آخرین مطالب

در نامه ی سرگشاده دکتر نجف هدایت ​پژوهشگر آب و محیط زیست /

تحلیلی بر چالش های موجود در منابع طبیعی کشور و راهکارهای پیشنهادی برون رفت از آن در نامه ای سرگشاده به نماینده مجلس فرهنگی - اقتصادی - سیاسی - اجتماعی - خوزستان - علمی وفناوری - صدای مردم

تحلیلی بر چالش های موجود در منابع طبیعی کشور و راهکارهای پیشنهادی برون رفت از آن در نامه ای سرگشاده به نماینده مجلس

  بزرگنمایی:
احتراما کوشش های جنابعالی در معطوف نمودن نظر وزرای محترم نیرو و کشاورزی به چالش های عدیده در عرصه منابع طبیعی پایه کشور بسیار تحسین برانگیز است . بدون شک چنین نگاه تیزبینانه ای حاکی از درایت آن سیاستمدار کهنه کار به حساس ترین و راهبردی ترین منابع زیستی تامین کننده سبد غذایی ملت می باشد! اینگونه دیدگاه ، ایضا به روحیهِ انتقادپذیر کنشگری با حسِ مسوولیت پذیری در قبال خواسته هایِ بحقِ جامعه ای برمی گردد که شما را به کرسی وکیل الرعایا نشانده است ! از متن تذکر جنابعالی بمقامات و ذیمدخلان در عرصه صدرالاشاره میتوان نشانه هایی از توجه جدّی شما به وصول و اهمیت دادن به بازخورد های علمی از سوی متخصصین پی برد . این مهم اشاره به درک درست جنابعالی از چالش های کنونی و آتی در حوزه های فوق استراتژیک منابع طبیعی کشور و اولویت بخشیدن آنها در برنامه های `تقنینی-نظارتی` میباشد! کم نیستند کارشناسان آگاه به مسایل میدانی که با نظر جنابعالی کاملا همسو بوده و مسؤلین ارشد سازمان آب و برق خوزستان را بمثابه اهرمی نه چندان تاثیر گذار بر نحوه مدیریت حوضه های آبریز رودخانه ها بویژه در اقناء و توجیه مدیران بالادستی (وزارتخانه متبوع) در خصوص پیامد سیاست های آنان برای مردم این جلگه حاصلخیز بشمار می آورند. چون اگر چنین نبود که قطعا بار کنونی روی دوش مردم و کنشگران دلسوز مُلک و ملت برای اقدامات توسعه گرا آنقدر سنگینی نمی نمود!

مقاله تحلیلی/تخصصی

جناب مستطاب آقای سید احمد آوایی

نماینده محترم دزفول بزرگ در خانه ملت

با درود فراوان

احتراما کوشش های  جنابعالی در معطوف نمودن نظر وزرای محترم نیرو و کشاورزی به چالش های عدیده در عرصه منابع طبیعی پایه کشور بسیار تحسین برانگیز است . بدون شک چنین نگاه تیزبینانه ای حاکی از درایت آن سیاستمدار کهنه کار به حساس ترین و راهبردی ترین منابع زیستی تامین کننده سبد غذایی ملت می باشد!

اینگونه دیدگاه ، ایضا به روحیهِ انتقادپذیر کنشگری با حسِ مسوولیت پذیری در قبال خواسته هایِ بحقِ جامعه ای برمی گردد که شما را به کرسی وکیل الرعایا نشانده است ! از متن تذکر جنابعالی بمقامات و ذیمدخلان در عرصه صدرالاشاره میتوان نشانه هایی از توجه جدّی شما به وصول و اهمیت دادن به بازخورد های علمی از سوی متخصصین پی برد . این مهم اشاره به درک درست جنابعالی از چالش های کنونی و آتی در حوزه های فوق استراتژیک  منابع طبیعی کشور و اولویت بخشیدن آنها در برنامه های "تقنینی-نظارتی" میباشد!

کم نیستند کارشناسان آگاه به مسایل میدانی که با نظر جنابعالی کاملا همسو بوده و مسؤلین ارشد سازمان آب و برق خوزستان را بمثابه اهرمی نه چندان تاثیر گذار بر نحوه مدیریت حوضه های آبریز رودخانه ها بویژه در اقناء و توجیه مدیران بالادستی (وزارتخانه متبوع) در خصوص پیامد سیاست های آنان برای مردم این جلگه حاصلخیز بشمار می آورند. چون اگر چنین نبود که قطعا  بار کنونی روی دوش مردم و کنشگران دلسوز مُلک و ملت برای اقدامات توسعه گرا آنقدر سنگینی نمی نمود!

نگارنده حقیر چندین بار ، چه در جلسات حفاظت از منابع آب ( اشاره به جلساتی که در فرمانداری ویژه دزفول در دوره  مدیریت حبیب آصفی برگزار شد.)   و چه در دوره صدارت محمد رضا شمسایی در سازمان آب و برق خوزستان ، کم و کیف قضایا را همانند دیگر دغدغه مندان ، خاصه دانشگاهیان ، صراحتا خاطر نشان می نمودند ! با این امید که آن بزرگواران مراتب را باستحضار مقامات مافوق خویش برسانند و با پیگیری هایی که از آنان انتظار میرفت "طرحی نو" در اندازند!  شوربختانه بهر دلیل ممکن، اقداماتی در خور ارزش این منابع حیاتی صورت نگرفت و اکنون شخص جنابعالی بیش و کم در جریان اوضاع و احوالی می باشید که متخصصین وقوع احتمالی آنها را به دفعات پیش بینی نموده بودند!

کارشناسان آب ، خاک و محیط زیست از آن کهنه سیاستمدار عملگرا (pragmatic politician)   توقعی بجز بازتاب و پیگیری مطالبات بحق مردم (بویژه تلاشگران و توده های زحمتکش بیابان نورد) را در سر نمی پرورانند!

 آیا بنظر مبارک نمی رسد جماعت "پیشانی سوخته از آفتاب دشت"، پدران ، مادران ، خواهران و یا برادرانشان را که روزی مرزبانان جان برکف این مرز و بوم بوده اند و اکنون در کسوت عاملین و متولیان تامین سبد غذایی هموندان خود در پهنه های عمدتا خشک و سوزان ایران زمین بی وقفه تلاش می نمایند ، متوقع باشند که دولتمردان و نهاد های مردمی نگاهی دلسوزانه تر به تامین نهاده های مورد نیازشان برای تولید پایدار مواد غذایی داشته باشند ؟

آنان آب مورد نیاز تولید محصولاتشان را تضمین شده (ensured water allocation )   می پسندند که اگر احیانا کارگزاران ارشد نهاد کلانی چون سازمان آب و برق خوزستان توان تامین آنرا نداشته باشند باید لاجرم توسط مقامات مافوق آنان در هیات دولت و البته پیگیری های آن نماینده پاسخگو به مطالباتشان تضمین گردد! امری که طبعا در حیطه نظارتی قانونی جنابعالی قرار داشته و ضمنا حضرت شما مناسبترین گزینه برای پیگیری این امور تا حصول نتایج مطلوب برای تامین مطالبات موکلین تان می باشید !

از اینرو عنایت فرموده و بهر نحوی از انحاء و طریقی از طرق که مقتضی باشد به دولتمردان بلند پایه خاطر نشان گردد که با کم توجهی به متغیر اصلی در "موازنه معادله توسعه" ، حاشا بتوانند به اهداف سند چشم اندازه بیست ساله توسعه اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور دست یافت!  منظور از عامل متغیر اصلی ، همان قشر کشاورز کارآفرینی بوده که استان ششم را از دیر باز تا کنون به عنوان انبار غله و جلگه بی بدیل تامین کننده اقلام اصلی تشکیل دهنده سبد غذایی بخش عمده ای از جمعیت کشور (آنهم در بیشتر فصول سال ) تبدیل نموده اند.

اینان نیز همانند همسانان خود در دشت های گرگان، قزوین، مغان، سیستان ، جیرفت و فارس ، دارای دیدگاهی بمراتب فراتر از  تامین صرف معاش خویش بوده اند . جهان بینی این کشاورزان کارآفرین (enterprising farmers)  در خصوص تولید پایدار و تامین قوت لایموت هموندان خود ابدا با دیدگاه های دلالان و سوداگران "خود اندیش " یا به اصطلاح دزفولیها "کوپین بدست" (self-centred mafias ) سازگاری ندارد ! تعهد واقعی کشاورزان به بهبود رفاه عمومی و اهمیت دادن به خدمت رسانی بهمندان ، برغم ناچیز بودن سهمیه آنان از تولید ناخالص داخلی (باندازه ذره ای از عایدات دلالان سوداگر ) ، با هر ملاک سنجشی انصافا غیره قابل انکار می باشد!

با توجه به اوضاع حاکم بر کم و کیف منابع طبیعی پایه کشور ، از آن نماینده محترم انتظار دارد که بهر نحوی از انحاء که مقتضی باشد موارد مهم ذیل را عاجلا در اولویت برنامه های "تقنینی -نظارتی خود قرار داده تا سهم خویش را در تحقق اهداف توسعه پایدار کشور ایفاء نمایند:

١-شایسته است که طرح های رسوبزدایی از مخازن سد های احداث شده در محدوده جغرافیای سیاسی استان تحت نظارت و پیگیری های بی وقفه جنابعالی توسط وزارت نیرو (به عاملیت سازمان آب و برق خوزستان ) در راستای افزایش ظرفیت مفید و آمادگی سخت افزاری و نرم افزاری آنها با هدف پاسخگویی به نیاز بخش های بشدت رقابتی مصرف بویژه کشاورزی و رها سازی سهمیه پایه پهنه های زیست گاهی ارزشمندی چون هورالعظیم و تالاب شادگان در جنوب کشور اعمال گردد.

٢-توجیه دیگر نمایندگان محترم در خصوص اهمیت مطالبه گری آنان از دولت کریمه ( به نیابت از سوی موکلین)و معطوف نمودن نظراتشان به سودمندی بیش از پیش مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری و مدیریت هوشمندانه حوضه های آبریز رودخانه ها با هدف نهادینه نمودن شیوه های کارآمد و دانش پایه برای صیانت پایدار از رژیم طبیعی آنها! منظور همان طرح هایی بشدت راهبردی می باشد که تحقیقا از سال های پیش از انقلاب تا کنون نسبت به دیگر مولفه های عمران و توسعه (چون سد سازی و احداث شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی و غیره )، تا حدود قابل توجهی مغفول مانده است.

احتمالا استحضار داشته باشید که یکی از پیامد های چنین اهمالی ، فرسایش فزاینده لایه های خاک (rapid soil erosion)    در اراضی شیب دار فاقد پوشش مناسب گیاهی بویژه هنگام بارش های سیلابی در حوضه های آبریز رودخانه ها گردیده است.  مراد اینجا اشاره به توده های عظیمی از جابجایی رسوباتی(سالیانه حدود دو میلیارد تن در کشور) است که مالا در مخازن ابر سازه های احداث شده ترسبب گردیده تا شوربختانه تسخیر کننده بخش قابل توجهی از ظرفیت های مفید آنان گردند!

نیاز به یادآوری نمی باشد که چنین پدیده ای موجب بروز پیامد های گونه گونی در خود مخازن و مستحدثات سخت افزاری پیوسته به آنها مثل کانال های شرق و غرب در شبکه مدرن آبیاری و زهکشی دز خواهد گردید. شاید این نکنه شایان توجه باشد که نتایج مدل سازی کامپیوتری رسوبات ریز دانه وارده به کانال شرق آبگیر از بند انحرافی دزفول توسط دانشجویان تحت نظارت نگارنده حدود ٣٥ تن در سال برآورد شده است ! رقم مشابه آن در کانال غرب بیش از ٥٠ تن در سال بالغ می گردد.

 اینها همان پیامد های محیطی  بیرون از مخازن می باشد که هزینه های شایان توجهی به بودجه مدیریت منابع آب کشور تحمیل نموده و از اینرو سهم مدیریت نگهداری بلند مدت از آنها روندی کاهنده خواهد داشت . شوربختانه مُلک و ملت شاهد گرایش زیاد دیوانسالاران متنفذ قدرتمند نسبتا پراشتهایی برای لابی گری در تخصیص بودجه های سخاوتمندانه برای ساخت سخت افزار ها (در راس آن سد سازی) می باشند که بلحاظ حاشیه قابل توجه سود شان برای مجریان (ببهای غفلت طولانی آنان در توسعه پوشش گیاهی پایدار در پهنه های آسیب پذیر بالا دست سد ها)، در اولویت برنامه های راهبردی قرار گرفته می گیرند ! در معرضی کشور شاهد روند فزاینده سد سازی می باشد که چنین رویکردی در جهان پیشرفته (برخلاف همسایگان شرقی و غربی ایران ) بیش و کم منسوخ و از فهرست برنامه های راهبردی آنان حذف گردیده است!

٣-پیگیری جدی و مستمر جنابعالی در تامین بودجه مورد نیاز برای تکمیل اقدامات مرمتی و فراهم نمودن تمهیدات نگهداری (maintenance provisions)  از سخت افزار های تشکیل دهنده شبکه های تامین آب کشتزار های آبخور. ضمنا شایسته است که همزمان در چگونگی کیفیت نرم افزار ها (بویژه رویکرد های مدیریتی) بازنگری بنیادی معمول گردد. لذا رویکرد غالب در برنامه ریزی های کلان باید بکلی اصلاح گردد تا از آن رهگذر ، شیوه های مدیریت نوین "آزمون پس داده شده" در پروژه های موفق جایگزین روش های منسوخی گردد که در جهان توسعه یافته به حافظه تاریخی سپرده شده اند!

٤-اصرار جنابعالی بر اعمال روش های نظارتی کارشناسانه بویژه در صیانت از رژیم طبیعی رودخانه ها و سایر پهنه های آبی و تلقی آنها بعنوان موجوداتی زنده و فوق العاده حساس و آسیب پذیر . چنین مراقبت هایی باید بیش و کم روی چگونگی پیشگیری از دخل و تصرفات تهدید کننده پایداری آنان بویژه در مسیر آبراهه ها چه بواسطه پمپاژ معکوس آب آنها به حوضه های دیگر (و در نتیجه کاهش دبی پایه آنان) و چه برداشت مصالح بستر و کرانه هایشان توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی ( مسیر گلال یا رودخانه های فصلی های شیرین آب-سربیشه-کهنک و سرشاخه فرع

٦-پیگیری چگونگی کاهش موانع و معضلات نفس گیر موجود در فرآیند های تولید و توزیع محصولات کشاورزی عرضه شده توسط یکی از پرتلاش ترین آحاد ، کم مطالبه ترین اقشار و متعهد ترین جماعت مولد کشور در راستای تامین رفاه عمومی جامعه ! لازم بذکر نمی باشد که اهتمام در جهت مدیریت موثر چنین مشکلاتی حداقل به یک دهه زمان برای کار جدی نیاز دارد که بایستی مدنظر جنابعالی قرار گیرد!

٧-معطوف نمودن بیش از پیش نهاد های حاکمیتی به وضعیت شکننده اقشار "پیشانی سوخته از آفتاب دشتهای کشور" چه بلحاظ اندیشیدن راهکار هایی برای تضمین آب تامین شده در دریچه های کشتزارشان ، چه در کمک به تهیه نهاده های گرانقیمت و چه بلحاظ پشتیبانی های فراگیر نهادی (institutional  supports) آنان مانند رفع موانع تولید بشیوه فناورانه و کمک در سهولت توزیع محصولات تولیدی آنان در بازارهای درون و برون مرزی! مراد همان کنشگران بیابانوردی است که خود و یا پدران، مادران، خواهران و برادرانشان همواره مرزداران متعهد کشور بوده اند. قشری از جامعه که در زمره فداکارترین مولدین محصولات غذایی بوده و همانند هم پیشه گان خود در دشت های سیستان و بلوچستان، قزوین، گرگان ، مغان ، جیرفت ، سرپل ذهاب و دشت عباس ، با تلاش های بی وقفه خویش همواره سهم بسزایی در تامین سبد غذایی جمعیت کشور داشته اند! کشاورزانی که با تمام محدودیت های اقلیمی در شرایط طاقت فرسای جنوب ، پهنه زیر کشت محصولات خود را بعنوان بستر هایی بارور مورد بهره برداری قرار داده و از اینرو  استان ششم را از دیر باز تا کنون در بیشتر ماه های سال به انبار غله کشور تبدیل نموده اند !

بنظر نگارنده ، توده کشاورزان زحمتکش کشور باندازه کافی بار سنگین تولید و توزیع محصولات مورد نیاز کشور را بدوش کشیده اند و جادارد که دولت کریمه آنان را در توسعه روشهای تولید فناورانه (پایدار) جدا پشتیبانی نموده تا از آن رهگذر نیاز به کشت محصولات آب بر و پر هزینه برای تامین معیشت خود نباشند! پشتیبانی بیشتر نهاد های حاکمیتی از کشاورزان چغندر کار در پهنه شمال غربی استان (بر اساس عملکرد آزمون پس داده شده در  کشتزار های دزفول بزرگ) از طریق راه اندازی کارخانه های فناور تصفیه قند برای جذب تولیدات مولدین بدون ضرورت حمل آنها به کارخانه های اصفهان ، چالانچولان و اسلام آباد غرب ! اشاره به چالش حذف محصول چغندر از برنامه تناوب کشت چغندر کاران حرفه ای شمال خوزستان می باشد که در چند فصل کشت اخیر خسارت های اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی را به منطقه وارد نموده است !

 

٨-بهره گیری تشکیلات دیوانی حاکم بر حوزه های مهم آب، خاک و محیط زیست از ظرفیتهای فنی-مهندسی دانشگاهیان و کارشناسان باورمند و متعهد به مبانی توسعه پایدار و دیگر متخصصین و نهاد های غیره دولتی آگاه و دلسوز . احتمالا استحضارداشته باشید که "انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان" یکی از مراجع کارشناسی معتبر در کشور بشمار میآید که اعضاء آن برجسته مدیران و نخبه کارشناسان حوزه مهندسی زراعی کشور می باشند . کادری بسیار  ورزیده که در مطالعه و اجرای طرح های کلان زیر ساختی کشور (در پیشا و پسا انقلاب ) نقش آفرین بوده اند !

 این گروه نخبه کم بدیل در حوزه تخصصی خود دارای ظرفیت ها و توانمندی های کارشناختی خارق العاده برای ارائه مشاوره های ارزشمند به دست اندرکاران و تصمیم سازان کلان دیوانی می باشند !

شوربختانه دولت های پیشین در بهترین حالت از وجود این ظرفیت ها غافل بوده و در بدترین حالت نسبت به آنان گرایش علم گریزی داشته اند! شاید خالی از لطف نباشد که باستحضار مبارک آن نماینده محترم برساند که مؤسسین اساس این انجمن کارشناسی از قضاء هم سنگران و هم اندیشان پیشینتان بوده اند و بهتر از دیگران می توانند در پاسخگویی به چالش های موصوفه فوق جنابعالی و سایر دغدغه مندان توسعه پایدار را یاری نمایند !

در پایان انتظار می رود در معرضی که دولتمردان ، صادق خلیلیان را بجای سلف شان  (محمد علی نظام سلطنه مافی ) به کرسی والی گری استان ششم سابق و مردم شریف "دزفول بزرگ" جنابعالی را برای تلاش و کوشش بی وقفه در تدوین موارد تقنینی و حسن نظارت بر عملکرد نهاد های اجرائی کشور (خاصه دولت کریمه ) به خانه ملت فرستاده اند، جا دارد که همواره نسبت به رسالت خطیرتان در تامین منافع موکلین خویش کاملا هوشیار و تاثیرگذار باشید!

 رجاء واثق دارد که آن سیاستمدار کهنه کار با درایت منحصر بفرد سیاسی خویش می توانند بنحوی هوشمندانه فرصت های موجود را برای گشودن پنجره هایی بسوی تعالی شهر و دیار مغتنم شمرند !

امید است که جنابعالی و هم اندیشان متعهد و مسولیت پذیرتان در تلاش برای گشایش گره ها از مشکلات معیشتی و رفع تنگنا ها در مسیر تامین رفاه موکلین خویش ، و بطبع کاهش آلام آنان در آتی ، توفیق حاصل نمایید!

با تقدیم احترامات فائقه     

دکتر نجف هدایت پژوهشگر آب و محیط زیست

پنجشنبه 8 مهرماه 1400


نظرات شما

admin-magz

عبدالامیر مقدم نیا

جناب دکتر هدایت سلام همیشه از روی دلسوزی ورود کرده و سخن کارشناسی شده‌ را با ادله علمی طرح نموده‌اند. دلنگرانی‌های آن استاد گرامی ستودنی است. یک کلام ختم کلام عرض کنم و آن این‌که هیچ اتفاقی پیش نخواهد افتاد. اصلا قرار نیست که تحولی ایجاد شود! این کاروان راهی را که در پیش گرفته کسی را جلودارش نیست. اصلا کار پژوهشی، آینده‌نگری، طرح مباحث علمی، برنامه‌ریزی درازمدت، کوتاه مدت، تعریف چشم‌انداز، پیش‌بینی افق‌های روشن، گوشزد کردن بحران‌های غیر مترقبه، بنویس، جلسه بگیر، اندیشمندان را دعوت کن، طرح، پیش‌طرح تدوین کن و... همه یامفت! یامفت! یامفت. نشد. نشد. ونشد هناق گرفتم از بس گفتم دزفول سیاست زده‌است. دزفول در فرهنگ متعالی از دیرباز تاکنون استحاله علم و دانش بوده و اندیش پرور سیاسیون است. فقط، فقط، و فقط توسعه یافتگی می‌خواهد و بس. این دیار در حوزه‌ی جغرافیایی واقع شده‌است که از کوه‌ها سر به فلک کشبده بختیاریش تا دشت حاصلخیز نعم فراوان دارد و کم نمی‌آورد. اما برنامه‌ریزان حاذق و توانا می‌خواهد (دارد/ فراوان)‘که همه به حاشیه رانده شده‌اند میگن طرف همیشه میگه من درخدمت تک نک عزیزان هستم بفرمائید! اما چنان غرق حواشی است که آش همچنان همان آش است و کاسه همان کاسه قریب یک سال و نیم، دو سال بی‌ادعا برنامه ریزی کردم همه بی‌حاصل. عزیزم جانم، دکتر گرامی آقای هدایت طرف از حالا در فکر برنامه‌ریزی برای چهار سال بعد است غافل از آن‌که دوره بعد قرار نیست هیچ دزفولی راه به مجلس باز کند. زیرا درخت اعتماد را خشکانیده‌اند و خواهند دیدار دوره پیش‌رو کسی پای صندوق رای نخواهد گذاشت. حالا جناب‌عالی هی بگو آبخیزداری، رود، بحران آب و... با سپاس فراوان این کوچه بن بست است.

۱۴۰۰/۰۷/۰۸

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری