آخرین مطالب

تاریخ

معراج در سرای ناآباد

ستودن مرحوم دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن ایران شناس، حقوق دان، نویسنده و شاعر ،مترجم و ادیب فرزانه ، بازمانده ای از نسلِ دهخدا و دیگر بزرگان فرهنگی، بر ایران و ایرانیان واجب است . فردا خاک نیشابور مهمان تازه ای دارد .انسانی به حقیقت کلام ، وارسته و میهن پرست .دانشمندی متعهد، راستین و الگویی بی همتا در حوزه ی دانش و معرفت . وی در سال ۱۳۰۳ طلوع و به ۱۴۰۱ غروبی اندوهگین در تورنتوی کانادا- در دیاری ناآشنا - داشت . او وصیت کرده در مُلک ایران ، سرزمین نیشابوریان ، همجوار تربت شیخ بزرگ ، عطارِ عارف ، به خاک سپرده شود . همجوار خیام و دیگر بزرگان . اسلامی ندوشن فردوسی پژوه نام آشنا، حافظ شناسی ژرف ، چهره ای درخشان در حوزه ی دانش حقوق و ادبیات ، با بیش از ۷۰ تألیف و ترجمه که ماحصل عمر گرانمایه وی است از خود میراثی گرانبها بر جای نهاده است

پیشکسوتی مهربان و میهمان نواز با دنیایی از خاطرات تلخ و شیرین از دیار دزفول

یکی از اولین فوتبالیست های دزفول، وشاید به همراه یک یا دونفر دیگر، از آخرین بازماندگان نسل اول ورزش دزفول خصوصا فوتبال ، عزت الله خان آصف پور دزفولی باشد.مردی مهربان ، میهمان نواز و با دنیایی از خاطرات تلخ و شیرین. منزلش محل رفت و آمدهای دوستان قدیم و جدید است.درسالن پذیرایی اش تابلوی شعری با این مضمون که، احساس غریبی مکن اینجا که رسیدی این کلبه ی ناچیز تعلق به تو دارد به چشم می خورد.

اولین سفر گردشگران ایرانی به مصر

رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره اظهارات وزیر جهانگردی مصر درباره سفر اولین گروه از گردشگران ایرانی از تهران به مصر را تایید کرد.

عبدالحسین روغنی فوتبالیستی که به کتابت قرآن مجید با خط خوش نستعلیق همت گماشت

سال های کودکی را در محله ی مسجد با همسالان بازی کرد و سپس فوتبال را در زمین خاکی موسوم به کلوپ ادامه داد. در مسابقات آموزشگاهی دزفول درسال ۴۸ بازی کرد و انتخاب نیز شد. مربی تیم آموزشگاهها در آن زمان ،آقایان حشمت نژند، چوه و برومند بودند. شاهین اولین تیم باشگاهی ایشان دردزفول ، با مربیگری جناب چوه ، بود. عبدالحسین روغنی با این تیم در باشگاه های دزفول درسال های ۴۳ و ۴۴ شمسی به قهرمانی رسید.

صادق هدایت که بود و چه کرد؟

هفتاد و دو سال از روزی که صادق هدایت تصمیم گرفت دیگر زندگی نکند می‌گذرد.

مجسمه ی احیاگر زبان پارسی در مهجوریت و‌ تاریکی

صحبت از بزرگترین مجسمه برنزی ایران است . مجسمه ی سردار سیستانی که در دوره خود افتخارات زیادی برای ایران به ارمغان آورد بصورتی که در تاریخ علاوه بر فتوحات ، احیاگر زبان فارسی نام گرفته است. این مجسمه در دوره پهلوی دوم توسط استاد ابوالحسن صدیقی (از مشاهیر بزرگ مجسمه سازی ایران و سازنده مجسمه فردوسی تهران و ...) طراحی و در یکی از شهرهای کشور ایتالیا در دو نسخه ، برنز ریزی شد . یکی از این مجسمه ها برای شهر زادگاه ( زابل ) و دیگری برای محل فوت ایشان ( دزفول ، شاه آباد ، اسلام آباد و جندی شاپور ) در کارگاهی زیر نظر استاد در تهران جوشکاری و پتینه کاری شد و به شهرهای خودشان (بین سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷) منتقل گردیدند.

اختصاص اعتبار برای احداث موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان گفت: در سفر رییس جمهور به این شهرستان اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد موزه باستان‌شناسی در مسجدسلیمان پیش‌بینی شده است.

هجوم بی‌امان حفاران غیرمجاز به محوطه باستانی شمی در ایذه

محوطه باستانی شمی از مکان‌های دیدنی ایذه است و در آن تعدادی از آثار باستانی متعلق به دوره الیمایی (۱۵۰ سال قبل از میلاد) را کشف کرده‌اند و برخی از این آثار شامل مجسمه معروف سردار پارتی، سنگ‌های مرمری و گورستان باستانی می‌شود.

مروری بر کاوش‌ها و سرقت‌های تاریخی: آثار باستانی ایرانی را چطور دزدیدند؟

روند خروج آثار تاریخی ایرانی به دوره ۱۰۰ ساله پادشاهی قاجار و با قراردادهای کاوش در ایران همراه با اعطای امتیازهای ویژه به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باز می‌گردد. اولین کاوش‌های باستان شناسی دوره قاجار در زمان ناصرالدین شاه و توسط یک زوج فرانسوی در شوش انجام شد.

اولین وزیر اطلاعات ایران که کشته شد چه کسی بود؟

امیرکبیر به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مردان این سرزمین شناخته می‌شود. کسی که با وجود اینکه از طبقه اشراف و درباریان نبود اما با ذکاوت خود به درجه صدارت دبار قاجار رسید و خدمات ارزنده‌ای به ایران کرد. او که مانع فساد و عیش و نوش درباریان شده بود و از جاسوسی بیگانگان نیز جلوگیری می‌کرد خیل زود مغضوب درباریان شد و توسط عوامل ناصرالدین شاه به قتل رسید. یکی از خدمات مهم او که کمتر به آن پرداخته شده، راه‌اندازی یک شبکه جاسوسی و ضد جاسوسی بود تا بتواند جلوی توطئه خارجی‌ها از جمله روسیه و انگلیس را بگیرد.

انگلیس چگونه کوه نور را دزدید؟

شاید کوه نور و دریای نور از بزرگ‌ترین‌الماس‌های جهان نباشند اما بی‌شک دو الماس بحث‌برانگیز در جهان شناخته می‌شوند که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی برایشان روایت می‌شود.

«تجزیه ایران»آش انگلیسی، روغن روسی

سِر هِنری دروموند ولف، وزیر مختار انگلیس در تهران همان سیاستمدار مکار و باهوشی است که به کمک بازی‌گردانی سایر همکارانش در دولت وقت انگلیس، ایده تجزیه ایران به دو منطقه شمالی و جنوبی را در سال ۱۸۸۷ در فکر اربابانش انداخت اما ایزولسکی، وزیر وقت امور خارجه روسیه معتقد بود که «دیر یا زود تمام ایران تحت سلطه روس قرار می‌گیرد.» با این حال انگلیس ۲۰ سال بر خواسته‌اش پافشاری کرد و روسیه را به تجزیه ایران راضی کرد.

در معرفی "زخم نارنج" روایتی خودنوشت به قلم شهره‌ خلقتی.*

کتابی که در قالب خاطره_داستان از روزها و اتفاقات تحمیلِ جنگی نطلبیده بین ایران و عراق را روایت می‌کند.کتابی خاطره‌گونه، که نویسنده از زخم‌هایی که در جنگ ویرانگر به تن مردم شهر دزفول نشسته بود، می‌گوید.

پس از عاشورا !

اینک عاشورا تمام شده وسال ها است که مراسم عاشورا را از سرگذرانده ایم ؛ همه سال مردم ما از چندین روز قبل به استقبال شهیدان کربلا می روند و به واقع می کوشند عزاداری خود را بغایت شورمندانه و سوگمندانه کنند ؛ روضه های پرشمار، توسلات و نذورات بسیار و مرثیه ها و مدیحه سرایی های جان سوز و پُراز اَشک و آه ، همگی حکایت از ارادت و علاقه به مظلومیت امام حسین (ع) و یاران و خاندان پاکباز و فداکار اوست.

سقاخانه های دزفول - قسمت اول

(( سقاخانه های دزفول )) بنوش به یاد تشنگان دشت خونین کرب و بلا - قسمت اول اگر چه متولدین دهه سوم (۱۳۳۰ شمسی) شهر دزفول آب شرب لوله کشی شده را دیده اند، اما به خوبی سقاخانه های ساده شهر را در خاطر خود یاد دارند که در گوشه کنار شهر، تشنه لبانی را سیراب می کرد .

برگی از تاریخ ایران

سرنوشت پادشاهی که در قسم‌نامه پادشاهیش که از رادیو ایران پخش شد، بر خلاف وعده‌ای که رو به نمایندگان ملت در مجلس شورای ملی داد و گفت «من خداوند قادر متعال را گواه گرفته‌ام به نام کلام الله مجید و به آنچه نزد خدای محترم است قسم یاد می‌کنم که تمام هم خود را مصروف حفظ استقلال ایران کنم.» رفتار کرد و بعد از ۳۷ سلطنت، آواره مصرُ مراکشُ باهاماُ مکزیکُ نیویورک و تگزاس آمریکاُ و باز برگشتن به مصر شد و یک روحانی شیعه عراقی بر جسدش نماز میت خواند.

دزفول و شیخ محمدبن عزالدین حسین مشهور به شیخ بهایی

دزفول و شیخ محمدبن عزالدین حسین مشهور به شیخ بهایی به نقل از بزرگان شهر و نیز علمای خاندان عاملی چنین گفته شده‌است که در چند مورد شیخ بهایی به دزفول سفر و دیدار با بستگان خود در این منطقه داشته‌است که از همه مشهور تر اهتمامی است که شیخ به قصد دیدار نوه خود که شیخ الاسلام وقت منطقه به این دیار همت داشته‌است. همچنین بهره‌برداری از بزرگ کتابخانه‌ای که توسط نوه ایشان در آن زمان گردآوری و مورد بهره‌برداری اهل فضل و دانش این دیار در خانه ایشان بوده‌است.

مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت نویسنده ی برجسته "نصراله نجاتعلی" در دزفول برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار صبح ملت مراسم بزرگداشت استاد فقید نصراله نجاتعلی با حضور اساتید،نویسندگان، پژوهشگران، فرهنگیان، دانشجویان و علاقمندان این نویسنده و شاعر برجسته ی دزفول ظهر امروز پنجشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن مهر شهر دزفول برگزار گردید

ابوتراب جلی شاعر و طنز پرداز برجسته

در سال ۱۲۸۷ شمسی در شهر *دزفول* متولد شد، هر چند که خودش سال تولدش را ۱۲۹۸ ذکر کرده‌است. جلی در خانواده‌ای اهل ادب و فرهنگ با پدری شاعر و صاحب کتاب و اهل منبر رشد یافت.

هنر نزد ایرانیان است و بس Pdf

پژوهشی درباره میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت «جام ارجان» که توسط فرشید گشتی انجام شده است.

پادکست ادبی صبح ملت ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری منتشرشد Pdf

محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطار نیشابوری، از شاعران و عارفان مشهور ایرانی قرن ششم و هفتم هجری است. این شاعر بزرگ در روستایی به نام کدکن در حوالی نیشابور متولد شد و با خلق آثار معروف و بی‌نظیر خود، توانست افتخاری برای همه مردم ایران زمین باشد.

نمایش گنجینه بحث‌برانگیز ایران‌باستان در آمریکا

این نمایشگاه با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم از ششم آوریل (چهارشنبه ۱۷ فروردین‌ماه) در موزه گتی‌ویلا در شهر لس‌آنجلس آمریکا برپا شده است. آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است.

جاذبه های گردشگری دزفول،روستای لیوس Pdf

لیوس، روستایی از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول در استان خوزستان است. این روستا از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به دره کول محدود می‌شود و دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.نام لیوس برگرفته از بخشی از نام یک سردار رومی است. در کنار آن نیز روستایی به نام روستای سزار وجود دارد. روستای لیوس در سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از روستاهای گردشگری استان خوزستان دارای شناسنامه شده است .

آخرین مطالب

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز