آخرین مطالب

معاون اول رییس جمهور: مدیریت موضوع هسته‌ای بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب به شورای عالی امنیت واگذار شده است

معاون اول رییس جمهور: مدیریت موضوع هسته‌ای بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب به شورای عالی امنیت واگذار شده است سیاسی - اجتماعی

معاون اول رییس جمهور: مدیریت موضوع هسته‌ای بر اساس تدبیر رهبر معظم انقلاب به شورای عالی امنیت واگذار شده است

  بزرگنمایی:
معاون اول رییس جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه دولت گفت: دولت مخالف مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در زمینه موضوع هسته ای است و آن را دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و دخالت در اختیارات قوه مجریه می داند.

معاون اول رییس جمهور امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه دولت گفت: دولت مخالف مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در زمینه موضوع هسته ای است و آن را دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و دخالت در اختیارات قوه مجریه می داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر جهانگیری در جمع خبرنگاران بیان اینکه امروز در جلسه هیات وزیران درباره مصوبه مجلس در زمینه موضوع هسته‌ای بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: نامه دولت در این زمینه و نظر دولت را برای شورای محترم نگهبان نوشته ایم و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع، شورای نگهبان توجه ویژه ای به این موضوع نشان دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بحث هسته‌ای بیش از دو دهه است که در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و مسائل پیرامونی بسیار زیادی داشته است، گفت: تدبیری که رهبر معظم انقلاب بر اساس قانون اساسی انجام دادند این بوده است که مدیریت بحث هسته‌ای را به شورای عالی امنیت ملی واگذار کردند چرا که یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی کشور است.

وی ادامه داد: در دنیا بر اساس یک برداشت اشتباهی، مسأله هسته‌ای کشور را تبدیل به یک مسأله مهم کردند و کشورهای متعدد، شورای امنیت سازمان ملل،‌ آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان های مختلفی مدعی آن شدند. پس لازم بود که در ایران این موضوع از یک جا مدیریت شود که در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت و حتی ما هم به عنوان دولت در حد گزارشاتی که به ما داده می شد در جریان قرار می گرفتیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت در تصمیم‌گیری در این زمینه هیچ دخالتی نمی‌کند ، تصریح کرد: مصوبات شورای عالی امنیت ملی هم بعد از آن که به تایید رهبر معظم انقلاب می‌رسد، لازم الاجرا می شود. پس این یک موضوع مهم و حیاتی است و اینکه مجلس به آن ورود پیدا کرده است از این منظر به نظر ما مصلحت نیست.

دکتر جهانگیری به خروج آمریکایی ها از برجام پس از سال 1397 و فشارهای اقتصادی سنگینی که بر کشور وارد کردند اشاره کرد و افزود: آنها به تعبیر خود فشار حداکثری وارد کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز راهبردی که رهبر معظم انقلاب به عنوان مقاومت هوشمند را در برابر فشار حداکثری در نظر گرفتند را پیاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: مردم ایران خیلی بزرگوار هستند و بزرگوارانه این شرایط را تحمل کردند و جای آن دارد که تک تک مسئولین ارشد کشور در مقابل ملت ایران سر تعظیم فرود آورند و دست ملت ایران را ببوسند. این ملت بیش از دو ونیم سال مقاومت کردند و با مقاومت خود فرصتی در اختیار مسئولین کشور قرار دادند تا فشار حداکثری را به شکست کشانند.

وی ادامه داد: مکرر از زبان مقامات غربی‌ شنیده ایم که فشار حداکثری به بن بست خورده است. آنها دنبال فروپاشی اقتصادی و فروپاشی نظام و کشور بودند اما با وجود فشارهایی که به مردم ایران تحمیل شد ما اقتصاد را تا الان سرپا نگه داشتیم و فکر می‌کنم در مقطعی که مناسب باشد برای گفتن این دوره دو و نیم ساله، فشاری که بر مردم وارد شد و مدیریتی که برای آن اعمال کردیم، حرف های زیادی هست که در موقع خود گفته خواهد شد.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه راهبرد فشار حداکثری به بن بست رسیده است و ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هسته ای را تغییر دهیم، اظهار داشت: تغییر مدیریت هسته ای در چنین زمانی می تواند مشکلات زیادی را به کشور تحمیل کند. ضمن اینکه رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه به عنوان قوه مجریه اختیاراتی دارند و قانون گذاری حق مجلس است و نباید در جای دیگری قانون‌گذاری انجام گیرد اجرا هم حق دولت است و مجلس اصلاً نباید در امور اجرایی دخالت کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان ساخت: قانونگذاری و ریل‌گذاری و تفکیک قوا بر اساس قانون اساسی تفسیر شده است. در قانون اساسی رئیس جمهور به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب می شود اختیاراتی دارد که باید عمل کند.

وزیر خارجه هم اختیاراتی دارد که در سیاست خارجی باید آنها را انجام دهد و به سازمان انرژی اتمی هم وظایفی داده شده است، قطعا دستور به این دستگاه ها که اینگونه حرکت کن یا این چنین سانتریفیوژ نصب کن قطعا دخالت در امور اجرایی است.

وی گفت: این مصوبه از نظر قانون اساسی، دخالت در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و دخالت در قوه مجریه و از نظر بار مالی نیز معاون حقوقی رئیس جمهور به من گزارش داده است که در این سه زمینه‌ای بار مالی دارد و دخالت در قوه مجریه است و نیز دخالت در کار شورای عالی امنیت ملی است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: نمی‌شود با موضوع مهم امنیت ملی کشور برخورد لحظه ای و احساسی کرد این نیازمند تدابیر بسیار زیادی است و دولت مخالف این مصوبه است و این مسائل را برای شورای نگهبان نوشته ایم.

دکتر جهانگیری در پاسخ به پرسش خبرنگاری که اگر این مصوبه قانونی شود چگونه آن را اجرایی می کنید گفت: اگر نهایی شد آن موقع بحث می کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خود دولت در سال 92 پرونده هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه تحویل داده است، گفت: نخیر اینطور نیست در سال 92 مجری سیاست های شورای عالی امنیت ملی، دبیر آن بوده و در مقطعی هم این کار به وزیر خارجه واگذار شد اما سیاست گذاری آن همچنان با شورای عالی امنیت ملی است.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به موضوع تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت : آقای رئیس جمهور در مورد بودجه سال 1400 توضیح دادند. این آخرین بودجه دولت است. پیش‌بینی مهمی که در بودجه کردیم، روی منابع درآمدی است و فرض بر این است که در سال‌ آینده بتوانیم روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت به کشورهایی که متقاضی هستند، بفروشیم یا صادر کنیم و نیز به صورت نقد و ریالی به مردم هم بفروشیم که آنها بتوانند کار صادرات را انجام بدهند.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه قرار است تکیه به نفت و بودجه جاری بیش از بودجه سال 99 نباشد، گفت: قرار است منابع در بخش های توسعه ای و حمایتی مصرف شود و سازمان برنامه و بودجه باید اینکار را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تولید، اشتغال و تامین نیازهای اساسی مردم،‌ حمایت از معیشت مردم را جزو مهم‌ترین مسائل در سال جاری دانست و تصریح کرد: باید در این بخش ها توجه ویژه کنیم که از اشتغال کشور محافظت کنیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در سال جاری بدلیل کرونا اشتغال آسیب جدی دیده است و خیلی از کشورها به دلیل کرونا تعداد بیکارانشان، چند میلیون نفر شد و ما هم در فصل تابستان در واقع یک ریزش شغلی حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر داشتیم و فکر می کنم با حمایت هایی که در بخش صنعت و تولید شده این موضوع جبران شده است. البته در بخش صنعت ریزش خیلی کم بود و عمدتاً این ریزش در بخش خدمات رخ داد که در اثر کاهش گردشگری اتفاق افتاده بود که امیدوارم به سرعت جبران شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری