آخرین مطالب

شناسنامه‌دار کردن جزایر ایران به کجا رسید؟

شناسنامه‌دار کردن جزایر ایران به کجا رسید؟ سیاسی - محیط زیست

شناسنامه‌دار کردن جزایر ایران به کجا رسید؟

  بزرگنمایی:
در حالی‌که مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه هر چندوقت یک بار از سوی کشورهای دیگر به چالش کشیده می‌شود، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تداوم تلاش‌ها برای شناسنامه‌دار کردن جزایر جنوب کشور خبر داد و گفت: فاز اول تمام شده و فاز دوم آن هنوز در جریان است.

در حالی‌که مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه هر چندوقت یک بار از سوی کشورهای دیگر به چالش کشیده می‌شود، مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تداوم تلاش‌ها برای شناسنامه‌دار کردن جزایر جنوب کشور خبر داد و گفت: فاز اول تمام شده و فاز دوم آن هنوز در جریان است.

به گزارش ایسنا، در هفته دولت - مردادماه سال جاری - بود که مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه شناسنامه برای مدیریت جزایر جنوب کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید: شناسنامه‌دار شدن جزایر جنوبی کشور/ تهیه اطلس جنگل‌های حرّا

اکنون با گذشت سه ماه محمد طالبی متین در گفت و گو با ایسنا، درباره جزییات شناسنامه‌دار کردن جزایر اظهار کرد: از اقدامات معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها به‌ویژه دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی می‌توان به موضوع مطالعه، تهیه نقشه پهنه بندی و شناسنامه جهت مدیریت زیست محیطی جزایر اشاره کرد.

مراحل شناسنامه‌دار کردن جزایر

طالبی متین به مراحل لازم برای انجام این اقدامات اشاره کرد و گفت: پس از جمع‌آوری و احصای اطلاعات منطقه‌ای، توپوگرافی و مشخصات دسترسی، به عملیات میدانی تا عمق 12 متر می‌پردازیم سپس نقشه‌ های حاصل از مطالعات تهیه و  در نهایت این نقشه‌ها روی هم گذاری و  توان اکولوژیک منطقه جهت بارگذاری تعیین می شود. بدین ترتیب نقشه نهایی برای ما روشن می سازد که کدام قسمت از جزایر پتانسیل حفاظت بیشتر را دارد یا از لحاظ تنوع زیستی دارای اهمیت هستند و نیاز به حفاظت دارند و این مطالعات در مدیریت محیط زیستی منطقه و اظهارنظر در خصوص استقرار طرح های توسعه صنعتی در جزایر بسیار کارآمد است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر گونه‌ها و زیستگاه‌های حساس تا عمق 12 متر حضور و گسترش دارند، این عمق برای ما بسیار حائز اهمیت است.

تبعات عدم تهیه شناسنامه جزایر

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تبعات عدم تهیه این نقشه‌ها و شناسنامه جزایر اشاره کرد و گفت: اکنون ما با موضوع توسعه در جزایر مواجه هستیم و لذا ضروری است تا سرعت ما از توسعه صنعتی پیشی بگیرد چرا که توسعه منتظر مطالعات نخواهد ماند و نمی توان بیش از اندازه صنایع را معطل مطالعات نگه داشت. در نتیجه نیاز داریم که به‌سرعت جزایری که توسعه در آن‌ها رخ نداده است را شناسایی و مطالعات مدیریت زیست محیطی را انجام دهیم تا بتوانیم در زمان لازم بهترین تصمیمات را بگیریم.

شناسنامه‌دار کردن جزایر دو فاز است؟

وی افزود: مطالعات در سال گذشته برای چهار جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک مطالعات شروع شد و در سال جاری نیز چهار جزیره سیری، هندورابی، فارور و بنی فارور در دستورکار قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال مالی به سرانجام برسند. این مطالعه درمابقی جزایر نیز به‌تدریج و طی سال‌های آتی انجام خواهد شد.

چالش‌های مسیر شناسنامه‌دار کردن جزایر

طالبی متین در پایان به چالش‌های موجود برای شناسنامه‌دار کردن جزایر اشاره کرد و گفت: برخی جزایر خالی از سکنه و در اختیار دستگاه‌های خاصی است. به عنوان نمونه جزیره سیری در اختیار شرکت نفت فلات قاره قرار دارد و علیرغم حساسیت این مطالعات برای سازمان حفاظت محیط زیست، مشاهده می‌شود که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و یا فقدان درک اهمیت موضوع از سوی دستگاه مربوطه، همکاری مناسبی با این سازمان صورت نمی پذیرد البته با پیگیری‌های انجام شده در حال رفع این مشکلات می باشیم.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری