حذف هنرجدید از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور
نقدی بر سیاست گذاری و فراخوان ، سی امین جشنواره هنرهای های تجسمی جوانان کشور
فرهنگی - هنر و رویدادها
بزرگنمایی:
شاید بیش از یکماه از اولین تبلیغات فراخوان سی امین جشنواره تجسمی جوانان کشور گذشته باشد و طی چند روز آینده ، فرصت ارسال آثار هنرمندان جوان کشور به پایان رسد ...
جشنواره ای که می تواند به شناسایی هنرمندان و آثار تولید شده توسط جوان کشور ، کمک کند .
معمول هست که بعد از برگزاری یک رویداد ، نقاط ضعف و قدرت آن برای دوره های بعد ، بکارگرفته شود ( نقد و تحلیل ) ، اما متاسفانه اینمهم در کشور با پایان یافتن جشنواره ها ، *دفتر* جشنواره نیز بسته می شود تا جشنواره ای دیگر و افراد دیگر و سیاستگذاران دیگر ...
یادداشت/
دکتر سید نظام الدین امامی فر / دانشیار دانشکده هنر
شاید بیش از یکماه از اولین تبلیغات فراخوان سی امین جشنواره تجسمی جوانان کشور گذشته باشد و طی چند روز آینده ، فرصت ارسال آثار هنرمندان جوان کشور به پایان رسد ...
جشنواره ای که می تواند به شناسایی هنرمندان و آثار تولید شده توسط جوان کشور ، کمک کند .
معمول هست که بعد از برگزاری یک رویداد ، نقاط ضعف و قدرت آن برای دوره های بعد ، بکارگرفته شود ( نقد و تحلیل ) ، اما متاسفانه اینمهم در کشور با پایان یافتن جشنواره ها ، *دفتر* جشنواره نیز بسته می شود تا جشنواره ای دیگر و افراد دیگر و سیاستگذاران دیگر ...
حاصل این نوع از جشنواره ها نیز در *انبان رزومه و انبار بیلان کار مدیران قبلی* ، جاخوش می کند و مدیران نونوال جدید با رویکردهای جدید ، مجددا به سیاستگذاری با تیم خودشان ، مشغول می شوند و *طرحی نو درمی اندازند* و این قصه تکرار می شود .
اگر متهم به قصاص قبل از ... نشویم ، شاید در آستانه راه بتوانیم خاطرات اجرایی، حداقل یکسال پیش این رویداد ( جشنواره 29 ) را برای *مدیران و مجریان جوان* ، بصورت کوتاه ، بازگو کنیم تا چراغ راهی باشد برای ایشان در جهت هر چه بهتر برگذار شدن این رویداد .
✅️ از نقاط قوت جشنواره 29 :
برنامه ریزی دقیق و دعوت از استادان باتجربه و صاحب نام کشوری در شورای سیاستگذاری و کارگاهها و ...
تنظیم آیین نامه و دستورالعمل اجرایی ، تجهیز کارگاهها در وسع جشنواره ، ایجاد فضای با نشاط برای جوانان دعوت شده از سراسر کشور و ...*حذف هنرجدید از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور*
🔺️از *نقاط ضعف* ، ایجاد تمرکز در پایتخت ، مبهم بودن نتایج برای راه یافتگان به دوره های بعدی ، عدم اهدای جوایز به منتخبین ، پذیرایی در سطح پایین از مدعوین و ...
در آخر ، ایجاد نمایشگاه بی کیفیت در حد رفع تکلیف و بستن دفتر جشنواره 29 . ( ضمن تشکر از تمامی زحمات برگزار کنندگان این رویداد ، لازم به توضیح است ، که این کمبودهای در اثر تغییرات مدیریتی و عدم نظارت و اجرایی نشدن سیاستگذاری های این دوره از طرف نهاد مدیریتی ارشاد ، ابتر ماند ) .
*اما فراخوانها برای برگزاری 30 مین جشنواره که در شرف اجراست ...*
🔺 حذف استادان صاحب نام و باتجربه به *بهانه ی جوان گرایی* از شورای سیاستگذاری ( البته شاید به دلیل عدم موفقیت در جلب همکاری و دعوت باشد ، که در جای خودش ، قابل تحلیل است ) .
⭕️ مزاح باشد اگر بگوییم ، برای شورای سیاستگذاری مهدهای کودک کشور باید از کودکان استفاده نمود .
🔺 عدم انسجام تصمیم گیری در فراخوانها :
در فراخوان اول ، رشته مجسمه سازی ( حجم سازی ) حذف می شود و در فراخوان بعدی ، رشته هنرجدید ، حذف می شود و رشته مجسمه سازی ، اضافه !!! ( رجوع شود به پوسترهای منتشر شده ) .
🔺 حذف و هضم ، *رشته هنر جدید* بعنوان یکی از شاخه های پرطرفدار و تاثیرگذار در جامعه کنونی و هنرجویان جوان نسل جدید ، در تضاد با اهداف *جوان گرایی* این دوره می باشد .
البته حذف این رشته ی هنری تاثیرگذار در پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز مسبوق به سابقه است .
✅️ از تصمیمگیری های خوب این دوره ، انتقال این جشنواره خارج از پایتخت می باشد . البته طی این دوره های برگزاری ، مشخص شده که مدیریت مراکز استانها به مراتب بهتر از تهران بوده است .
نقد در خصوص ادامه روند جشنواره 30 مین ، ادامه دارد که امید داریم که هرچه بهتر برگزار شود .
راهکار این مهم ، *تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای تجسمی* در بخش جوانان و فجر می باشد که مدیران و سیاستگذارن محترم را ملزم به سیاستگذاری کلان می کند تا بنوعی برنامه های بلند مدت در این مهم را راهبری کند . این دبیرخانه نیز می تواند، ارتباط پیوسته ی خود را با هنرمندان ، اعم از جوان و حرفه ای ، حفظ کنند ./انتهای خبر
- جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳:۳۴
- منبع: اختصاصی پایگاه خبری صبح ملت