آخرین مطالب

رییس پلیس راهور تهران اعلام کرد:

تغییر در ساز و کار گشت نامحسوس پلیس / برخورد با آمبولانس های مسافر کش اجتماعی - حوادث

تغییر در ساز و کار گشت نامحسوس پلیس / برخورد با آمبولانس های مسافر کش

  بزرگنمایی:
رییس پلیس راهور تهران بزرگ از صدور سه میلیون و ۹۰۰ هزار جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی طی ۹ ماه سال جاری خبر داد.



رییس پلیس راهور تهران بزرگ از صدور سه میلیون و 900 هزار جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی طی 9 ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمدحسین حمیدی در نشست خبری صبح امروز خود که در مقر مرکزی پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، درباره برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی گفت: طی 9 ماه امسال سه میلیون و 900 هزار بار جریمه عدم معاینه فنی برای خودروها صادرشده است.

وی ادامه داد: 1500 دستگاه خودروی سواری آلاینده اعزام به تعمیرگاه دریافت کردند و معاینه فنی 1120 دستگاه خودرو نیز به دلیل آنکه علیرغم داشتن معاینه فنی آلاینده بودند، باطل شد.

به گفته حمیدی، ماموران پلیس به طور رندوم و با کمک دستگاه‌های معاینه فنی سیار این موارد را بررسی می‌کنند.


وی همچنین از تغییر در سازوکار گشت‌های نامحسوس پلیس خبر داد و افزود: طی یک ماه گذشته 500 دستگاه خودروی متخلف به طور ساعتی یا چند روزه توقیف شده‌اند.

حمیدی درباره تغییر رخ داده در گشت نامحسوس نیز گفت: ساعت ونحوه فعالیت این گشت‌ها نیز تغییر کرد و نحوه توقیف خودروها نیز دچار تغییراتی شد.

وی اضافه کرد: این خودروهای متخلف مرتکب تخلفات‌حادثه‌سازی مانند سرعت غیرمجاز، لایی‌کشی و ... شده بودند.


مسافربری با آمبولانس

حمیدی یکی از طرح‌های پلیس را برخورد با آمبولانس‌های خارج از شبکه بهداشت و درمان و ماموریت‌های غیرمرتبط دانست و گفت: این موضوع چندان قابل توجه نبوده اما با همکاری و اعلام سازمان اورژانس با آمبولانس‌هایی که عمدتا متعلق به بخش خصوصی بوده وفعالیتی خارج از ماموریت خود داشتند برخورد شد.

وی درباره این تخلفات گفت: متاسفانه برخی از این آمبولانس‌ها اقدام به مسافربری وی‌آی‌پی و ... کرده بودند که با آنها برخورد شد. البته طی یک ماه گذشته ما چنین موردی نداشتیم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به تشریح وضعیت ترافیکی تهران پرداخت و گفت: در سال 99 به دلیل کرونا حجم ترافیک در تهران کاهش چشمگیری داشت و به همین دلیل نیز بخش زیادی از معضلات ناشی از ترافیک در تهران به چشم نیامد و به عبارتی مغفول واقع شد.

وی ادامه داد: اما ما شاهد آن بودیم که با افزایش روند واکسیناسیون و بازگشایی مشاغل در سال 1400 کم کم ترددها افزایش پیدا کرد و ترافیک تهران در سال جاری نسبت به دوره کرونا یعنی سال 99 افزایش پیدا کرد؛ اما ترافیک نسبت به دوره قبل از کرونا یعنی سال 98 همچنان افزایشی پیدا نکرده و حدود 10 درصد نیز اوضاع ترافیک ما بهتر از دوره قبل از کرونا است؛ البته این موضوع به این دلیل است که همچنان یک سری از محدودیت ها مانند فعالیت مدارس و مراکز آموزشی همچنان پابرجاست.

حمیدی با بیان این که طی سه سال اخیر حدود 20 تا 22 درصد بر جمعیت تهران و حدود 17 تا 18 درصد بر تعداد خودروها در معابر تهران افزوده شده است، گفت: این در شرایطی است که هیچ تغییری در شبکه معابر ما رخ نداده و از طرفی دیگر هیچ خودروی فرسوده ای نیز از چرخه خارج نشده است. به همین دلیل و با این وضعیت پیش بینی می‌کنیم که اگر مدارس نیز بازگشایی شود حتی ممکن است حجم ترافیک به نسبت قبل از دوره کرونا افزایش بیشتری هم داشته باشد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برای مقابله با این موضوع لازم است که در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاقات بیشتری رخ دهد یعنی حمل و نقل عمومی و ظرفیت آن تقویت شود و بار حمل و نقل از خودروهای شخصی به ناوگان حمل و نقل عمومی منتقل شود.

وی به تشریح وضعیت تصادفات رانندگی و بخصوص تصادفات مرگ بار در 9 ماهه سال 1400 نیز اشاره کرد و گفت: سازمان‌های مختلفی در حوزه تصادفات نقش دارند اگر چه امسال با توجه به افزایش ترددها تصادفات مانیز در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته اما همچنان توانستیم تا روند کاهشی جانباختگان حوادث رانندگی را برای سومین سال پیاپی در پایتخت حفظ کنیم.

حمیدی با بیان این که این کاهش نسبت به سال‌های قبل چشمگیر نیست، گفت: با این وجود همچنان طبق آمارهای 9 ماهه پزشکی قانونی روند رو به کاهش حفظ شده است.

وی به آنالیز تصادفات رانندگی مرگ بار در 9 ماهه امسال پرداخت و گفت: طی این مدت در مجموع 154 نفر معادل 38 درصد از جانباختگان حوادث ترافیکی پایتخت عابران پیاده بودند. 190 نفر و معادل 46 درصد راکبان یا سرنشینان موتور سیکلت ها بوده و 67 نفر که معادل 16 درصد می شود مربوط به راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه اعم از خودرو و وسایل نقلیه سنگین بوده است.

حمیدی 42 درصد از این تصادفات را نیز ناشی از عدم توجه به جلو اعلام کرد و گفت: 29 درصد به دلیل ناتوانی در کنترل وسایل نقلیه و 6 درصد نیز به دلیل عدم رعایت حق تقدم بوده است. متاسفانه دلیل اصلی عدم توجه به جلو از سوی رانندگان نیز مربوط به استفاده از تلفن همراه می شود.

حمیدی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که سهم دیگر دستگاهها علاوه بر عامل انسانی در حوادث رانندگی مرگ بار پایتخت چیست؟ گفت: این موضوع به صورت کلان و در سطح کل کشور ارزیابی و بررسی می شود و دفتر تحقیقات کاربردی ناجا آمار سراسری را استخراج می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب پیرامون موضوع ترافیک نیز اظهارکرد: پلیس راهور جزو اولین دستگاههایی بود که بعد از آن جلسه گزارشی جامع از وضعیت ترافیکی را از طریق فرمانده محترم انتظامی کل کشور به دفتر مقام معظم رهبری ارائه کرد و ما رهنمودها و فرمایشات ایشان را به طور ویژه مد نظر داریم.

حمیدی درباره اجرای طرح جناقی دربزرگراه‌ها نیز گفت: متاسفانه برخی از رانندگان تصور می‌کنند زرنگند و در بعضی از ساعات بخصوص ساعت پیک ترافیک از دیگر لاین ها سعی می‌کنند با تضییع حق دیگر رانندگان از بزرگراه خارج شوند ما در فاز نخست به وسیله نیروی انسانی و استقرار ماموران با این تخلف برخورد می کنیم.

حمیدی با بیان اینکه در اجرای این طرح ابتدا رویکرد آموزشی را مد نظر قرار دادیم، افزود: چند روزی است که نسبت به اعمال قانون خودروهای متخلف اقدام می شود و این خودروها 52 هزار تومان به ازای هر بار تخلف جریمه خواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد: به زودی نیز با هماهنگی شهرداری تهران دوربین های سطح تخلفات در جناقی بزرگراه ها نسب خواهد شد.

حمیدی درباره این که در حال حاضر این طرح در چندنقطه اجرا می شود نیز به ایسنا گفت: درحال حاضر نیروی انسانی ما در 15 نقطه از حوزه بزرگراهی و در مناطقی که میزان تردد در آن در ساعات ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی بالاست، مستقر می شوند.

وی از اجرای طرح کنترل خطوط اضطرار نیز خبر داد و گفت: متاسفانه برخی از رانندگان و موتور سیکلت سواران اقدام به تردد از خطوط اضطرار می کنند که در این خصوص نیز پلیس با این موارد برخورد خواهد کرد . البته از ظرفیت دوربین ها نیز کمک خواهیم گرفت تا این تصادفات به حداقل برسد. این اقدام در وقوع تصادفات نیز موثر است.

تغییر در زمان تردد برخی از کامیون ها

رییس پلیس تهران بزرگ از ایجاد تغییر در زمان تردد برخی از کامیون ها خبر داد و گفت: به طورکلی ساعت مجاز تردد کامیون ها تغییر نکرده است؛ اما بعضی از کامیون ها مانند کامیون های حمل بتن، با توجه به حساسیتی که بتن داشته و صرف زمان طولانی ممکن است مقاومت آن را کاهش دهد و امکان تردد در ساعات روز را نیز خواهد داشت.

حمیدی افزود: البته گرچه ما این اقدام را در راستای افزایش ایمنی ساختمان ها و سازه ها انجام دادیم اما کنترل میدانی ما را نیز افزایش داده و بر عملکرد شرکت ها و سازمان های مرتبط نیز به طور ویژه نظارت خواهیم کرد و اگر مرتکب تخلفی شوند ما با آنان برخورد می کنیم.

حمیدی تاکید کرد: شرکت هایی که این موضوع را رعایت نکنند برخورد خواهیم کرد به عنوان مثال در ماجرای تصادف میکسر سیمان در بزرگراه ستاری شرکت آسیا بتن تعطیل شد حالا ممکن است برخی گلایه کنند که چند نفر از کار بیکار شدند اما من به صراحت می گویم که بیکاری این افراد نیز تبعات رفتار مدیرانی است که به هشدارهای قبلی پلیس توجه نکردند و جان دیگر شهروندان را به خطر انداختند. ما که نمی توانیم برای رعایت منافع چند نفر و گروهی خاص منافع جمعی مردم و ایمنی آنان را به خطر بیاندازیم.

تذکر به 9 شرکت باربری

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس به دیگر شرکت های باربری و حملی تذکر داده است، گفت: تاکنون 9 شرکت به شکل مکتوب از سوی پلیس تذکر گرفتند که ما در صورت تکرار جرم و عدم حل مشکل با آنان برخورد خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که ساعت تردد روزانه کامیون ها چه زمانی خواهد بود  و آیا هر کامیونی می تواند درساعات روز نیز تردد کند، گفت: ساعت تردد روزانه کامیون ها درنیمه دوم سال از 9 صبح تا 15 و 30 و از نیمه اول سال از 9 صبح تا 16 و 30 خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که این مجوز برای تمام کامیون ها نیست کامیون هایی مانند حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی، بونکرهای سیمان و به طور کلی کامیون هایی که به صنوف مربوطشان موضوع اطلاع رسانی شده می توانند در ساعات روز تردد کنند و تردد دیگر کامیون ها در همان ساعات شبانه مجاز خواهد بود.

حمیدی اضافه کرد: در مورد بونکرها باید به این موضوع نیز اشاره کنم که اکثر این کامیون ها به سامانه های کنترلی نیز مجهز شده اند.

وی از کاهش تخلف مخدوشی پلاک با لغو طرح منع تردد شبانه خبر داد و گفت: البته همچنان در مبادی ورودی طرح های ترافیکی مشکلاتی وجود دارد و بعضی از رانندگان اقدام به مخدوش کردن پلاک خود می‌کنند. به طور کلی طی 9 ماهه امسال 460 هزار جریمه مربوط به مخدوشی پلاک صادر شده است.

حمیدی از شهرداری تهران در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز نیز قدردانی کرد و گفت: از ابتدای سال تا پایان آذر ماه 252 نقطه حادثه خیز و 170 گره ترافیکی با همکاری شهرداری تهران اصلاح شد.

رییس پلیس راهور تهران در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک جدید تهران نیز افزود: تمامی کارشناسان معتقدند که بازنگری در طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا ضرورت دارد؛ امااین که نحوه این طرح و شکل اجرایش در سال آینده چگونه باشد هنوز مشخص نشده و این موضوع در مرحله کارشناسی است.

وی در خصوص توقف بعضی از مشاغل نظیر ثبت نام سیار، از رانندگان اسنپ و غیره نیز گفت: به طور کلی به جز خودروهای عملیاتی و امدادی یعنی اورژانس، پلیس و آتش نشانی هیچ خودرو  و وسیله نقلیه ای حق توقف در میادین را نداشته و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.

حمیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که بعضی از رانندگان حضور پلیس را عامل افزایش ترافیک و نه روان سازی آن می‌دانند گفت: ما این موضوع را نه از منظر یک راننده که در ترافیک مانده بلکه از منظر کلی نگاه می کنیم ممکن است راننده‌ای که در مسیر شمال به جنوب بزرگراه کردستان در حال حرکت است از این که پلیس  جلوی خودرویش را گرفته ناراضی باشد؛ اما موضوع این است که ما با دید کلان به موضوع نگاه می کنیم و اگر ما این کار را نکنیم ترافیک محدوده ملاصدرا، شیخ بهایی، ونک، و غیره تا شعاع چند کیلومتری درگیر می شود. ما در مدیریت ترافیک تمام ابعاد را مورد توجه قرار می‌دهیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری