آخرین مطالب

یک ایمونولوژیست: تولید واکسن کرونا نشان از تحول علمی ایران است

یک ایمونولوژیست: تولید واکسن کرونا نشان از تحول علمی ایران است فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - علمی وفناوری

یک ایمونولوژیست: تولید واکسن کرونا نشان از تحول علمی ایران است

  بزرگنمایی:
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص ایمونولوژی تاکید کرد که اجرایی شدن فرآیند تولید واکسن در ایران نشان‌دهنده تحولات عمیق علمی در حوزه پزشکی طی سال‌های پس از انقلاب در کشور است. دکتر عباس قادری با تشریح اینکه کرونا یک پدیده پیچیده ومانند زلزله‌ای بود که بر تمامی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی اثر گذاشت، گفت: در کنار این اتفاقات به نظر می رسد حوامع علمی توانستند به تکنولوژی های مهم علمی دست پیدا کنند که یکی از آن واکسن کرونا بود که امروهز ایران نیز توانسته در جمع تولید کنندگان این و واکسن قرار بگیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و متخصص ایمونولوژی تاکید کرد که اجرایی شدن فرآیند تولید واکسن در ایران نشان‌دهنده تحولات عمیق علمی در حوزه پزشکی طی سال‌های پس از انقلاب در کشور است.

دکتر عباس قادری با تشریح اینکه کرونا یک پدیده پیچیده ومانند زلزله‌ای بود که بر تمامی بخش‌های اقتصادی، فرهنگی اثر گذاشت، گفت: در کنار این اتفاقات به نظر می رسد حوامع علمی توانستند به تکنولوژی های مهم علمی دست پیدا کنند که یکی از آن واکسن کرونا بود که امروهز ایران نیز توانسته در جمع تولید کنندگان این و واکسن قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نهاد رهبری در علوم پزشکی شیراز، قادری در جلسه گفتمان آزاداندیشی و هم اندیشی واکسن کرونا، به دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه واکسن کرونا اشاره و بر لزوم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی برای تولید این واکسن تاکید کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای تولید یک واکسن سال‌ها زمان نیاز بود اما با گسترش شیوع کرونا در کمتر از یکسال محققان توانستند ویروس را شناسایی کنند و بیش از 50 واکسن در زمینه تولید قرار گرفت.

قادری با تصریح اینکه تولید واکسن کرونا در ایران بیانگر تحولات گسترده علمی است که باید با یک نگاه علمی از این فرصت استفاده شود، گفت: عده‌ای در فضای مجازی پیرامون واکسن کرونا شایعه سازی می‌کنند؛ لذا دانشگاه باید در خط مقدم مسائل علمی در حوزه کرونا قرار گرفته و در خصوص آنچه در مورد واکسن در دنیا می‌گذرد در جامع مطرح کند.

این استاد تمام ایمنی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: این واقعیت وجود دارد که برای اینکه بتوانیم در امر تولید واکسن کرونا بدون هیچ عوارضی بتوانیم افراد را واکسیانسیون کنیم این مهم تا 10 سال زمان می برد ولی امروهز تنها راه اعتماد به واکسن های موجود است که باید از ان استفاده کنیم.

خودمان مولد تکنولوژی مقابله با کرونا باشیم

قادری هم افزایی بین دانشمندان داخلی و جوامع بین المللی را از موضوعات مهم دانست و گفت: باید خودمان مولد تکنولوژی در مقابله با کرونا باشیم، وقتی صحبت از تکنولوژی نوین می‌شود آوردن تکنولوژی و استفاده از آن مهم است.

این متخصص ایمونولوژی با بیان اینکه در بحث واکسن کرونا باید به سمت مدلی برویم که ارزان قیمت و قابل دسترس باشد، اعمال محدودیت تردد شبانه را در پیشگیری از شیوع کرونا  مهم واثرگذار اعلام و بر لزوم تداوم آن تاکید کرد.

اثر بخشی 70 درصدی واکسن کرونای ایرانی

متخصص بیماری های عفونی و سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: در پدیده شیوع کرونا توانستیم به یافته های مهم علمی دست یابیم که مهم ترین آن دست یابی به دانش های مهم علمی در زمینه شناسایی وعوامل های مختلف ویروس کرونا بود.

دکتر اورنگ ایلامی با تاکید براینکه کرونا محکی برای سیاستگذاران، و دانشمندان در ابعاد مختلف بود، افزود: تا قبل از همه‌گیری این ویروس اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی آنچنان مورد توجه نبود که این مهم باعث شد حساسیت ها را دررعایت پروتکل های بهداشتی دوچندان کنیم.

ایلامی با بیان اینکه کرونا باعث شد دست یابی به تکنولوژی ها برای تولید واکسن کارآمدتر شود، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود واکسنی که در کشور روی آن کار می‌شود حدود 70 درصد اثربخشی داشته باشد و دارای عوارض بخصوصی نباشد.

به عقیده این پزشک متخصص عفونی خطر شیوع ویروس‌هایی همچون کرونا در آینده نیز وجود خواهد داشت و این پایان همه‌گیری‌ها نیست به همین منظور باید در شیوه زندگی تغییراتی ایجاد شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: ایران در خاورمیانه یکی از کشورهای با سابقه در زمینه واکسن‌سازی بوده و در حوزه کرونا نیز سه واکسن در کشور در دست مطالعه قرار دارد که 2 واکسن مجوز فاز انسانی را دریافت کردند.

ایران در تولید واکسن توانمند است

رامین یعقوبی متخصص ویروس‌شناسی و استاد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با قدردانی از  عواملی که از ابتدای کرونا تاکنون تلاش خود را برای حفظ سلامت مردم و کاهش شیوع ویروس بکار گرفتند، نیزگفت: محققان از ابتدا پای کار بودند و اگر این همبستگی وجود نداشت از نظر تشخیص کرونا در این جایگاه قرار نمی گرفتیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: محققان در حوزه تولید واکسن کرونا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا بتوانیم در کنار سایر کشورها در خط مقدم تولید واکسن باشیم.

یعقوبی گفت: تولید واکسن زمان‌بر است و یک دوره چند ساله طول می‌کشد تا واکسن تولید و مورد اعتماد مردم قرار گیرد تا بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

این متخصص ویروس‌شناسی گفت: اگر همزمان ابزارهایی را در اختیار داشته باشیم و سریعتر جهش‌هایی که در دنیا به وجود می‌آید به دست محققان برسد، تلاش‌ها در تولید واکسن دقیق‌تر خواهد بود که امیدواریم تکنولوژی‌های به روز در اختیار قرار گیرد.

استاد علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در ایران پتانسیل‌های علمی برای ساخت واکسن کرونا وجود دارد و در این زمینه بی نیاز هستیم، ادامه داد: باید سیاستگذاری واحد در ارتباط با واکسن کرونا در کشور داشته باشیم و ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص شود تا واکسن موثری تولید شود.

باید به فناوری داخل اعتماد کرد

دکتر یونس قاسمی متخصص بیوتکنولوژی دارویی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: فناوری که امروزه در بحث واکسن‌سازی وجود دارد بیانگر این است به فناوری های داخلی اعتماد داشته باشیم.

قاسمی با بیان اینکه علوم پزشکی شیراز رتبه سوم فناوری پزشکی را در کشور دارد و می‌تواند در این حوزه صاحب نظر باشد، گفت: چنانچه اعتماد و حمایت مالی از شرکت‌های خصوصی شود ظرفیت لازم ورود به عرصه تولید واکسن کرونا در شیراز وجود دارد که از همین رواز تمام ظرفیت های داخلی برای تولید واکسن استفاده نشده است که باید از این ظرفیت‌هابیشتر استفاده شود.

قطار اخلاق باید جلوتر از قطار علم حرکت کند

متخصص اخلاق پزشکی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: یکی از بحث‌های مطرح در تولید واکسن کرونا، قابل قبول بودن فرآیند و میزان اعتماد به مسوولان و تولیدکنندگان واکسن است.

امید آسمانی افزود: مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری برای استفاده از واکسن مهم وجود دارد زیرا اگر از این مشارکت هااستفاده نشود درآینده با چالش‌های جدی مواجه می شویم.

این متخصص اخلاق پزشکی ادامه داد: دانشمندان باید اطمینان قابل قبول اولیه و اثربخشی نسبت به محصول جدیدی که می‌خواهند بر جامعه انسانی امتحان کنند داشته باشند.

آسمانی افزود: در حوزه پزشکی قطار اخلاق باید جلوتر از قطار علم حرکت کند و مانع از آسیب‌ها و چالش‌های اخلاقی شود.

واکسن تنها راه بازگشت به قبل از کرونا

یک متخصص بیوتکنولوژی دارویی نیز در این نشست گفت: بیش از یکسال است که با همه گیری کرونا مواجه هستیم، دنیا به این نتیجه رسیده که بازگشت به گذشته وابسته به موفقیت واکسن‌ها است و راه‌حل دیگری وجود ندارد.

احمد غلامی با بیان اینکه در تولید واکسن رکورد جدیدی حاصل شده است، ادامه داد: تا کنون در سطح جهان، 69 واکسن به مرحله بالینی رسیده و 85 واکسن نیز در مرحله پیش بالینی قرار دارند.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری