آخرین مطالب

یادادشت نسترن اسکندرپور درباره نمایش مجهول به کارگردانی سروس کهوری نژاد

یادادشت نسترن اسکندرپور درباره نمایش مجهول به کارگردانی سروس کهوری نژاد فرهنگی - اجتماعی - گفتگوی ویژه - هنر و رویدادها - ویژه خبرنگاران واصحاب رسانه - صدای مردم

یادادشت نسترن اسکندرپور درباره نمایش مجهول به  کارگردانی  سروس کهوری  نژاد

  بزرگنمایی:

من امروز به تماشای نمایش شما آمدم در یک رویا و کابوس غرق شدم و هزاران سوال در ذهن دارم . این نمایش چطور شکل گرفت. در پاسخ به این سوال که من چه میاندیشم که چنین نمایشی شکل میگیرد نمیتوانم پاسخ قانع کنندهای بگویم اما به رسم پاسخ باید چیزی بگویم چون بدون شک اندیشیده ام و این تراوش اندیشگی تنها مال من نیست. به نظر من و بسیاری دیگر، اندیشگی حاصل تعامالت ما با محیطی است که در آن زیست میکنیم و ما با هم اندیشگی زمان خود را میسازیم همه بر من تاثیر میگذارند و من هم به ناچار بر دیگران تاثیر خواهم گذاشت و این زندگی است کار من هنر است.
گفتگو هابی دارم و در قالب سینما و نمایش محتوای رسانهای خود را تولید میکنم و این تولید روندی دارد که با همراهی یک گروه نمایشی شکل میگیرد پس به شکل دیگر میتوان گفت که ما با هم در گروه هنری رمز این محتوی را تولید کردهایم . هسته اصلی نمایش ما روایتی است از انسان، خارج از محدوده زن بودن یا مرد بودن، زیست در زمان و مکان موضوعی را شامل میشود و آن موضوع روایت این نمایش است منظور این است که سبک نمایش شما روایی است؟ اگر در مورد سبک نمایش موضوع را به این شکل مطرح کنم فکر میکنم بهتر است.
خب، به طور مشخص هیچگاه نمیتوانم بگویم که من این هستم یا آن ..... اما نامی دارم و این فقط یک نام است انسان در مواجه با محیط ناچار به تغییرات لحظهای است. به گونهای که گاه در لحظه و با تغییرات محیط تبدیل به چیزی دیگری میشویم. در آن لحظه دیگر آن نیستیم که بوده ایم. در میان امواج تغییرات پیرامون ما ، نمایش ما فقط یک نمایش است نمایش ما روایی است یا رئالیسم جادویی با گزاره گرایی ویا ..... این نمایش است و نمایش در تغییر ومواجهه با موضوع خود همه چیز میشود و لحظهای روایی است و فقط یک لحظه را روایت میکند و لحظه دیگر، چنان هم ذات پنداری شکل میگیرد که شخص بازی بر سرنوشت خود و دیگران میگرید در گستره زمان نمایش نمیتوان شخص بازی ، اجرای نمایشی و زندگی را در یک سبک زندان کرد ... شخص بازی باید آزادانه در باره درگیری خود را با محیط پیرامون خود حرف بزند حرکت کند و.... زندگی را به ما نشان دهد.
قطعا نمایش ما دارای یک زیر ساخت است من این زیرساخت را هیبت نمایش نامه می- نامم هیبتی که همه چیز بر آن استوار است و باید در طول تمرین گروه با آن آشنا شده وآنرا کشف کند. هیبتی که از تخیل نویسنده شکوفه کرده. اینک گروه نمایش در تمرین آنرا به بار مینشاند و میوه این هیبت نمایش است. این همان است که تماشاگر میبیند. رنگ... کلمه.... نور.... موسیقی... تجسم چیزی به نام زمان و مکان.... و از آن هزاران هیبتی در ذهن او شکوفه کرده به بار نشسته و میوه آن مکاشفه و فهمی است که با دیگری متفاوت است. و این جادوی هنر نمایش است. در نمایش شما ابزارهایی وجود دارد که در طول نمایش دچار تغییر میشوند. یک درخت و دایره که شخص بازی شما را در گذر زمان به اینجا و آنجا میبرد. پارچه آبی که دریا میشود. بازیگر شما کوزهرا میسازد و نابود میکند.

چطور به این شکل از اجرا رسیدید.؟ من به شکلی از اجرا نرسیده ام. این شکل در محیط پیرامون ما وجود دارد من فقط آنرا دیده ام و پس از دیدن یادداشت برداری کرده و آنرا به درون کارگاه فکر و تخیل برده ام در این کارگاه به کالبد شکافی مشغول شده ام و در این کالبد جانی بزرگ کشف کرده ام آنرا طبقه بندی کرده و سپس در قالب یک اجرا در این نمایش به دیگران نشان میدهم. این شکل آیین سرزمین من است .
آیین عزا و عروسی. آیین کار و معاش . آیینهای روان درمانی.و بسیاری دیگر که آنقدر نامحسوس در ما رخنه کرده اند که آنها را احساس نمیکنیم زندگی ما دچار مرض تکرار شده و این تکرار نوعی بیحسی در ما ایجاد کرده و این تا به آنجا رفته که نابینا شده ایم. بسیار از موارد فرهنگی خود را نمیبینیم. این حرفهایی بود در باره آنچه روی صحنه است. اما در پشت صحنه چه میگذرد
کار من این است. در دانشگاه تهران و دانشکده تربیت مدرس هشت سال درس خواندم و سالها کار نمایش تالش کردم و حاال به اینجا رسیده ام که نمایشی بر ای فرهنگ این مرز و بوم به صحنه برده ام اما دریغ از حمایت هایی که باید در حوزه فرهنگ انجام شود. انگار در این سالها راه اشتباهی در پیش گرفته ام و باید مانند دیگرانی که به فکر خودشان هستند بی اعتنا به فرهنگ وتمدن خود به سوی کار دیگری میرفتم. کاری که اینچنین نباشد. اینکه میگویم اینچنین برای آن است که در واقع نمیدانم از کجایش بگویم. هنری فاخر که اینک بی یار و یاور در گوشه های ذهن اجتماع پرسه میزند.شما خودتان دیگر تا آخر این دفتر را میتوانید حدث بزنید. گفته های دیگران هم در این باب کم نبوده و نیست اما کو و کجاست آن گوش شنوا وآن دست توانا که بر نقشهای کهن این فرش ابریشمین نگاهی بیندازد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رادیو شوش منتشرشد

صدور ویزای توریستی ایران متوقف شد؟

قرداحی: برای حل بحران لبنان و عربستان استعفا می‌دهم

توافق فرانسه و امارات برای فروش جنگنده‌های پیشرفته رافائل

رادیوخبری خوزستان منتشرشد

رادیو خبری صبح ملت ویژه شهرستان دزفول منتشرشد

سارقان حرفه ای کابل و سیم در شهر امام ، دزفول در دام پلیس

بالاخره کارگر خرمشهری خندیدبه روایت تصویر

رویترز:در حالی که ایران پیشنهادات خود را مطرح می کند، بلینکن در مورد مذاکرات هسته ای ضعیف عمل می کند

صدای مخاطب / مردم را دریابید

کتاب «رامهرمز در نگاهی تازه»

پرنده رباتیک با توانایی بی‌نظیر در گرفتن شاخه‌ درختان

بلینکن: روسیه و آمریکا موافق داشتن روابط قابل پیش‌بینی هستند

وزیر اقتصاد خبر داد وام 10 میلیونی قرض‌الحسنه به سرپرستان کرونایی

انتخاب برگزیده های مصنوعات صنایع دستی صنعتگران کشور

رییس بسیج مستضعفین کشور: بسیج خوزستان در الگوسازی اقتصاد مقاومتی مردم سالار پیشتاز است

تاج به تاراج رفته...

قبض های چند صد میلیون تومانی در انتظار قربانیان تماس های مشکوک خارجی

واحد اطلاعات اکونومیست، شهر تل آویو را گران قیمت ترین شهر جهان و تهران را بیست و نهمین شهر از این نظر معرفی کرد.

باران نجات بخش زریوار شد

سرلشکر موسوی: به قابلیت و پیشرفت‌های مهمی در حوزه تجهیزات دست یافته‌ایم

رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: ایران بیش از 30 میلیون «گیمر» دارد

به بهانه روز جهانی ایدز؛ آیا آینده ای روشن در انتظار بیماران مبتلا به ایدز خواهد بود؟

حضور قالیباف در کاشمر برای شرکت در مراسم بزرگداشت شهید مدرس

گروسی: غنی‌سازی 90 درصدی در ایران وجود ندارد/ امیدوارم به‌زودی به توافق برسیم

رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ایلام: ایلام در دفاع مقدّس یک دژ مستحکم بود

اظهارات مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در مورد پرونده اعدام محیط‌بان کرمانشاهی

جزئیات پذیرش بدون آزمون دانشجوی ارشد در دانشگاه تهران

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس مطرح کرد ضرورت تجدیدنظر در حکمرانی آب

مجمع عمومی سازمان ملل متحد: تصمیم اسرائیل در جولان اشغالی سوریه باطل و بی‌اعتبار است

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی خوزستان: شهرک کشاورزی شوش 500 فرصت شغلی ایجاد می کند

فرماندارشهرستان امیدیه خبرداد:عملیات ساخت و اجرایی نیروگاه سیکل ترکیبی امیدیه به زودی آغاز می شود

سرپرست فرمانداری شادگان: بیشترین حجم درمان معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد انجام می شود

جلسه ستاد کرونا در سالن جلسات فرمانداری هندیجان برگزار شد

رئیس ناتو می گوید روسیه بهای گزافی را برای تجاوز به اوکراین خواهد پرداخت

شهردار مسجدسلیمان با رای اعضا شورای شهر مشخص شد

رئیس جمهور 16 آذر با دانشجویان دیدار می کند

سکان دار جدید فرمانداری اهواز مشخص شد

سکه بر مدار صعود؛ دلار در کانال 26 هزار تومان درجا می زند

عضو اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: جولان دلال‌ها زیرسایه ارز 4200 تومانی

تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص نشد/ ممکن است قیمت‌ها تغییر نکند!

غریب آبادی: زندانی دوتابعیتی نداریم/ممنوع الورودی نداریم

مجموعه کلینیک نخبگان سلامت آوین

خورشید گرفتگی کامل 2021 شنبه آینده رخ می‌دهد

ادعای مضحک رسانه دولتی ترکیه درباره جزایر سه گانه

لوگوی گوگل در تسخیر دانشمند ایرانی

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران: جامعه بین‌الملل در ارتباط با آوارگان افغان تماس بیشتری با ایران داشته باشد

وحیدی: دغدغه دولت و مجلس رفع تنگناهای معیشتی مردم است

تأکید مجدد پلیس بر رسمی بودن برگ سبز به عنوان سند خودرو

شهروندان از دست فروشان گوشت خرید نکنند