آخرین مطالب

شرایط بازار سرمایه و پیش‌بینی آن تا آخر سال

شرایط بازار سرمایه و پیش‌بینی آن تا آخر سال به قلم سید جواد درواری اقتصادی

شرایط بازار سرمایه و پیش‌بینی آن تا آخر سال به  قلم سید جواد درواری

  بزرگنمایی:
بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در هفت ‌ماه گذشته سال ۱۴۰۲ نوسان قابل‌توجهی را تجربه کرد. در اوایل سال جاری روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل بورس اوراق بهادار از عدد ۱.۹۶۰.۰۰۰ واحد آغاز به فعالیت نمود و پس از شکست سقف قبلی خود در سال ۱۳۹۹ به صعود ادامه داد و در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۴۰۲ به عدد ۲.۵۴۸.۰۰۰ واحد رسید اما در این محدوده عرضه سهام شدت گرفت. عوامل و اخبار و شایعاتی موجب به وجود آمدن بی‌اعتمادی به بازار سرمایه شد و تعداد زیادی از سرمایه­گذاران حقوقی و حقیقی با توجه به تجربه تلخ خود در سال ۹۹ اقدام به عرضه و فروش سهام و شناسایی سود و زیان خود کردند و بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفت. در حال حاضر و به تاریخ ۳۰/۰۷/۱۴۰۲ شاخص در محدوده ۲.۰۳۲.۰۰۰ واحد قرار دارد و مدتی است در این محدوده در حال نوسان می‌باشد.


بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار در هفت ‌ماه گذشته سال 1402 نوسان قابل‌توجهی را تجربه کرد. در اوایل سال جاری روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل بورس اوراق بهادار از عدد 1.960.000 واحد آغاز به فعالیت نمود و پس از شکست سقف قبلی خود در سال 1399 به صعود ادامه داد و در تاریخ 17/02/1402 به عدد 2.548.000 واحد رسید اما در این محدوده عرضه سهام شدت گرفت. عوامل و اخبار و شایعاتی موجب به وجود آمدن بی‌اعتمادی به بازار سرمایه شد و تعداد زیادی از سرمایه­گذاران حقوقی و حقیقی با توجه به تجربه تلخ خود در سال 99 اقدام به عرضه و فروش سهام و شناسایی سود و زیان خود کردند و بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفت. در حال حاضر و به تاریخ 30/07/1402 شاخص در محدوده 2.032.000 واحد قرار دارد و مدتی است در این محدوده در حال نوسان می‌باشد.

بازار سرمایه همچنان درگیر چالش­ها و اخبار و شایعات زیادی مانند: مصوبات و دستورالعمل­های خلق‌الساعه (که نمونه آن را در اردیبهشت‌ماه با جلسه دولت و مصوبه آن و در تیرماه و انتشار مصوبه در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی­ ها تجربه کردیم) و بی­اعتمادی سرمایه­ گذاران به بازار سرمایه، تحریم­های ظالمانه کشور و اقدامات و مذاکرات ایران و آمریکا و ریسک­های سیاسی و شرایط ژئوپلیتیک منطقه، عرضه خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام آن‌ها به بخش خصوصی، حذف یا عدم حذف قیمت‌گذاری دستوری در برخی صنایع، نرخ تسعیر ارز برای شرکت­ها و ... می‌باشد که باعث می­شود پوشش خبری و تأثیرات مثبت از موارد فوق و اندکی حمایت، تقاضا برای خرید سهام را افزایش یابد و با اخبار منفی عرضه سهام شدت می­گیرد.

 شرایط حاکم نشان‌دهنده شرایط عدم ثبات در بازار سرمایه می باشد که تصمیم­گیری سرمایه ­گذاران را در شرایط ریسک زیاد یا عدم اطمینان قرار می­دهد. شرایط بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار می‌شود و موجب می­شود تا سرمایه­گذاران ریسک گریز به سمت سرمایه­گذاری در بازارهای موازی بروند. درنتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه کاهش‌یافته و سبب کاهش بازدهی سهام می‌شود. دلیل این کاهش می‌تواند به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی باشد که سرمایه‌گذاران در آن زمان مشاهده و سرمایه‌گذاری خود را متوقف و پیغامی مبنی بر عدم قطعیت، به بازار القا می­کنند.

با صرف‌نظر از رانت و اطلاعات محرمانه و نهانی، نوسان و صعود و نزول جزء اجتناب‌ناپذیر بازار سرمایه است و یکی از عوامل این موضوع اطلاعات و شرایط جدیدی است که به بازار مخابره می­شود و سرمایه‌گذاران بر اساس اطلاعات جدید، ارزیابی جدیدی از سرمایه­ گذاری خود می­کنند و این موارد بر تصمیم آن‌ها اثرگذار می­باشد که موجب می­شود عرضه و تقاضای جدیدی شکل بگیرد و قیمتها تغییر ‌کند. با توجه به مفهوم کارایی، در بازار سرمایه کارا، قیمتهای فعلی تمامی اطلاعات موجود را منعکس می‌کند. به‌عبارت‌دیگر در یک بازار کارا، بر مبنای اطلاعات موجود، هیچ دلیلی وجود ندارد که  قیمتهای فعلی را خیلی بالا یا پایین بدانیم. سازمان بورس اوراق بهادار به‌عنوان متولی بازار سرمایه برای ارتقای سلامت بازار، تسهیل و رفع موانع برای ورود و خروج سرمایه­گذاران و افزایش سرعت نقد شوندگی اوراق بهادار، برقراری ثبات و حفظ تعادل در بازار سرمایه و از همه مهم‌تر انتشار اطلاعات به‌موقع و موثق باید نظارت و کنترل کارشناسی شده، سیستمی و منظمی داشته باشد.

مطابق آمارهای منتشرشده، رشد اقتصادی در بهار سال 1402، 6.2 درصد بیان‌شده است که سه برابر سال گذشته بوده است و با در نظر گرفتن رشد تولید در تابستان سال جاری، افزایش نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال گذشته و تأثیر آن برافزایش سودآوری تعداد زیادی از شرکت­ها با توجه به گزارش‌های منتشرشده و به‌واسطه افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی، رفع برخی تحریم­ها و اثرات مثبت آن بر بازار سرمایه و شرکت‌های به‌اصطلاح ریالی به‌واسطه گشایش­های سیاسی، نرخ تورم موجود در کشور در دو سال اخیر، عقب‌ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی و همچنین اجراشدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه و الزام به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت­های بورسی، انتظار داریم در ادامه سال 1402 ورود سرمایه به بازار سرمایه و صعود آن و افزایش قیمت‌ سهام شرکت­ها در میان‌مدت و بلندمدت را شاهد باشیم.

از منظر تکنیکال، حجم معاملات بازار در طی هفته‌های جاری بسیار کم بوده و همین مهم باعث شده تا شاخص کل حرکات چشمگیری به سمت بالا یا پایین نداشته باشد. در حال حاضر محدوده مقاومتی (2050000-2080000) واحد در مسیر حرکت شاخص قرار دارد و واکنش شاخص نسبت به این محدوده بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. به‌عنوان سناریوی اول و با احتمال بیشتر به نظر می‌رسد شاخص نسبت به محدوده اعلامی واکنش منفی خواهد داشت و محدوده حمایتی (1،930،000-1،950،000) واحد، محدوده مناسبی جهت رصد مجدد شاخص و تشکیل موج صعودی جدید خواهد بود. سناریوی دوم نیز صعود بیشتر شاخص و شکسته شدن محدوده مقاومتی فوق‌الذکر و حرکت شاخص به سمت اهداف 2150000، 2225000 و 2725000 واحد خواهد بود.

با توجه به شرایط اشباع شروع اندیکاتورهای مختلف در تایم فریم هفتگی، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک و پس از خروج تایم فریم روزانه از اشباع خرید، باید منتظر اتمام اصلاح و تشکیل موج صعودی جدید در شاخص کل باشیم.

به‌هرحال با در نظر گرفتن تنوع ابزارهای موجود در بازار سرمایه، به سرمایه­ گذاران توصیه می­شود از  روش غیرمستقیم سرمایه­ گذاری در بازار سرمایه و پتانسیل شرکت­های سبد گردان و صندوق­های سرمایه­ گذاری استفاده کنند و در صورت انتخاب روش مستقیم سرمایه­گذاری در بازار سرمایه، بامطالعه و آگاهی اقدام به سرمایه­ گذاری کرده و از خریدهای هیجانی اجتناب کنند، در سهام شرکت­ها سود ده باقابلیت نقد شوندگی بالا و به‌قصد سرمایه­ گذاری بلندمدت اقدام کرده و از خریدوفروش نوسانی سهام دوره کنند.

سید جواد درواری- صبح ملت نیوز


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری