‌شده در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه بیشترین اختلاف درصدی را به خود اختصاص داده است.

مدیران خودرو یکی از مونتاژکاران اصلی است در دومین طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو حضوری فعال دارد. این خودروساز در این نوبت شش محصول خود را عرضه کرده است. در این بین تیگو 8 پرو پرمیوم، با ثبت اختلاف 671 میلیون تومانی بیشترین سود ریالی را نصیب ثبت‌نام‌کنندگان در این طرح می‌کند.

در بین دیگر محصولات، آریزو 6 پرو  312 میلیون، X55 پرو 243 میلیون، X22 پرو اتوماتیک 234 میلیون و X22 پرو دنده‌ای 285 میلیون تومان اختلاف قیمت را از کارخانه تا بازار ثبت کرده‌اند.

آریزو 5 توربو، سدان سایز متوسط مدیران خودرو نیز در بازار تا یک میلیارد و 312 میلیارد تومان پیش رفته است، فعلاً در کارخانه یک میلیارد و 55 میلیون عرضه می‌شود تا سود 257 میلیون تومانی در انتظار خریداران آن باشد.



 موتورز و کرمان موتور، دیگر مونتاژکاران خودروهای چینی هستند که در دومین طرح سامانه یکپارچه شرکت کرده‌اند. فرداموتورز سه محصول فردا SX5، فردا T5 و سوبا M4 را عرضه کرده است که در دو خودرو اول به‌ترتیب با اختلاف قیمت 166 میلیون و 451 میلیون تومان عرضه می‌شوند. بدین ترتیب فردا T5 پس از تیگو 8 پرومکس به‌صرفه‌ترین محصول در این طرح لقب دارد.

اما سوبا M4 که هنوز به خیابان‌های ایران نرسیده در بازار قیمت ندارد. بدین ترتیب فردا موتورز در اولین عرضه، قیمت کارخانه‌ای آن را دو میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرده است.

کرمان‌موتور نیز با سه محصول جک که دو مدل آن مربوط به سری J و یک مدل آن مربوط به سری S است در دومین طرح سامانه یکپارچه شرکت کرده است.

جک J4، جک J7 و جک S3 سه محصول این مونتاژکار هستند که به ترتیب اختلاف قیمت 115 میلیونی، 192 میلیونی و 255 میلیون تومانی را ثبت کرده‌اند. بدین ترتیب در این گروه هم خرید S3 از صرفه بیشتری برخوردار است.

تداوم رانت‌پاشی در سامانه یکپارچه
گرچه اکنون بسیاری از شهروندان به دنبال اخبار مربوط به سامانه یکپارچه هستند و سعی دارند از وضعیت بازار خودرو سودی کسب کنند، اما باید توجه داشت که چنین شیوه فروشی معنایی جز رانت‌پاشی و دلال‌پروری و البته بازی در زمین خودروسازان ندارد.

در حالی که دولت و وزارت صمت خود را در خط مقدم مبارزه با فساد و رانت می‌دانند، اما با چنین طرح‌هایی و دخالت مستقیم در بازار مردم را به سمت سرمایه‌ای‌کردن کالاها سوق می‌دهند. بدین ترتیب خودرو که اصولاً کالایی مصرفی شناخته می‌شود، اکنون به یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شده است. تا جایی که برخی کارشناسان یکی از عوامل سقوط شاخص بورس در چند روز گذشته را مربوط به اجرای این طرح می‌دانند.

البته خودروسازان و مونتاژکاران هم رضایت چندانی از این شرایط ندارند و قیمت‌های اعلامی را غیرواقعی می‌دانند. از این رو قیمت‌هایی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده به احتمال فراوان در زمان تسویه نهایی دستخوش تغییر شوند و مشتریان ناچار به پرداخت هزینه بیشتری شوند.

با این حال تجربه نشان داده هر چه قیمت‌ها در کارخانه افزایشی شوند، بلافاصله شوک خود را در بازار هم تخلیه می‌کنند تا مبادا حاشیه سود  دلالان به خطر بیفتد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری