بزرگنمایی:
قسمت دوم : مضامین نقاشی های بقعه صعصعه ابن صوحان ( بقعه علمدار)
مضامین نقاشی های قدیمی بقعه علمدار ( صعصعه ) شامل : نقش حضرت قاسم(ع) سوار بر اسب، طفلان مسلم، حضرت امام حسین (ع) بر بالین نعش علی اکبر(ع)، ذوالجناح، حضرت رسول(ص)و حضرت علی(ع) با امام حسن(ع) و قنبر، حضرت ابراهیم(ع) در بستر بیماری، حضرت صاحب الزمان(ع) با بیرق «نصرمن الله و فتح قریب» چاه بئرالعلم، درویش کابلی، حضرت امیر(ع) با انبیاء، ابا عبدالله الحسین سوار بر اسب، صورت ابن ملجم ملعون، قیام حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا
این نقاشی ها با توجه به شیوه دیوارنگاری مذهبی دوره قاجاری و زیبایی شناسی آن دوره ترسیم شده اند.
مضامین
نقاشی های بقعه علمدار
قسمت دوم : مضامین نقاشی های بقعه صعصعه ابن صوحان (
بقعه علمدار)
مضامین
نقاشی های قدیمی بقعه علمدار ( صعصعه ) شامل : نقش حضرت قاسم(ع) سوار بر اسب، طفلان
مسلم، حضرت امام حسین (ع) بر بالین نعش علی اکبر(ع)، ذوالجناح، حضرت رسول(ص)و حضرت
علی(ع) با امام حسن(ع) و قنبر، حضرت ابراهیم(ع) در بستر بیماری، حضرت صاحب الزمان(ع)
با بیرق «نصرمن الله و فتح قریب» چاه بئرالعلم، درویش کابلی، حضرت امیر(ع) با انبیاء،
ابا عبدالله الحسین سوار بر اسب، صورت ابن ملجم ملعون، قیام حضرت سیدالشهدا(ع) در کربلا
این نقاشی ها با توجه به شیوه دیوارنگاری مذهبی دوره
قاجاری و زیبایی شناسی آن دوره ترسیم شده اند.
مورد قابل توجه در آثار دیواری این بقعه ، استفاده از کمال مطلوب زیبایی آن دوره می باشد که از جمله : قد کوتاه و چشمان مشکی
و ابروانی پرپشت ، خالی در سمت راست گونه شمایل ائمه ، چهره های سه رخ و نگاهی بی
احساس به دور دست می باشد . در این آثار زنان کمتر ترسیم می شدند و کاملا پوشیده
هستند .
توضیح : بقعه علمدار ملقب به بقعه صعصعه ابن صوحان در
شهر دزفول . میدان آزادی ( مثلث ) . بسمت پل قدیم . کوچه مسجد صعصعه ، قرار دارد .
دکتر سید
نظام الدین امامی فر
استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد