دنیای باربی : عادی سازی جراحی زیبایی
دنیای باربی : عادی سازی جراحی زیبایی
سلامت
بزرگنمایی:
انتقاد هفته نامه ی بریتانیایی اسپکتیتر، قدیمی ترین هفته نامه ی فعال جهان، از عادی سازی جراحی های زیبایی
اگر باربی یک زن واقعی بود، حتی نمی توانست راه برود
دنیای باربی : عادی سازی جراحی زیبایی
انتقاد هفته نامه ی بریتانیایی اسپکتیتر، قدیمی ترین هفته نامه ی فعال جهان، از عادی سازی جراحی های زیبایی اگر باربی یک زن واقعی بود، حتی نمی توانست راه برود. سر بزرگش روی گردن دوکی شکلش به جلو خم میشد و مچ های پایش، زیر پاهای درازش کمان میخورد و مجبور میشد چهار دست و پا حرکت کند.
در ادامه نویسنده این مقاله می نویسد که یک زن 37 ساله به نام والریا لوکیانووا، مدل اوکراینی و یکی از چندین معتاد به جراحی پلاستیک است و به عنوان مدل انسانی عروسک باربی شناخته می شود، این مدل اوکراینی برای شباهت بیشتر به این عروسک حاضر شده دندههایش را با جراحی برداشته و پلکهایش را کوتاه کند.
همانطور که می بینیم در جوامع مختلف قیمت انجام خدمات زیبایی به بهانه های مختلف جشنواره، تخفیف، افتتاحیه و... در حال سقوط است تا مخاطبان بیشتری را در این تجارت پر سود جذب کنند و به دام بیندازند:
تزریق لب شروع قیمت از 200 پوند، عمل بینی با قیمت 3500 پوند و....
انجمن جراحان پلاستیک زیبایی بریتانیا (BAAPS) با انتشار گزارشی بیان داشت سال گذشته 600 عمل زیبایی در هفته انجام شده، که این رقم دو برابر سال گذشته است.
اندرو جاکونو، جراح زیبایی آمریکایی، میگوید:
"اگر فرد مشهوری را می بینید که در اوایل تا اواسط دهه پنجاه زندگی خود است و هنوز جوان به نظر می رسد و ظاهر او متناسب با سنش نیست مطمئن باشید عمل جراحی انجام داده است و البته اکثرا انکار می کنند."
اما چیزی که نگران کننده است این است که ما شاهد نسلی هستیم که در رسانههای اجتماعی بزرگ شدهاند و عادت کرده اند نسخهای ایدهآل از خود ارائه دهند و طرفدار ایدهآل خاصی از زیبایی هستند. ما در دورهای هستیم که ویرایش عکس ها با نرم افزار های موبایل به طور گسترده در دسترس و رایج است و هر روز افراد بیشتری شروع به ویرایش خود واقعی شان با جراحی پلاستیک، متناسب با عکس های ویرایش شده میکنند و به عقیده ی هفته نامه ی بریتانیایی اسپکتیتر، رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام، در عادی سازی چنین روندی نقش اساسی دارند.
متاسفانه در عصر اینستاگرام کودکان و نوجوانان به عنوان قشر اسیب پذیر ، هدف بمباران این تبلیغات مخرب قرار گرفته اند. نتایج مطالعهای در سال 2021 با استفاده از دادههای آمریکایی نشان میدهد که تعداد نوجوانان 15 ساله که به دنبال مشاوره برای عملهای زیبایی به دلیل «وسواس ظاهری» هستند در سراسر جهان «افزایش تصاعدی» داشته است.
هر بار که نمونه جدیدی از فناوری زیبایی وارد بازار می شود، توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرام که آن را برای میلیون ها دنبال کننده خود تبلیغ می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه برای مخاطبان این صفحات مجازی این فناوری همانند مانیکور و رنگ مو عادی می شود و طولی نمی کشد که مخاطبان زیادی را به خود جذب می کند .
دختران گذشته به گروه همسالان خود نگاه میکردند و دستهای از بچههای معمولی را میدیدند که درست مثل خودشان چاق و آکنهدار بودند. اما اکنون، آنها به اینستاگرام و عکس های ویرایش شده نگاه می کنند و می پرسند: "چگونه می توانم خودم را شبیه آن ها کنم؟
ترجمه شده از متن فرانسوی - پریسا فرخیان