بزرگنمایی:
📝گردآورنده :
مهندس محمد جنادله
کارشناس محیط زیست
فعال زیست محیطی کشور
مدیر انجمن حامیان محیط زیست خســـــرج📝
🔺میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بازتابی از نابرابری های موجود درجامعه است وآسیب پذیری افراد را نسبت به پیامدهای آن نشان می دهد.
⬆میزان یکسانی از آلودگی هوا به شکل متفاوتی برای افراد مختلف تاثیر می گذارد :مثلا کودکانی که درحال رشد هستند ،بیشتر تحت تاثیر آلودگی قرار دارند.
⬆همچنین میزان آسیب پذیری درمیان بزرگسلان نیز یکسان نیست ،ساکنان مناطق محروم با احتمال بیشتری دچار مشکلاتی در سلامتی خود هستند وهمین مسئله آنها رابیشتر درمعرض آسیب های ناشی از کیفیت هوا در طول زمان ،کمترین سود رابرای محرومان دارد.
▪واز نظرمیزان ذرات معلق در هوا فاصله میان مناطق محروم وثروتمند افزایش پیدا می کند.
جمعیت فقیر تر جامعه با اینکه کمتر مالک اتومبیل ها هستند اما بیشتر درمعرض آلودگی ناشی از وسایل نقلیه ای هستند،که از منطقه زندگی آنها عبور می کنند.
◾ترافیک یکی ازمنابع آلودگی هوا است به همین دلیل شهرها به سیستم های حمل نقل جمعی ارزان وکارآمد مانند تراموا،اتوبوس،مترو و....نیاز دارند
علاوبراین لازم است زیر ساخت های مجزای برای دوچرخه سوران وپیاده رو ها ایجاد شود،تا افرادی که از اتومبیل شخصی استفاده می کنندشیوه رفت وآمد را تغییر دهند.
▪همچنین اقدماتی مانند افزایش ایستگاهای شارژ وسایل برقی ،پیاده رو سازی درمعابر شهری وایجاد موانع بیشتر برای ورود خودروهای شخصی به شهر مفید وموثر هستند .
🔺هدف اصلی تلاش ها برای بهبود کیفیت هوا باید بر مناطقی که افراد آسیب پذیر، زندگی میکنندمتمرکز والویت آن باید افزایش بهداشت عمومی باشد،وبه جای زیبا سازی مناطق مرفه نشین ،اقدامات مربوط به آلودگی هوا باید به نابرابری موجود بپردازد.
⬆تامین حمل ونقل عمومی با کیفیت وسرمایه گذاری درسیستم درمانی مناطق محروم ازجمله اقداماتی است که باید در الویت قرار بگیرند .
♨آلودگی هوا،وراهکارهای آن امری سیاسی است♨
🍃انجمن حامیان محیط زیست خســـــرج🍃