آخرین مطالب

نقد و بررسی کتاب مثل نویسی با نگاهی بر کتاب نگارش دوره دوم متوسطه اثر محسن اسدالله سلمان پور منتقد: خانم فریده آرامیده

نقد و بررسی کتاب مثل نویسی با نگاهی بر کتاب نگارش دوره دوم متوسطه اثر محسن اسدالله سلمان پور منتقد: خانم فریده آرامیده فرهنگی - اجتماعی - بخش ویژه صبح ملت نیوز - شعر وادبیات

نقد و بررسی کتاب مثل نویسی با نگاهی بر کتاب نگارش دوره دوم متوسطه اثر محسن اسدالله سلمان پور منتقد: خانم فریده آرامیده

  بزرگنمایی:

نقد و بررسی کتاب مثل نویسی با نگاهی بر کتاب نگارش دوره دوم متوسطه اثر محسن اسدالله سلمان پور
منتقد: خانم فریده آرامیده

 معرّفی و بررسی کتاب «مَثَل‌نویسی فارسی؛ با نگاهی بر کتاب‌های دوره دوم متوسطه» نویسنده محسن اسداله‌ سلمان‌پور، نشر اهورا قلم

معرّفی نویسنده

محسن اسداله‌ سلمان‌پور، نویسنده و مدرس زبان و ادبیات فارسی، متولد 1352 در دزفول در خانواده‌ای نظامی دیده به جهان گشود. در سال 1372 موفق به اخذ دپپلم فرهنگ و ادب شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی ادمه داد.

از وی این تألیفات به چاپ رسیده است: عروض (موسیقی کلام)، دستور زبان فارسی، برگزیده‌ای از متون ادبیات فارسی، عروس کلام، شرح اصطلاحات عرفانی اسرارنامه عطار نیشابوری، کنایات در اسرارنامه عطار. مقاله‌هایی از ایشان هم چاپ شده است: «آشنایی‌زدایی»، «شرح برخی از اصطلاحات عرفانی عطار» و «نقد و بررسی متون فارسی دوره دوم متوسطه».

بررسی کتاب «مَثَل‌نویسی فارسی؛ با نگاهی بر کتاب‌های دوره دوم متوسطه»

این کتاب در بهار 1399 چاپ شده است. دارای مقدّمه و پیش‌گفتار است که در پنج فصل و 123 صفحه تنظیم شده است. مخاطب اصلی آن دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه است. یکی از ویژگی‌های مقدّمه تعریف تمثیل و حکمت، اشاره به سخنان بزرگان همچون دهخدا و هومر است که ذهن دانش‌آموز را برای ورود به موضوع اصلی یعنی مَثَل‌نویسی آماده می‌کند.

در پیش‌گفتار دانش‌آموز با پیشینۀ مَثَل‌نویسی و با اولین آثار مکتوب مدون (جامع‌التمثیل و مجمع‌الامثال حبله‌رودی) و سایر آثار امثال که در زمینه مَثَل‌نویسی آشنا می‌شود و این یکی از اهداف مَثَل‌نویسی در کتاب داش‌آموز است.

دانش‌آموزان در فصل اول کتاب با مَثَل از نظر لغوی و از نظر اصطلاحی، علت شهرت و رواج داستان‌های امثال آشنا می‌شوند. از دیگر موضوعات فصل اول فواید داستان‌های امثال که شامل: داستان‌های امثال آینه زندگی و اخلاق عمومی؛ انعکاس فرهنگ، آداب، عادت در تاریخ اجتماعی؛ حفظ فرهنگ غنی ایرانی و نقش تربیتی داستان‌هاست. نویسنده با بیان این ویژگی‌های توانسته است اهداف مَثَل‌نویسی مانند کسب مهارت و ارتباط صحیح بین متون ادبی و موضوعات اجتماعی و سبک زندگی را بدین وسیله برقرار کند.

فصل دوم که موضوع اصلی پژوهش است؛ یعنی شرح مَثَل‌های پایۀ دهم و یازدهم و دوازدهم است. نوآوری که نویسنده در این فصل انجام داده است علاوه‌بر آوردن مثل‌های کتاب، کاربرد آن‌ها و مثل‌های مشابه را از دیگر منابع استفاده کرده است. برای بعضی از امثال داستان مربوط به آن مَثَل را هم آورده است. یکی دیگر از امتیازهای این فصل آن است که مَثَل‌های کتاب را به زبان انگلیسی نوشته است. در این فصل نویسنده با آوردن داستان‌های مربرط به بعضی از مَثَل‌ها سبب آشنایی دانش‌آموز با نمونه‌های ضرب‌المثل‌ها و آموزه‌های حکمی و کسب مهارت در نوشتن از طریق به کارکیری قدرت بازآقرینی مَثَل‌ها می‌شود.

فصل سوم موضوع آن «از کلمات پراکنده (ران ملخ/ مور) مَثَل مدنظر را مشخص کنید و در یک و یا دو بند گسترش دهید.» است. نویسنده با آوردن واژه‌های پراکنده ذهن دانش‌آموزان را به کنکاش و فعالیت وامی‌دارد و سبب تقویت قوای ذهنی و زبانی آن‌ها می‌شود. با گسترش دادن مَثَل و افزودن شاخ و برگ به آن تخیّل آن‌ها تقویت می‌شود.

فصل چهارم «بررسی چند مَثَل ( برای نمونه: عنب، اوزوم و انگور که داستانش در مثنوی آمده است.)» که این داستان‌ها در کتاب دانش‌آموز نیامده‌اند. با خواندن داستان‌هایی که دربارۀ این ضرب‌المثل‌هاست با فضای فکری و اجتماعی و فرهنگی دوره‌های گذشته آشنا می‌شود. این فصل سبب ارتباط دانش‌آموز با متون ادبی و موضوعات اجتماعی می‌شود.

فصل پنچم «پژوهش و تولید متن» ابیاتی از اشعار شاعران و متن‌هایی از نویسندگان را که به شکل ضرب‌المثل هستند همراه با متن انگلیسی آن‌ها آورده‌اند و جایی برای تمرین دانش‌آموزان و گسترش ضرب‌المثل‌هاست. دانش‌آموز به عنوان دفتر تمرین می‌تواند از آن استفاده کند. امتیاز دیگر این کتاب این است که دانش‌آموزان در نوشتن این کتاب مشارکت داشته‌اند. نویسنده اسامی همۀ دانش‌آموزان را در صفحه 121 با عنوان سپاس‌نامه آورده است.

چند نکته دربارۀ ویرایش صوری کتاب

ویرایش صوری به اثر نظم و آراستکی می‌دهد و از این راه، به آن جلوه‌ای خاص می‌بخشد.

1. رعایت نکردن فاصله‌گذاری بین کلمات: (هومر در قطعه‌ای ادبی گفته است: «من همان جاروب کشتی هستم که شراب سرخ رنگ را به لب دوستان دور دست می‌رسانم، ص 2»). «دوردست» واژۀ مرکب است باید بدون فاصله آن را نوشت. در بیشتر جاهای کتاب فاصله‌گذاری رعایت نشده است.

2. در مطالب علمی نیازی به فروتنی نیست: (فقیر محسن اسداله سلمان‌پور، ص 3).

3. داشتن غلط املایی: (دو کتاب جامع‌التمثیل و مجمع‌الامثال نوشته هبله‌رودی است، ص 4). حبله‌رودی

4. «پدری به پسران خود گفت چند عدد تخته چوب بیاورید و آن را بشکنند و سپس جواب‌های خود را بر روی هم بگذارند و ببینند آیا می‌توانند آن‌ها را بشکنند؟، ص 11» چوب‌های.

5. رعایت نکردن نشانه‌گذاری: نباید از گیومه انگلیسی به جای گیومه فارسی استفاده کرد. در بعضی‌از جاهای کتاب علائم نشانه‌گذاری درست رعایت نشده است.  

فریده آرامیده

28 اردیبهشت 1399


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری