آخرین مطالب

معاون سیاسی وزیر کشور در رادیو فرهنگ؛ وزارت کشور در دوره جدید هر نوع مشارکت سیاسی را تقویت می‌کند

معاون سیاسی وزیر کشور گفت : وزارت کشور در دوره جدید هر نوع مشارکت سیاسی را تقویت می‌کند سیاسی - اجتماعی

معاون سیاسی وزیر کشور  گفت : وزارت کشور در دوره جدید هر نوع مشارکت سیاسی را تقویت می‌کند

  بزرگنمایی:
معاون سیاسی وزیر کشور در رادیو فرهنگ گفت: وزارت کشور در دوره جدید می‌کوشد هر دو نوع مشارکت سیاسی را تقویت کند؛ یعنی هم ازطریق ارتباط با انجمن‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی در خلال دو انتخابات، به افزایش تحرک آن‌ها کمک کند، و هم در بحث انتخابات، مشارکت مردم را تسهیل کند و زمینه حضور بیشتر آن‌ها در انتخابات را فراهم کند. «محمدباقر خرمشاد» در برنامه رادیویی « در مسیر توسعه» رادیو فرهنگ با تاکید بر نقش مهم مشارکت مردم در تحقق توسعه گفت: یکی از اصول بنیادین در توسعه این است که بدون مشارکت مردم توسعه و پیشرفت محقق نخواهد شد. از این رو در امر حکمرانی، پای کار آمدن مردم در امور مختلف یکی از بنیاد‌های اساسی توسعه از جمله توسعه سیاسی است.

معاون سیاسی وزیر کشور  در رادیو فرهنگ؛
وزارت کشور در دوره جدید هر نوع مشارکت سیاسی را تقویت می‌کند

معاون سیاسی وزیر کشور در رادیو فرهنگ گفت: وزارت کشور در دوره جدید می‌کوشد هر دو نوع مشارکت سیاسی را تقویت کند؛ یعنی هم ازطریق ارتباط با انجمن‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی در خلال دو انتخابات، به افزایش تحرک آن‌ها کمک کند، و هم در بحث انتخابات، مشارکت مردم را تسهیل کند و زمینه حضور بیشتر آن‌ها در انتخابات را فراهم کند.
«محمدباقر خرمشاد» در برنامه رادیویی « در مسیر توسعه» رادیو فرهنگ با تاکید بر نقش مهم مشارکت مردم در تحقق توسعه گفت: یکی از اصول بنیادین در توسعه این است که بدون مشارکت مردم توسعه و پیشرفت محقق نخواهد شد. از این رو در امر حکمرانی، پای کار آمدن مردم در امور مختلف یکی از بنیاد‌های اساسی توسعه از جمله توسعه سیاسی است.
 
معاون سیاسی وزیر کشور مشارکت سیاسی را محدود به حضور در انتخابات ندانست و بیان کرد: مشارکت سیاسی فقط شرکت در انتخابات نیست، بلکه حضور مردم در فعالیت‌های سیاسی احزاب و گروه‌ها نوع قوی تری از مشارکت سیاسی است و شرکت در انتخابات ضعیف‌ترین درجه سنجش مشارکت سیاسی است، و نکته مهم آن است که همواره بین کارآمدی هر نظام سیاسی و میزان مشارکت سیاسی مردم از نوع حضور در انتخابات، ارتباط مستقیم برقرار است و هر میزان که مردم علاوه بر انتخابات در عرصه سیاسی کشور حضور داشته باشند، در واقع مشارکت سیاسی بهتر جامعه عمل می‌پوشد.
 
وی افزود: وزارت کشور در دوره جدید می‌کوشد هر دو نوع مشارکت سیاسی را تقویت کند؛ یعنی هم ازطریق ارتباط با انجمن‌ها احزاب و گروه‌های سیاسی در خلال دو انتخابات، به افزایش تحرک آن‌ها کمک کند، و هم در بحث انتخابات، مشارکت مردم را تسهیل کند و زمینه حضور بیشتر آن‌ها در انتخابات را فراهم کند.
 
خرمشاد ادامه داد: هرچه ما بتوانیم رضایتمندی مردم را از طریق کارآمدتر شدن نظام سیاسی بالاتر ببریم، مشارکت سیاسی هم افزایش خواهد یافت.
 
وی کارآمدی را یک بعدی و محدود به یک گروه ندانست و تصریح کرد: کارآمدی برآیند عملکرد قوای سه گانه در رفع نیاز‌های مردم و تکریم مردم و ارتقای معیشت و رفاه مردم و در نتیجه افزایش رضایتمندی آنهاست.
 
وی با تاکید بر نقش همه قوا در این زمینه گفت: قسمت‌های اجرایی به عهده قوه مجریه از جمله وزارت کشور است و قسمت‌های قانونگذاری و نظارت هم به عهده مجلس است و امیدواریم بتوانیم با همکاری هم ظرف‌ها و موانع قانونی از جمله قانون احزاب قانون انتخابات و تقسیمات کشوری که به ما مربوط می‌شود را هر چه شفافتر کنیم و از سوی دیگر هم نظارت مجلس و تذکرات به موقع آن‌ها در قالب نظارت بتواند به بهینه نشدن کار کمک کند.

آمادگی مجلس برای رفع خلاهای قانونی برای جلب مشارکت سیاسی

رییس فراکسیون‌ توسعه‌ متوازن مجلس در برنامه « در مسیر توسعه رادیو فرهنگ»به برخی خلا‌های قانونی در خصوص جلب مشارکت سیاسی مردم اشاره کرد و گفت: مجلس آمادگی رفع هر قانونی را دارد.
«محمدخدابخشی» در این برنامه رادیویی، با موضوع «توسعه استان‌ها و امور سیاسی» گفت: در 43 سال گذشته نظام خدمات ارزنده‌ای به مردم در مناطق مختلف کشور ارائه داده است و در قیاس با زمان قبل از انقلاب بر اساس شاخص‌هایی که مراکز رسمی منتشر می‌کنند، تغییرات قابل ملاحظه‌ای را شاهدیم؛ به عنوان نمونه چند شاخص مهم در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم: شاخص امید به زندگی، در سال 1355 نرخ این شاخص56 سال بوده است و در سال 95 بالای 75 سال شده است؛ یعنی به واسطه خدماتی که به ویژه در حوزه بهداشت و درمان داده می‌شود، 20 سال به عمر مفید هر ایرانی اضافه شده است.   

رییس فراکسیون‌ توسعه‌ متوازن مجلس گفت: نرخ مرگ و میر مادران باردار؛ این شاخص در سال 67 در هر هزار 100 تولد زنده، 91 بوده است، اما در سال 1395، مرگ و میر مادران باردار به شدت کنترل شده است که یک فاکتور مهم و بحرانی از نظر بهداشت جهانی است، این تغییرات بسیار خوب و مهم است و در کنار این‌ها در برخی استان‌ها در شاخص‌های دیگر نیز رشد خوبی را شاهد بودیم، اما همه مناطق رشد مشابه‌ای نداده‌اند.
 
وی همچنین با اشاره به شاخص «مهاجرت» در بحث توسعه گفت: متاسفانه همه مناطق رشد مشابه نداشتند به طور مثال بر اساس آمار منتشر شده از سوی مجلس شورای اسلامی، بیش از 40 درصد واحد‌های تولیدی که بیش از 10 نفر کارکن دارند. فقط در 4 شهرستان استقرار پیدا کردند، که طبیعتاً برای این شهرستان‌ها خوب است، اما سایر مناطق هم توقعاتی دارند، یا مثلاً بهسازی‌هایی که شده و زیرساخت‌هایی که در برخی استان‌ها به صورت ویژه احداث شده، باعث شده است که بیش از 43 درصد از جمعیت کشور در 5 استان سکونت داشته باشند؛ یعنی مهاجرت از مناطق کمتر توسعه یافته به مناطق برخوردار اتفاق افتاده و این یعنی به برخی مناطق آن طور که باید و شاید توجه نشده است و آن‌ها مجبور به مهاجرت شده‌اند.
 
خدابخشی با اشاره به اصل 48 قانون اساسی مبنی بر نبود تبعیض در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمد ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور گفت: این یعنی باید هر منطقه به فراخور نیاز و استعدادِ رشد خود، سرمایه و امکانات لازم را در دسترس داشته باشد، که خود این اصل 48 در واقع پشتوانه فعالیت ما و فراکسیون ماست.
 
وی همچنین با تاکید بر اثر گذاری احساس تبعیض در میزان مشارکت سیاسی مردم گفت: احساس تبعیض برخی مناطق کشور نسبت به سایر مناطق می‌تواند از عوامل موثر در میزان مشارکت سیاسی مردم آن مناطق شود و ممکن است باعث افزایش نارضایتی مردم شود و در نتیجه ممکن است آن را در زمان انتخابات بروز دهند؛ یعنی باید تلاش کنیم که با توجه بیشتر به این مناطق و افزایش رضایتمندی آن‌ها مشارکت سیاسی آن‌ها را بالا ببریم.
 
وی به برخی خلا‌های قانونی در خصوص جلب مشارکت سیاسی مردم اشاره داشت و گفت: مجلس آمادگی رفع هر قانونی را دارد، اما در حوزه اجرایی جای سوال است که شاخص‌هایی که به وزارت کشور بر مبنای آن‌ها عملکرد مسئولان رده بالا، چون فرمانداران را ارزیابی می‌کند چه هستند که علی رغم بالا بودن نمره فرمانداران؛ مثلاً استان لرستان، اما مردم همچنان ناراضی‌اند و این نشان می‌دهد که شاخص‌های ارزیابی دچار مشکل است و باید تامل و تجدیدنظر شوند.
 
رییس فراکسیون توسعه متوازن مزیت‌های نسبی مناطق مختلف را، مبنای توسعه در این مناطق عنوان کرد و گفت: مزیت‌های نسبی مناطق مختلف که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور احصاء شده است مبنای توسعه در مناطق مختلف است که ما باید بر اساس آن ظرفیت‌هایی که در منطقه دارد طرح‌هایی را تعریف کنیم و برای اجرا از منابع بودجه عمومی کشور و در بخش خصوصی استفاده کنیم.
 
وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمان‌ها در ارتباط با بخش خصوصی تصریح کرد: متاسفانه الان بخش خصوصی سرگردانند و در پی طرح‌ها و پروژه‌هایی که توضیحات فنی و اقتصادی خوبی داشته باشند، هستند، ولی متاسفانه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه در خصوص معرفی این طرح‌ها به بخش خصوصی اقدام مناسبی انجام نداده‌اند؛ یعنی به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت کمک نمی‌شود.
 
این‌ نماینده مجلس درصد منتخبین زن در انتخابات مجلس شورای اسلامی را شاخص موثر در توسعه سیاسی عنوان کرد و گفت: مقایسه تطبیقی بر اساس آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در زمینه این شاخص استانهای، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی رتبه‌های اول تا سوم را داشتند و استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و قزوین در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ و بر اساس همین آمار در انتخابات شورای شهر، استان‌های کرمان، تهران و بوشهر رتبه‌های اول تا سوم را داشتند، و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و البرز هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند، و استان‌های آذربایجان غربی و کردستان در پایین‌ترین رتبه قرار دارند، که معنی دار و قابل تامل است.
 
وی در پایان استفاده از ظرفیت‌های انسانی در مناطق کمتر توسعه یافته، انتخاب افراد توانمند به ویژه برای مناطق کمتر توسعه یافته، نگاه منصفانه دولت در توزیع امکانات، و تکمیل طرح‌های باقی مانده از دولت‌های قبل را، از راهکار‌های افزایش رضایتمندی و در نتیجه جلب مشارکت سیاسی مردم برشمرد.
تمرکزگرایی؛ آفت اصلی توسعه متوازن

نماینده خلخال و کوثر نیز در برنامه در مسیر توسعه رادیو فرهنگ تمرکزگرایی را آفت اصلی توسعه متوازن دانست و گفت: از سویی باید تقسیمات کشوری را جدی گرفت و آنجا که لازم است مباحث قومی و مذهبی را در نظر بگیرند.
سید «غنی نظری» در یک برنامه رادیویی با اشاره به اصل 3 قانون اساسی گفت: مهمترین بند‌های قانون رفع تبعیض است. این موضوع قبل و بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفت و فعالیت‌ها و رسیدگی به مناطق مستضعف خوب شروع شد، اما در پی تمرکزگرایی به نتیجه مطلوب نرسیده است.
 
نماینده خلخال و کوثر همچنین تمرکزگرایی را آفت اصلی توسعه متوازن دانست و گفت: متاسفانه تمرکز نیرو‌ها امکانات و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در تهران و حوالی آن است و حتی در خصوص استفاده از نیرو‌هایی که در توسعه سیاسی اثر گذارند مشهود است.
 
وی افزود: مطالبه ما از دولت عدالت محور این است که در استفاده از نیرو‌های توانمند مناطق مختلف کشور این ظرفیت‌ها را برای همه داشته باشند نه اینکه متمرکز به دوستان و اطرافیان خود شوند.
 
نظری ادامه داد: باید بانک اطلاعاتی جامعی وجود داشته باشد و آن سامانه‌هایی که تعریف کردند در حوزه وزرا که این‌گونه عمل نشد ان شاءالله در رده‌های پایین استفاده شود.
 
یک نماینده مجلس تاکید کرد: نیروی انسانی ابزار اصلی توسعه سیاسی است لذا اگر بتوان از نیرو‌های سیاسی کل کشور استفاده کرد، می‌توان به توسعه سیاسی کمک شود.
 
وی همچنین با تاکید بر اهمیت تقسیمات کشوری گفت: باید تقسیمات کشوری را جدی گرفت و آنجا که لازم است مباحث قومی و مذهبی را در نظر بگیرند.
 
نظری افزود: کشور ما خاص و دارای ظرفیت‌های متعدد و متفاوتی است که می‌توان از همه این‌ها بهره گرفت و باید در توسعه متوازن و پایدار همه افراد و مجموعه‌ها را در نظر گرفت و منافع همه را در نظر داشت.
 
وی تاکید کرد: توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که بدور از تمرکز گرایی از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها استفاده شود و در غیر اینصورت توسعه متوازن شعار‌ای بیش نخواهد بود.
توسعه سیاسی گام مهم و تاثیرگذار در محافل بین‌المللی

یک نماینده مجلس در رادیو فرهنگ گفت: توسعه سیاسی برای ما یک اصل است و امروز در دنیا به شدت به این پشتوانه نیازمندیم و هر بار که مشارکت جدی‌تر از مردم داشتیم در عرصه بین‌المللی اثرگذارتر بوده‌ایم، و همه فشار‌ها و هجمه‌ها هم این بوده است که این پشتوانه عظیم را از این از نظام بگیرند.
«کیوان مرادیان» در برنامه رادیویی  در مسیر توسعه. شبکه رادیویی فرهنگ،توسعه را یکی از پایه‌های حضور قدرتمندانه کشور‌ها در محافل بین‌المللی دانست و گفت: حضور قدرتمندانه و اثرگذار هر کشوری در محافل بین المللی منوط است به اینکه روی ثبات و توان و پشتوانه مردمی اش حساب کنند.
 
نماینده قائمشهر سوادکوه و جویبار افزود: توسعه سیاسی برای ما یک اصل است و امروز در دنیا به شدت به این پشتوانه نیازمندیم و هر بار که مشارکت جدی‌تر از مردم داشتیم در عرصه بین‌المللی اثرگذارتر بوده‌ایم، و همه فشار‌ها و هجمه‌ها هم این بوده است که این پشتوانه عظیم را از این از نظام بگیرند.
 
وی افزود: اگر مناسبات بین‌المللی قوی‌تری داشته باشیم می‌توانیم گام‌های سریع‌تر و عمیق تری در مسیر توسعه داشته باشیم.
 
مرادیان با اشاره به اینکه بخشی از مشارکت سیاسی حداکثری به برنامه‌ریزی‌های درست و سرعت عمل و دقت مسئولان وابسته است، گفت: در بحث مشارکت استان‌ها به استان خودمان مازندران اشاره می‌کنم، که هرجا مردم آثار پیشرفت و توسعه متعادل را دیده‌اند مشارکت افزایش داشته است؛ مثلاً میزان مشارکت مردم در سه دولت گذشته از سال 92 -96 و 1400 به ترتیب 93 درصد، 90 درصد و در سال 1400 زیر 50 درصد رسیده است؛ یعنی مردم می‌بینند و متوجه تغییر شاخص‌های می‌شوند و متوجه اند که مناطق شان چقدر توسعه پیدا کرده و به همان میزان هم مشارکت آن‌ها تغییر می‌کند.
 
این نماینده مجلس همچنین با تاکید بر اینکه کشور‌های بزرگ در مواجهه با کشور‌هایی که پشتوانه مردمی ضعیف‌تری دارند راحت‌تر فایق می‌شوند گفت: در این شرایط فشار‌های بیشتری می‌آورند، امتیازات قویترین می‌گیرند و منابع و ذخایر و ظرفیت‌های اقتصادی شان را با قیمت ناچیز در اختیار می‌گیرند و در نهایت مسیر توسعه آن کشور را مختل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این کشور‌ها راحت رشد کنند، از این رو باید همه تلاشمان را در بحث توسعه مشارکت به واسطه توسعه متوازن به کار گیریم.
 
وی با انتقاد از برخی جهت‌گیری‌های نامناسب در توسعه متوازن گفت: در بحث آب پرمصرف‌ترین صنایع در استان‌هایی شکل گرفته که کمترین میزان آب را دارند و نیز در بخش صنایع تبدیلی بسیاری استان‌ها محصولاتی دارند که باید در همان استان‌ها فناوری تبدیل اش شکل گیرد و مردم آن منطقه منتفع شوند، و این‌ها نشان می‌دهد که یک آمایش سرزمینی متوازنِ عدالت محور نداشته‌ایم.
 
مرادیان همچنین «فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت زنان» را از شاخص‌های افزایش مشارکت و توسعه سیاسی کشور دانست و گفت: این شاخص به دلیل نقش مستقیم زنان و دوم به دلیل نقشی که در شکل‌گیری این فرهنگ در فرزندان و جامعه دارند و می‌توانند مشارکت در جامعه را نهادینه و تضمین کند، بسیار مهم است.
 
این نماینده مجلس افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در مازندران در چهار دوره گذشته آمار مشارکت زنان به شرح زیر است:در آخرین دوره 46 درصد مشارکت بوده است و قبل از آن 72 درصد و قبلتر که در ابتدای دولت یازدهم بوده است، مشارکت به 76 درصد رسیده است و قبلتر نیز 42 درصد بوده است و کاملا عملکرد بویژه دولت‌ها را دقیق و مستقیم نشان می‌دهد.
 
وی در پایان تاکید کرد: چینش نیرو‌ها به ویژه سیاسی و اجرایی که معتقد به گفتمان توسعه متوازن باشند نخستین گام برای توسعه متوازن است؛ چرا که این افراد با جهت‌گیری و مواضع شان در مباحث بودجه و برنامه ریزی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند، و ما در بررسی صلاحیت وزرا در پی اطمینان از رویکرد وزرا در این خصوص بودیم و مطالبه جدی ما این است که این جهت‌گیری وچینش صورت گیرد و موضوع دوم اینکه بتوانیم با هزینه‌های کمتری توسعه را برای مناطق مختلف کشور فراهم آوریم و مانع جابجایی مردم به مناطق توسعه یافته شویم و اجازه ندهیم جوانان در پی توسعه نامتوازن و به دنبال اشتغال تن به مهاجرت با هزینه‌ها و پیامد‌های متعدد آن بدهند.
در برنامه «در مسیر توسعه» امروز دوشنبه 22 شهریور در رادیو فرهنگ دکتر محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور و دکتر کیوان مرادیان، نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار و سیمرغ از استان مازندران حضور داشته و به همراه محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزیر کشور، مسائل و مشکلات مربوط به امور سیاسی و توسعه در استان‌ها را بررسی کردند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری