آخرین مطالب

رئیس پلیس راهور: کروکی ها تا 2 ماه آینده الکترونیکی می شود

رئیس پلیس راهور: کروکی ها تا 2 ماه آینده الکترونیکی می شود حوادث

رئیس پلیس راهور: کروکی ها تا 2 ماه آینده الکترونیکی می شود

  بزرگنمایی:
کروکی در بروز تصادفات از سوی کارشناس پلیس راهور بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا از ایجاد تصادفات ساختگی و سوءاستفاده از بیمه جلوگیری می‌کند، براین اساس ضروری است تا سیستمی طراحی شود تا با کمترین خطا از بروز تخلفات احتمالی بعد از تصادفات جلوگیری کند.

بازسازی صحنه تصادف یکی از شیوه‌های تشخیص جزئیات تصادف رانندگی توسط افسران راهور و کارشناسان رسمی تصادفات است در این شیوه با بررسی آثار به جا مانده از صحنه تصادف، کروکی تصادف ترسیم می‌شود.
پلیس راهور در سال‌های اخیر در راستای هوشمند سازی پلیس به ویژه در حوزه ترافیکی به دنبال طرحی بود تا کروکی ها از ترسیم دستی خارج و به صورت هوشمند طراحی شود چرا که هوشمند شدن کروکی تصادفات منجر به کاهش هزینه ها و جلوگیری از تصادفات ساختگی و همچنین سوء استفاده از بیمه می شود.

به همین دلیل یکی از برنامه های جدی در پلیس راهور علاوه بر برنامه هایی از جمله کاهش تصادفات، مدیریت صحیح ترافیک و ارائه خدمات مطلوب، تحول سیستمی در حوزه هوشمند سازی و اثبات پلیس در این بخش بوده است.  به گفته کارشناسان پلیس راهور،  حذف جریمه و کروکی های کاغذی منجر به صحت کار و کاهش هزینه های دولت و مردم می شود.
این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در برخی استان ها اجرا شده و در ابتدا حدود 6 هزار دست افزار در کشور به این منظور در اختیار پلیس راهور قرار گرفت و پلیس راه های شهرها از دست افزارهای هوشمند استفاده می کردند که پلیس از طریق این دست افزارها نسبت به وضعیت راننده و وسیله نقلیه مطلع می شوند.  در حالی که در اعمال جریمه دستی چنین مزیتی وجود ندارد اما با الکترونیکی شدن جریمه و کروکی‌ها کافیست شماره پلاک را وارد سیستم کرده، همه اطلاعات وسیله نقلیه در دست افزار پلیس رویت می شود و دیگر نیازی نیست که بقیه موضوعات مرتبط به خودرو را وارد کرد یا با وارد کردن کد ملی یا شماره گواهی‌نامه به راحتی اطلاعات خودرو در اختیار پلیس قرار می گیرد.

از طریق دست افزارها می توان بیمه خودروها را چک کرد و از معتبر بودن بیمه نامه ها مطمئن شد البته اطلاعات دیگری نیز از جمله مسروقه یا توقیفی بودن خودرو نیز در اختیار افسر پلیس راهور قرار می گیرد. از اقداماتی که براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی صورت گرفت این بود که جریمه ها را بلافاصله به صورت پیامک به افرادی که تخلف کرده اند، اطلاع رسانی کرده تا بدانند در کجا و به چه دلیلی جریمه شده اند از این طریق اقدام پیشگیرانه صحیح اتفاق می افتد و همچنین هموطنان از میزان جریمه خود مطلع می شوند تا مشمول بحث دو برابر شدن جرائم نشود.
به زودی در سراسر کشور جریمه ها با سیستم دست افزار انجام می شود هر چند با پانچ دستی نیز پیامک به هموطنان ارسال می شود اما دست افزارهای پلیس بلافاصله جریمه ها را ارسال می کند. با انجام کروکی الکترونیکی، از کروکی های تقلبی و کلاهبرداری در این بخش جلوگیری می شود و صحت بخشی که در این زمینه وجود دارد بسیار بیشتر از کروکی های دستی و زمان‌بر است بر این اساس اصلی ترین سند تصادفات خودرویی الکترونیکی می شود.

کروکی های الکترونیکی با وجود آمار بالای تصادفات در ایران بسیار موثر خواهد بود چرا که تصادفات از جدی ترین معضلات کشور است و  سالانه 16 تا 17 هزار نفر در اثر حوادث ترافیکی جان می بازند. به گفته کارشناسان پلیس راهور بسیاری از عوامل در بروز تصادفات در ایران تاثیرگذار است، عواملی مثل خواب آلود بودن، خوردن و آشامیدن در حین رانندگی، خرابی سیستم ترمز، فرسوده بودن خودرو و کم نور بودن چراغ‌ها تاثیرگذار است. گاهی هم عوامل محیطی مثل آب و هوا یا خرابی جاده زمینه‌ساز حادثه می‌شود اما در بسیاری از زمینه‌ها اشتباه‌ انسانی از نخستین علل تصادفات به شمار می‌آید.

انواع تصادفات
در ترسیم کروکی ها حالات مختلف تصادف بسیار مهم است به عنوان مثال تصادف 2 خودرو سه حالت دارد،  تصادف از عقب (برخورد جلوی ماشین به سپر عقب ماشین دیگر)، تصادف از بغل، تصادف از رو به رو (شاخ به شاخ شدن) که همه این نوع تصادفات تنها از طریق کروکی مشخص می شود.  

عادات غلط رانندگی در افزایش تصادفات
عادات متعددی در رانندگان منجر به افزایش تصادفات در ایران می شود، از جمله رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت و توجه به همراه در حین رانندگی، خوردن و نوشیدن در رانندگی، رعایت نکردن فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت حرکات نمایشی در حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی رانندگی، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن، جر و بحث در داخل خودرو، خوردن شربت یا قرصهای مسکن و خواب‌آور.

از دیگر عادت های غلط در حین رانندگی که منجر به تصادف می شود،  راندن خودرو بدون توجه به سرعت مجاز که اصطلاحا سرعت گفته می‌شود. لازم به توضیح است که سرعت زیاد یا کمتر از حد مجاز باعث ایجاد مشکل در رانندگی می‌شود. سرعت زیاد  یا کمتر از حد مجاز از عوامل مؤثر در تصادفات است، به عنوان مثال سرعت زیاد نزدیک به پیچ، سرعت زیاد برای سبقت گرفتن، سرعت زیاد و ترکیدن لاستیک، سرعت زیاد و نقص فنی (عدم گرفتن ترمز)، سرعت کمتر از حداقل سرعت در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها.
خطای دید یکی دیگر از عوامل تصادفات رانندگی است. عده‌ای از افرادی که دارای گواهینامه با عینک هستند زمان رانندگی از عینک استفاده نمی‌کنند و این مساله در دید آن ها خطا ایجاد می‌کند و باعث بروز تصادف می‌شود. خواب آلوده بودن راننده و مصرف داروهای مسکن هم باعث خطا در دید وی خواهد شد.

رانندگی با حالت خستگی و در مدت طولانی زمان عکس‌العمل راننده را افزایش می‌دهد  نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد افیونی هم درک راننده را کاهش می دهد،  

طراحی جاده یکی از عواملی است که باعث تصادف می‌شود،  چنانچه جاده‌ها با اصول مهندسی ساخته نشوند تصادف در جاده بیشتر می‌شود. در طراحی جاده مهندسان به شیب جاده و پیچ‌های جاده‌ها توجه زیادی دارند.
طراحی خودرو نیز به نوبه خود در تصادفات نقش دارد، طراحی روشی است قانونمند برای رفع نیاز جامعه. هدف طراح نظم بخشیدن به یک حرکت نتیجه بخش است در طراحی خودرو طراح سعی دارد که با توجه به نیاز جامعه با بررسی تمام امکانات موجود طرح خود را به نتیجه برساند. در بخش طراحی خودرو، طراح باید وضعیت فرهنگی،  اقتصادی جامعه خود را در نظر داشته باشد. وضعیت راه‌ها و جاده‌ها و بزرگراه‌های هر کشوری متفاوت است براین اساس باتوجه با این شرایط طرح را پیاده می‌کند چنانچه این مساله رعایت نشود، باعث حوادث ناگواری خواهد شد.

از سوی دیگر چنانچه خودرو نقص فنی داشته باشد احتمال بروز تصادف بسیار زیاد می‌شود. تعمیرات خودرو به منظور بازدیدهای فنی قبل از استفاده از آن است چنانچه مشکلی در آن دیده شود قبل از استفاده از آن، نواقص برطرف شود.

به گفته برخی کارشناسان سالانه 800 هزار تصادف در ایران روی می‌دهد که از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ای،  ایران رتبه اول را در جهان دارد.  رعایت قوانین و مقررات رانندگی که فرهنگ رانندگی گفته می‌شود، باعث کاهش آمار تصادفات است.
همان طور که گفته شد سه عامل مهم در تصادفات مؤثر است، انسان، جاده و خودرو، با ایجاد مشکل در هرکدام از این عوامل آمار تصادفات افزایش یافته و با رفع مشکل آمار تصادفات کاهش می یابد. در سال‌های اخیر با آموزش و بهتر شدن جاده‌ها و رفع نواقص خودروها آمار تصادفات به‌خوبی کاهش یافته است اما همچنان برخی تصادفات جزء تصادفات متداول به شمار می رود، بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی دقتی و بی‌توجهی و سهل انگاری راننده صورت می‌گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌آورد.

 

کروکی ها تا 2 ماه آینده در سراسر کشور الکترونیکی می‌شود
سردارسیدکمال هادیانفر رییس پلیس راهور چندی پیش اعلام کرد: تا 2 ماه آینده در سراسر کشور 9 هزار تبلت و سه هزار دست افزار سپهر توزیع می شود و کروکی تصادفات الکترونیکی خواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری