آخرین مطالب

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت فرهنگی - اجتماعی - صدای مردم

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

  بزرگنمایی:
پل تاریخی «شاه عباسی» کرج که دو دهه‌ای است به ثبت ملی رسیده، سال‌هاست که فرسوده است و در تمام این سال‌ها وعده مراقبت آن را سرپا نگه داشته اما از سال گذشته تا امروز وضعیت او وخیم‌تر شده است و مرمت آن را که کمتر از یک سال است آغاز شده، متوقف کرده‌اند.

پل تاریخی «شاه عباسی» کرج که دو دهه‌ای است به ثبت ملی رسیده، سال‌هاست که فرسوده است و در تمام این سال‌ها وعده مراقبت آن را سرپا نگه داشته اما از سال گذشته تا امروز وضعیت او وخیم‌تر شده است و مرمت آن را که کمتر از یک سال است آغاز شده، متوقف کرده‌اند.

در سلسله گزارش‌های گذشته به اهمیت حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و همچنین آثار و بناهای تاریخی که مورد بی‌مهری متولیان قرار گرفته‌اند، تا جایی‌که برخی از آن‌ها به ورطه نابودی کشیده شدند، اشاره کردیم. همانطور که گفته شد ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی از موارث فرهنگی غنی نیز بهره‌مند است و یکی از دغدغه‌های امروز نگهداری درست از این آثار است که مانند شناسنامه یک ملت و بیانگر فرهنگ و خاطرات گذشته ایران هستند. 

در این گزارش به بررسی وضعیت پل تاریخی در کرج پرداختیم که این روزها نیازمند مرمت و توجه است اما به علت فقدان بودجه، مرمت آن متوقف شده است. 

به گزارش ایسنا، پل «شاه‌عباسی» نامی است که محلیان به پلی واقع بر رودخانه کرج می‌گویند؛ پلی که پی آن در دروه سلجوقی شکل گرفته و در دوران صفوی باسازی و تکمیل شده است. این پل تاریخی با نام «پل دختر» کرج در اسفند ماه سال 1379 با  شماره 3501 به ثبت ملی رسیده است.

«پل دختر» در بخش خاوری شهر کرج و در ابتدای ورودی محله حصار کرج نزدیک به 61 متر طول و بیش از هفت متر پهنا دارد. طاق دهانه‌های بزرگ‌تر با کمان نیم‌دایره اجرا شده ‌است، در حالی که کمان دهانه‌های طبقه دوم، به شکل جناغی است. راه دسترسی به دهانه‌های طبقه دوم، از طریق راه پله‌ای است که در دهانه کوچک جایگذاری شده‌ است. این دهانه‌ها همچنین محلی برای استراحت به ‌شمار می‌رفته است.

«پل دختر» یا «پل سلیمانیه» و یا «پل صفوی کرج» در گذشته ارتباط میان «ری» و «تهران» با «قزوین» و غرب کشور را ممکن می‌کرده است. اما در سال 1330 شمسی با ساختن پلی در نزدیکی پل دختر که به پل سنگی (پهلوی دوم) معروف است، تردد از روی پل دختر ممنوع شد و تردد از روی پل جدید صورت گرفت. عوامل مخرب محیطی از جمله بارش باران و سیل و تعرضات انسانی گرد فرسودگی را بر چهره این پل تاریخی پاشیده‌اند و به دلیل کاهش استحکام پایه‌های آن در معرض فرو ریختن و نابودی بوده‌ است.

اولین زنگ خطر برای پل «شاه‌عباسی»

در مهرماه سال 86 مدیر اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری کرج به ایسنا خبر داد که پل شاه‌عباسی کرج به‌دلیل نرسیدن اعتبار و بودجه‌ درخواستی در وضعیت اضطراری به‌سر می‌برد و امکان ریزش آن زیاد است.

رحمان مخاطب در این گفت‌وگو وضعیت این پل را این‌گونه تشریح کرد: پل شاه‌عباسی کرج به‌دلیل فرسودگی و فرسایشی که براثر جاری شدن سیل سال گذشته و بهار امسال ایجاد شده است، به مرمت اضطراری نیاز دارد. با وجود پی‌گیری‌های متعدد،‌ نامه‌نگاری‌ها و اعلام بودجه‌ یک‌صد میلیون تومانی پیشنهادی در سال 1386، متاسفانه هیچ بودجه‌ای تاکنون برای مرمت این پل اختصاص نیافته است.طبق برنامه‌ پیشنهادی و براساس میزان اعتبار درخواستی، قرار بود با اجرای طرح مرمتی پل، عملیات نجات‌بخشی آن انجام شود که تا زمان رسیدن اعتبار، پل شاه‌عباسی کرج هم‌چنان در بلاتکلیفی باقی می‌ماند.

به گفته‌ مخاطب، اوایل سال 1385 با نصب داربست در زیر پل، بخشی از کارهای پژوهشی  و کارشناسی مرمت پل انجام شد که آن هم به‌دلیل نداشتن بودجه متوقف شد و هنوز هیچ اعتباری برای اجرای مرمت و احیا داده نشده است.

«شاه‌عباسی» مرمت می‌شود؟

در ادامه و با گذشت دو سال (مهرماه سال 88) خبر رسید که مرحله‌ نخست مرمت پل شاه‌عباسی مهرماه 88 به پایان می‌رسد.

علیرضا دهقان مهرجردی معاون میراث فرهنگی اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری کرج که این خبر را به ایسنا داد، در این باره توضیح داد: این مرمت با اعتباری حدود 34میلیون تومان انجام می‌شود و مرحله‌ نخست این پروژه را شامل استحکام‌بخشی تاق‌چشمه‌ بزرگ، پله‌گذاری دو طرف پل و سنگ‌فرش روکش پل است. پله‌گذاری این پل در دو جهت انجام می‌شود تا مردم و گردشگران بتوانند به‌راحتی از روی پل عبور کنند.  به‌دلیل تاریخی بودن پل، با مرمت و پله‌گذاری، وسایل نقلیه نمی‌توانند از آن بگذرند.

او بیان کرد: طرح احیای پل شاه‌عباسی کرج توسط شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در سال‌های گذشته تصویب شده است. این طرح مرمتی نیز براساس طرحی در حال اجراست که توسط معاونت میراث فرهنگی استان تهران تصویب شده است. همچنین براساس طرح مرمت، برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌ایم تا بندکشی، استحکام‌بخشی  زیر تاق‌ها و آجرهای فرسوده در مرحله‌ دوم انجام شود. در مرحله‌ سوم مرمت این پل نیز محوطه‌سازی بستر رودخانه انجام می‌شود که مکاتبات و مقدمات کار با شورا شهر انجام شده‌اند.

ناظر پروژه‌ی مرمت پل شاه‌عباسی کرج با اشاره به تصویب طرح محوطه‌سازی همراه طرح مرمت در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی استان تهران، افزود: بودجه‌ این پروژه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مصوب شده و تخصیص یافته است.

ریزش سقف ‌پل «شاه‌عباسی» تا وعده‌های مرمت آن

بر این اساس، خیال‌ها آسوده شده بود که پل تاریخی «شاه‌عباسی» کرج در دست مرمت قرار می‌گیرد، اما «پل دختر» فقط به مرمت نیاز نداشت، او نیازمند توجه بیشتر و مراقبت بود که دوباره روزی عوامل مخرب محیطی آن را از پا در نیاورند.

حالا ده سالی بود که نام این پل تاریخی شنیده نمی‌شد و به فراموشی سپرده شده بود تا 15 آذر سال 99 بخشی از سقف پل شاه‌عباسی کرج فرو ریخت.

فریدون محمدی- مدیرکل میراث فرهنگی البرز  با اشاره به این موضوع به ایسنا گفت: بدون شک عملیات عمرانی صورت گرفته در اطراف این پل در سال‌های 95 و 96 در وقوع این اتفاق بی تاثیر نبوده است. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که استحکام این پل در حدود 400 سال گذشته به دلیل وقوع سیل و زلزله کم شده است. علاوه بر این، در دهه 40 و 50 نیز پل خاتون محل تردد خودرو بوده که این امر هم در کاهش استحکام این اثر تاریخی تاثیر خود را داشته است. علاوه بر موارد مذکور، با توجه به اینکه پل شکل طاقی دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب‌پذیرترند.

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

او درباره مرمت پل دختر گفت: برنامه مرمت اصلی پل تاریخی کرج اواخر زمستان (سال1399) اجرایی می‌شود ولی از فردا (16 آذر 99) شاهد اجرای عملیات مرمت اضطراری، نجات بخشی و رفع آسیب‌های اولیه این پل خواهیم بود.

همچنین علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی یک روز بعد از ریزش این پل در ان‌جا حضور یافت و با بیان این‌که فرسودگی و آسیب‌دیدگی آثار تاریخی رویداد جدیدی در جهان و ایران نیست، گفت: اقدام فوری برای حفاظت و مرمت پل تاریخی کرج انجام می‌شود.

عزیزاله شهبازی - استاندار البرز نیز 16 آذر در بازدید از نمایشگاه صنایع دستی البرز که با حضور وزیر میراث فرهنگی انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت:امروز وضعیت پل دختر کرج که به دوره صفویه مربوط می‌شود هم مورد بررسی قرار گرفت. در همین خصوص آمادگی داریم 500 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی در اختیار مرمت این پل قرار دهیم.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی البرز  22 آذر 99، بیان کرد: بعد از بررسی‌های انجام شده کارشناسان حوزه مرمت اداره کل، متوجه افتادگی در قسمت چشمه طاق شرقی پل دختر کرج شدند که این افتادگی  باعث ریزش بخشی از این پل شده است. مقرر شده تا اقداماتی از قبیل تامین بودجه، لایروبی و مهار افتادگی، برای شروع عملیات اجرایی حفاظت و مرمت اضطراری این پل تاریخی در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گیرد. بخش عمده آسیبی که در حال حاضر متوجه این اثر تاریخی است به خاطر ریزش آب‌های سطحی و همچنین آب‌هایی است که به منظور آبیاری فضای سبز پیرامون آن جریان داشته و مستقیما وارد پایه‌های شرقی طاق پل می‌شود. بدین منظور لازم است شهرداری نسب به آزادسازی حدود پنج متر از حاشیه این پل اقدام کند تا به موجب آن از نفوذ و ورود آب‌های سطحی و همچنین آب‌های مورد استفاده برای آبیاری محوطه به پایه و بدنه پل جلوگیری شود. همچنین در نظر داریم با نصب تجهیزات مورد نیاز، اقدام به مهار افتادگی در قسمت چشمه طاق شرقی پل کنیم تا از احتمال بروز و ریزش حادثه‌ای جدید جلوگیری شود.

از شروع تا توقف مرمت پل شاه‌عباسی

سرانجام در 31 فروردین 1400 مدیرکل میراث فرهنگی البرز خبر داد که با پایان فصل زمستان، فرآیند مرمت پل تاریخی کرج که بخشی از آن سال گذشته آسیب دید، شروع شده است.

فریدون محمدی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: برای افزایش مقاومت، مقرر شد سازه‌ای سنگی زیر این پل ایجاد شود و چون لازم بود این سازه در مسیر رودخانه و درون آب کار شود باید صبر می‌کردیم فصل زمستان که سطح آب رودخانه بالا است به پایان برسد. عملیات ایجاد این سازه سنگی شروع شده و بعد از اتمام آن، فرآیند مرمت پل هم آغاز می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد با اعتبار تخصیص یافته،  مرمت این سازه تاریخی تا سه ماه آینده به پایان برسد.

اما گزارش میدانی خبرنگار ایسنا در اردیبهشت 1400 نشان می‌داد که خبری از مرمت پل شاه‌عباسی نیست و غبار فراموشی بر آن نشسته است.

بر اساس دیده‌های خبرنگار ایسنا، علاوه بر ریزشِ بخشی از پل در همان چند ماه گذشته، پناهگاهی که هنوز برخی نشانه‌های آن در فضای داخلی پل وجود دارد هم در حال از بین رفتن بوده، از سوی دیگر پوشاندن بخشی از دهانه پل که می‌تواند راهی برای ورود به پناهگاه بالای پل باشد و دو ورودی آن به طور کامل پوشانده شده‌، هم نشانه‌های دیگر همین بی‌توجهی است، به خصوص وقتی معتادان منطقه با تخریب آجرهای روی هم بالارفته ورودی کوچکی راه را برای خودشان هموار می‌کنند و فضای امن زیر پل را مکانی برای استراحت یا دیگر کارهای خود کرده‌اند. از سوی دیگر بخش‌های فروریخته پل داخل رودخانه، در اطراف پل جا خوش کرده‌ و میراث فرهنگی تا آن زمان دست کم قدمی برای حفاظت از آجرهای صفوی پل برنداشته‌ بود.

در ادامه می‌توانید عکس‌های بازدید ایسنا از پل شاه‌عباسی در اردیبهشت 1400 را ببینید:

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

وضعیت پل «شاه‌عباسی» کرج در دو دهه‌ای که گذشت

سپس در شهریور 1400 خبرهایی مبنی بر ریزش مجدد این پل به گوش رسید. 

این در حالی بود که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ضمن تکذیب ریزش مجدد پل تاریخی خاتون کرج گفت: سطح رویی پل به منظور تکمیل عملیات مرمتی برداشته شده است. در روزهای اخیر برخی افراد بر مبنای مشاهدات خود و بدون اطلاع از جزئیات عملیات اجرایی موجب بازنشر خبر ریزش مجدد این اثر تاریخی شده‌اند که این امر از طرف این نهاد متولی تکذیب می‌شود. در حال حاضر با نظر کارشناسی و در راستای اجرای عملیات مرمت و رفع نواقص بخش زیرین، سطح رویی پل به طور موقت توسط پیمانکار برداشته شده است.

وی با تأکید بر حساسیت انتخاب پیمانکار این پروژه بیان کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری و شهرداری بودجه‌ای برای مرمت پل تاریخی در نظر گرفته شده که در این میان تنها وزارت‌خانه تابعه به وعده خود عمل کرده و همچنین به دلیل اهمیت این موضوع سه ماه اقدامات پژوهشی و مطالعاتی در دست اقدام قرار گرفت و طبق برآوردهای نهایی انجام شده سه میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی این اثر تاریخی تخمین زده شده است.

او در ادامه افزود: با توجه به این‌که در دهه 80 بر اثر سقوط تله سنگی، پل دچار ریزش شده و بدون کار کارشناسی آن را مرمت کرده بودند در بررسی‌های تکمیلی ریزش آذر ماه سال گذشته پیشرفت شکاف‌ها در پایه و بدنه پل مشهود بود که ناشی از نفوذ هوا در پایه‌ها و جدایی مصالح است. با مساعد شدن شرایط جوی و تکمیل طرح مرمتی عملیات وارد فاز اجرایی شد و در صورت نیاز مرمتگران شکاف سطح را گسترده‌تر خواهند کرد.

اما انگار این وعده‌ها فقط برای دل‌خوشی پل دختر داده شده بود و مرمت آن کار دشواری بود که از پسش برنمی‌آمدند، چراکه چند روز قبل (10آذر 1400) خبر توقف مرمت این پل تاریخی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه بخشی از عملیات مرمت پل دختر انجام شده ولی طاق زنی و ادامه روند مرمت این سازه تاریخی به دلیل عدم تخصیص اعتبار، متوقف شده است، به ایسنا گفت: برای تکمیل مرمت پل دختر بین یک ونیم تا سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در شرایط فعلی تامین آن ساده نیست.

محمدی بیان کرد: قرار بود سال گذشته شورای شهر 500 میلیون تومان برای مرمت این پل اعتبار تخصیص دهد ولی این اتفاق تا کنون نیفتاده است. اگر این 500 میلیون تومان سال گذشته جذب می‌شد، بخش عمده ای از عملیات مرمت این پل تاریخی به اتمام رسیده بود. هرچند عملیات نجات بخشی این پل به پایان رسیده و خطرجدی ای این سازه را تهدید نمی‌کند ولی باید هر چه سریعتر نسبت به پایان عملیات مرمت آن اقدام شود.

دو دهه از ثبت ملی این پل تاریخی می‌گذرد، پلی که «اوژن فلاندن» - نویسنده و نقاش فرانسوی - در 1840 میلادی در سفرنامه سیاح، «عبدالعلی خان ادیب‌الملک» در سفرنامه «ادیب‌الملک به عتبات» و «میرزا حسین فراهانی» در سفرنامه‌ خود به آن اشاره کرده‌اند، اما هنوز اهمیت آن به درستی درک نشده است و این روزها نیاز بیشتری به مراقبت و توجه دارد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری